سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام سید حسین مومنی

حوزه/  بعد از سال ها تفحص پیکرهای پاک شهدا در جنگ تحمیلی که سالم و زیبا مانده اند، باعث حیرت همه دنیا شده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام سید حسین مومنی در مراسم عزاداری هیئت الزهرا(س) گفت: سیره عملی حضرت زهرا سلام الله علیها و همه حضرات معصومین علیهم السلام راهگشاست و هم رافعیت و مانعیت نسبت به ابتلائاتی که زندگی الان نوعا با آنها دست به گریبان است دارد.

وی افزود: اگر در زندگی آسیب و آفتی ورود پیدا کرده، فقط کافی است به سیره عملی آنها تاسی کنید؛ تاسی به سیره ی آنها سبب بیمه زندگی می شود و زندگی را از آسیب حفظ می کند.

این محقق حوزه بیان کرد: توجه و عمل به این  سیره عملی معصومین علیهم السلام به حدی دارای اهمیت است که اگر کسی توانسته به سعادت و کمال در دنیا و آخرت نائل شود، تنها با تاسی به این سیره مبارک بوده است.

وی گفت: قرآن، کلمات و بیانات حضرات معصومین(ع) که از آنها به سنت یاد می کنیم و سیره عملی یا سبک رفتاری هدفمند این ذوات مقدسه از مهمترین مراجع رفتاری هر مسلمانی هستند.

عبودیت و بندگی حضرت زهرا سلام الله علیها

این استاد حوزه بیان کرد: انسان ها اغلب در دو حالت، خداوند رافراموش می کنند؛ نخست زمانی که در خوشی و ناخوشی قرار دارند؛ در خوشی ها به جای اینکه شاکر نعمت باشند، غفلت وجود آنها را می گیرد.

وی گفت: حضرت زهرا سلام الله علیها در دعای روز یکشنبه یا دوشنبه می فرمایند،‌خدایا اگر من در محیط غفلت قرار گرفتم، محیط را برایم محیط ذکر قرار بده و اگر محیط ذکر است، محیط را برایم محیط شکر قرار بده؛ یعنی حضرت، حتی یک لحظه رانیز نمی خواهند به غفلت بگذرانند که این مطلب برای همه ما یک درس بسیار مهم است.

حجت الاسلام مومنی بیان کرد: عبادت در واقع غایت تضرع، خضوع و خشوع در مقابل خدا است؛ چه کسی غیر از خدا، سزاوار این کرنش و تواضع است؛ تمام این کرنش و تواضع در برابر خدا باشد؛ این حالات در خانه غیر، حاصلی جز ضرر، زیان ،خفت و خاری نیست.

کرنش و تعظیم در مقابل غیر خدا ممنوع

وی گفت: درسوره حج آیه ۳۱ آمده است: حُنَفَاء لِلَّهِ غَیْرَ مُشْرِکِینَ بِهِ وَمَن یُشْرِکْ بِاللَّهِ فَکَأَنَّمَا خَرَّ مِنَ السَّمَاء فَتَخْطَفُهُ الطَّیْرُ أَوْ تَهْوِی بِهِ الرِّیحُ فِی مَکَانٍ سَحِیقٍ، یعنی  روی آوردگان به خدا باشید و شرک نیاوردگان به او، و هر کس که به، خداشرک آورد، چونان کسی است که از آسمان فرو افتد و مرغ او را برباید یابادش به مکانی دور اندازد.

سخنران مراسم  اظهارکرد: انسان وقتی از روی بلندی به زمین می افتد، قبل از اینکه به فکر دست و پا شکستن بیافتد، اضطراب و استرس در وجود او فوران می کند؛ این اضطراب و استرس که در انسان بوجود می آید، ناشی از خروج از ولایت الهی و ورود به ولایت غیر، شیطان، طواغیت و نفس است.

این استاد حوزه بیان کرد: گاهی انسان عبد نفس و عبد شیاطین برونی می شود؛ یکی از این عرصه هایی که باعث عبودیت شیطان میشود، غفلت از خدا به واسطه هر عنصر عینی ومجازی است؛ جوانان باید به این مساله واقف باشند که فضاهای مجازی فضای بسیار غفلت انگیز است؛ به همین خاطر باید در فضاهایی قدم بگذارید که عقل شما را بپروراند و باعث رشد و کمال عقل شما شود نه اینکه حجابی روی عقلتان بکشد.

وی گفت: این فضاهای مجازی قوه خیال جوانان را تقویت میکند و اگر قوه خیال بر عقل غلبه کند، معصیت و گناه در خلوت بیشتر رخ خواهد داد ولی اگر قوه عقلانیت بر قوه خیال غلبه کند، خدا را در همه جا ناظر میبیند و وارد عرصه گناه نمی شود.

این خطیب حوزه بیان کرد: اگر انسان بندگی خدا را سرلوحه رفتار خود قراردهد؛ به مقامات بالا می رسد؛ در روایات بیان شده است که خداوند می فرماید، ای بنده من مرا عبادت کن فقط، که خودم متکفلت می شوم و تنهایت نمیگذارم؛ نقطه مقابل این مساله آن است که اگر کسی بندگی خدا را نکند، تمام این دغدغه ها در دلش ایجاد خواهد شد که معلول همه این موارد، ضعف اعتماد به خداست.

وی گفت: حضرت فاطمه سلام الله علیها می فرماید: مَن أصعَدَ إلَى اللّهِ خالِصَ عِبادَتِهِ أهبَطَ اللّهُ إلَیهِ أفضَلَ مَصلَحَتِهِ؛ هر که خداوند را بى پیرایه عبادت کند، خداوند برترین مصلحتش را نثار او مى کند؛ یعنی اگر کسی عبادت خالصانه اش را به سمت خدا بفرستد، بالاتر از آنچه فکرش را میکند خدا به او نعمت میدهد.

نماز اول وقت و نماز جماعت رمز رسیدن به کمال

این خطیب حوره بیان کرد: توصیه همیشگی بزرگان دین و عرفا و اساتید و مراجع که از بزرگان و اولیاءالله گرفته اند این است که برای رسیدن به درجات کمال باید نماز را اول وقت و به جماعت گذارد؛ هر که  در این عرصه وارد شد به مقامات رسید واین مساله کاملا تجربه شده است.

وی گفت: نماز انسان را به درجات بالا می رساند: در روایتی آمده،  اگر کسی تعدادی نبی را بکشد ممکن است توبه اش پذیرفته شود، اما کسی که نمازش را عمدا ترک کرده، توبه اش قبول نمی شود؛ واقعا در بررسی روایات، روایاتی بدتر از ترک نماز مشاهده نمی شود.

۱۵ عقوبت تارک الصلوه در دنیا و آخرت

خطیب حوزه بیان کرد: سهل انگاری در نماز یعنی اینکه فرد میتواند اول وقت نماز را به جای بگذارد ولی آن را به تاخیر می اندازد یا آن را قضا می کند؛ حضرت زهرا سلام الله علیها از رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، در خصوص سهل انگاران نماز و عقاب آنها سوال کردند و پیامبر فرمودند که خدا او را به ۱۵ خصلت مبتلا می‌کند که شش عذاب و خصلت در دنیــــا و سه عذاب در وقت مرگ و سه عذاب نیز در قبـر و بــرزخ و سه عذاب نیز در قیــامت برای آنه رخ خواهد داد.

وی گفت: اول اینکه خدا برکـــت را از عمــر و روزی آنها بر می دارد؛ سومین عذابی که مبتلای آنها  این است که خدای متعال سیمــای صالحان را ازاو بر می‌گیرد؛عدم استجابت دعا و کارگر نشدن دعای صاحلان در حق او از جمله عذاب های دنیوی این گونه افراد است.

حجت الاسلام مومنی گفت: نماز عاشقانه ترین لحظات با خداست؛ اگر یک بار به ترجمه سوره حمد دقت کنیم این رابطه عاشقانه را به خدا حس می کنیم؛این رابطه عاشقانه باعث می شود که پس از سالهای سال پس از پیدا کردن پیکرهای پاک شهدای ما در جنگ تحمیلی هنوز این پیکرهای طیب و طاهر، سالم و زیبا مانده اند که باعث حیرت همه دنیا شده است.

این خطیب حوزه بیان کرد:  حضرت زهرا سلام الله علیها در غم و غصه و روزهای غم نیز از خدا غافل نشد؛ امام حسن علیه السلام می فرمود، مادرم حضرت زهرا سلام الله علیها از شدت عبادت پاهایش ورم می کرد؛ غم های حضرت زهرا(س) با غم هیچ بشری قابل مقایسه نیست و سلوک رفتاری این حضرت و توجه و تزرع به درگاه خدا و عبادت حضرت حق باعث شد که ایشان به اسوه همه زنان عالم مبدل شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha