شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مسجدی در نیوکاسل

حوزه/ مسلمانان در ایالت نیوکاسل نیاز به فضای بزرگتری برای برگزاری نماز داشته و گروه‌های محلی و همسایگان مسلمانان در این ناحیه، از طرح پیشنهاد ساخت مسجد جدید، حمایت کرده‌اند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»به نقل از theherald.com.au، جامعه مسلمانان ناحیه هانتر والی در شهر بوکانان، واقع در ایالت نیوکاسل انگلستان نیاز به فضای بزرگتری برای برگزاری نماز داشته و گروه‌های محلی و همسایگان مسلمانان در این ناحیه از طرح پیشنهاد ساخت مسجد حمایت کرده و معتقدند که حضور یک مسجد نه تنها پایگاهی برای مسلمانان بلکه مکان و محل تجمعی برای تمامی اعضای اجتماع هانتر خواهد بود.

کیت سوسابو نویسنده رسانه نیوکاسل هرالد دراین باره می‌نویسد:

زمانی که مسجد وللسند در اکتبر 2015 گشایش یافت، برای حمایت از همسایگان مسلمان به تنهایی در این مراسم شرکت کردم. رفتار مسلمانان با من بسیار دوستانه بود و آن‌ها با آغوش باز از من استقبال کرده و در آن روز در کنار نوشیدن چای و شیرینی‌های خانگی، چیزهای زیادی درباره باورها و اعتقادات پیروان دین اسلام یاد گرفتم.

به جز لباس‌های سنتی مسلمانان و روسری‌ها، این مراسم شباهت‌های زیادی با مراسم مذهبی دیگر داشت. اما آنچه مرا شگفت زده کرده بود اندازه مسجد بود. این مسجد نه تنها بسیار ساده و بی‌پیرایه بود، بلکه فضای داخلی آن نیز بسیار کوچک بود. به همین علت برگزارکنندگان سالن کناری مسجد را برای این مراسم اجاره کرده بودند.

فضای اصلی مسجد برای برگزاری نمازهای روز جمعه بسیار کوچک به نظر می‌رسید و به هیچ وجه مراسم و تشریفات مذهبی بزرگ را نمی‌شد در این سالن برگزار کرد. از سوی دیگر نزدیک بودن این مسجد به بزرگ‌راه به این معنا بود که مسلمانان از سرتاسر مناطق برای برگزاری نمازهای روزانه و مراسم مذهبی به این مسجد می‌آیند.

* جامعه مسلمانان هانتر لیاقت فضای بزرگتر و بهتری برای عبادت دارند

من تمام عمرم را با مردم از پیشینه‌های فرهنگی و دینی مختلف از تمامی قاره‌ها و کشورها گذرانده ام و اختلافات فرهنگی و سوءتفاهمات همیشه رخ می‌دهد، اما معتقدم که بدون روبرو شدن با دیگران، جامعه به حالت راکد درآمده و هیچ چیز جدیدی نمی‌آموزد و راه‌های جدید بودن و فکر کردن را یاد نمی‌گیرد. تجربه‌های جدید ما را خلاق‌تر کرده و درک و پذیرش تنوع جمعیتی را به ما می‌آموزند. من به شخصه معتقدم که جامعه مسلمانان هانتر همانند مسیحیان و دیگر گروه‌های مذهبی، لیاقت فضای بزرگتر و بهتری برای عبادت دارند، هرچه باشد ما آزادی مذهبی را تضمین کرده‌ایم و شرم آور است که به حساب ترس و نفرت از آنچه نمی‌شناسیم، مسلمانان را از ساختن مسجدی که لیاقت آن را دارند محروم کنیم.

* تسلیم اسلام‌هراسی نشویم

دوست دارم باور کنم که سوءتفاهمات را کنار گذاشته و حس مشترک میان ما بر ترس‌ها غلبه می‌کند. از سادگی نقشه ساختمان مسجد کاملا واضح است که مسلمانان سعی کرده‌اند طرح مربوط به مسجد پیشنهادی را بزرگ نکنند، اما من به شخصه دوست دارم که طراحی اسلامی برای ساخت مسجد بکار برود زیرا معماری اسلام بسیار زیبا و بیادماندنی است. خواسته من از مسئولین شهر این است که تسلیم اسلام‌هراسی نشوند. اگر امروز اسلام‌هراسی و ترس از مسلمانان و مردم آسیا رواج پیدا کرده مطمئن باشید که فردا، اقلیت‌های مذهبی دیگر هدف قرار می‌گیرند. من متنفرم از این تصور که طرح ساختن مکان یک مسجد تنها به حساب ترس، مسکوت باقی بماند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha