دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
خرید شب عید _بازار

حوزه/ عضو هیئت علمی جامعه الزهرا(س) تصریح کرد: اهتمام خاص برخی بانوان برای خرید کالاهایی با برندها و مارک های خارجی ، فرهنگ غلطی است که باید در مسیر اصلاح آن کوشید.

طیبه توکلی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به نقش بسیار مهم بانوان و همسران در شکل گیری و سمت و سو پیدا کردن اقتصاد خانواده اظهار داشت: حقیقتاً این بانوان هستند که با تدبیر و مدیریت خاص خود می توانند به بهبود وضعیت اقتصادی خانواده کمک کرده و با تصمیم گیری های صحیح ، آن را در مسیر مناسب تری هدایت کنند.

وی با اشاره به این که این موضوع ارتباط تنگاتنگی با سبک زندگی ایرانی و اسلامی دارد، افزود: به ویژه در ارتباط با حوزه مصرف ، نوع رفتار خانواده ها و نقش زنان و همسران در این میان که مرتبط با بحث سبک زندگی است، مشخص می کند تا چه حد اقتصاد خانوار می تواند در حد و اندازه خود ترسیم گر اقتصاد کلانی به نام اقتصاد ملی باشد.

استاد حوزه خواهران اضافه کرد: این مساله به خصوص در فرآیند انتخاب کالا و نوع آن و همچنین چگونگی مصرف خود را نشان می دهد و بانوان با تدبیری که دارند می توانند بهترین خرید را برای منزل داشته و در تامین نیازمندی های زندگی، همسر خود را در این باره به درستی یاری رسانند، به طوری که در نهایت اصل اعتدال و میانه روی در خرید و مصرف مراعات شود.

عضو انجمن های علمی حوزه همچنین با تاکید بر این که همه باید بکوشیم که فرهنگ خرید و مصرف کالای ایرانی در کشور نهادینه و ترویج شود ، گفت: در این میان بانوان محترم نقش بسیار مهمی ایفا می کنند چه آن که عامل جدی انگیزشی و ترغیب خانواده ها به این سمت و سو بر عهده آنان است و حال آن که متاسفانه در بین برخی خانواده ها و از جمله زنان و دختران شاهد رواج فرهنگ غلط چشم و هم چشمی هستیم

وی افزود: به این معنا که افراد در خرید کالاها به فلان مارک و برند معروف خارجی فخر می فروشند و حال آن که این گونه رفتار کردن بر اساس آموزه های دینی مذموم شمرده شده است.

توکلی ادامه داد: حقیقتاً اگر ما بتوانیم نگاه و رویکرد ملی را در این مساله جا بیندازیم و فرهنگ سازی کنیم که خانواده ها روی موضوع خرید کالای ایرانی حساس شوند ، آن موقع شاهد تحقق بخش قابل توجهی از اهداف مقرر در اقتصاد مقاومتی که این همه مورد تاکید مقام معظم رهبری است، خواهیم بود.

وی بیان داشت: البته این ها نباید در حد حرف و شعار باقی بماند بلکه نیازمند فرهنگ سازی در رابطه با خانواده ها و روشنگری زنان و مادران خانه دار است که البته از آن سو باید کیفیت کالاهای تولید داخل را نیز بالا بُرد تا زنان و خانواده ها نیز به مصرف آن ها رغبت نشان دهند.

توکلی با اشاره به این که بانوان با خرید کالای ایرانی به بهبود وضع اقتصادی و به ویژه اشتغالزایی برای جوانان خود کمک می کنند ، افزود: از آن سو طبعاً وقتی هم که شغل برای یک فرد جوان ایجاد شود، بستر مناسبی برای ازدواج و تشکیل خانواده او فراهم می شود که خود این ازدواج به عامل بازدارنده ای برای انجام و ارتکاب بسیاری از معاصی و ناهنجاری های فرهنگی و اخلاقی و اجتماعی تبدیل می شود.

این استاد حوزه علمیه خواهران تاکید کرد: آنچه مهم است این که ما باید با ابزارهای فرهنگی و رسانه ای در مسیر این فرهنگ سازی بکوشیم و با احساس مسئولیت بالا کار کنیم به ویژه از بانوانی که در حوزه تبلیغ و تدریس و فعالیت های اجتماعی هستند و به نوعی می توانند مرجعیت در افکار عمومی بانوان باشند ، انتظار بیشتری در این باره می رود.

وی گفت: در دانشگاه ها و حوزه های علمیه خواهران در این خصوص باید روشنگری و سخنرانی های جذاب وجود داشته باشد و در نهایت ما به یک سمتی برویم که هر ایرانی با علاقه و تعصب بالا کالای ایرانی بخرد؛ در این میان البته می توان به خوبی از پتانسیلی که در فضای مجازی به ویژه شبکه های اجتماعی وجود دارد ، استفاده کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha