دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
دکتر محمد حسین فلاح -  در  نشست طلاب مدرسه الزهرا(س)۹

حوزه/ نماز در تقویت خویشتن داری تأثیر گذار بوده و فردی که بر نماز تسلط کامل بیابد، می تواند از تسلط بر خویشتن نیز بهره مند شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از یزد، دکتر محمد حسین فلاح، استاد دانشگاه و روانشناس، در نشست فرهنگی طلاب مدرسه علمیه الزهرا(س) یزد، با موضوع " جایگاه حضور قلب و تسلط در نماز و ارتباط آن با خویشتن داری"، با تاکید بر ضرورت توجه قلبی به اعمال عبادی به ویژه نماز، اظهار داشت : حضرت علی (علیه السلام) در حالی که شجاع ترین فرد در برابر دشمن بود، ولی در نماز خاشع ترین بنده به شمار می رفتند.

وی یکی از صدها ویژگی نماز خواندن را حضور قلب و تسلط فرد در هنگام نمازخواندن عنوان کرد و افزود : نماز در تقویت خویشتن داری تأثیر گذار بوده و فردی که بر نماز تسلط کامل بیابد، می تواند از تسلط  بر خویشتن نیز بهره مند شود.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: برای این که خود را از نظر خویشتن داری محک بزنیم باید به سه سئوال « آیا مورد رضای خداست؟»، « آیا باعث رستگاری است» و « آیا شبیه رفتار انسان های شاخص است؟» برای هر فعلی از جمله نماز پاسخ دهیم.

وی با بیان این مطلب که همه خصایص موجود در انسان ودیعه ای الهی است و باید در جای مناسب به کار گرفته شود، خاطرنشان کرد : همه اعضاء و افعال ما حتی افعال پنهان هم باید بر مبنای عقل باشد.

فلاح با تقسیم  افعال انسان به پنهان و آشکار، تصریح کرد: علی (علیه السلام) در همه افعال چه پنهان و چه آشکار، حق بود و گرچه حرص خصیصه ای است که اغلب مذمت می شود، ولی امیرالمؤمنین(ع) در اعمالی که ایشان را به حضرت حق نزدیک می کرد، حریص بودند.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha