شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کد خبر: 379609
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۸
تبیین تکاملی دین

حوزه/ جلسه پایانی نشست علمی تببین تکاملی دین، با عنوان " آشنایی با عصب‌شناسیی الاهیات"،‌‌ با سخنرانی دکتر احمدرضا همتی مقدم برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، این نشست آموزشی در قالب سه کارگاه علمی می باشد که تا کنون، دو کارگاه آموزشی آن به همت دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شده است.

این گزارش می افزاید: دومین جلسه کارگاه "دوشنبه‌های دین و علوم شناختی» با عنوان «تبیین تکاملی دین"، با سخنرانی دکتر هادی صمدی، دوشنبه 20 اردیبهشت‌ماه برگزار شد.

این گزارش حاکیست، عناوین بحث این کارگاه عبارت بود از ؛ « آیا نظریه‌ی تکامل نظریه‌ی موثق است یا صرفا فرضیه‌ای بیش نیست؟»، « مطالعه ی علمی دین به چه معناست؟ آیا با این کار دچار مغالطه‌ی طبیعت‌گرایی نمی‌شویم؟»، « تبیین تکاملی یک پدیده به چه معناست؟»، « شش تبیین اصلی تکاملی دین کدامند؟»، « دین به مثابه ساش در سطح گروهی»، «دین به مثابه سازش در سطح فردی»، « دین به مثابه پارازیت فرهنگی»، « دین به عنوان عامل سازش در گذشته و در جوامع کوچک اما غیرسازشی در حال حاضر»، « دین به عنوان یک محصول رانش»، « دین به عنوان محصول جانبی سایر فرایندهای سازشی» .

خاطرنشان می‌شود این سلسله کارگاه‌ها با هدف آشنایی با مباحث میان‌رشته‌ای دین و علوم شناختی، به ابتکار دانشکده فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب با همکاری ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی برگزار می‌‌شود و شرکت در جلسات برای پژوهشگران، استادان، طلاب، دانشجویان و علاقمندان آزاد است.

لازم به ذکر است، نخستین جلسه این کارگاه، دوشنبه 13 اردیبهشت ماه با عنوان "علوم شناختی دین از منظر معرفت‌شناسیِ کواین"، با سخنرانی دکتر روح‌الله حق‌شناس برگزار شد.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha