جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حسن غفوری فرد

حوزه/ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نگاه ناقص و ضد دینی غرب را موجود عدم توفیق آنها در شناخت انسان دانست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، دکتر حسن غفوری فرد عصر امروز در همایش جامعه، انسان، سلامت در دانشگاه قم، با اشاره به اهمیت نگاه اسلام به انسان گفت: غربیان در عصر معاصر تحقیقات گسترده ای را از مناظر مختلف در زمینه انسان شناسی انجام داده اند ولی در آخرین پژوهش خود به این نتیجه رسیدند که انسان غیر قابل شناسایی و موجودی ناشناخته است.

وی افزود: مشکل آنها این است که می خواهند انسان را با علم ناقص بشری اندازه گیری کنند در حالی که اگر با نگرش الهی و انسانی به انسان نگریسته نشود، قطعا انسان را موجودی ناشناخته معرفی خواهند کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: در قرآن، مبانی انسان شناسی به خوبی بیان شده است؛ خداوند متعال در قرآن بیان می کند که انسان را تکریم و گرامی داشتیم و او را نسبت به تمام موجودات برتری دادیم.

وی گفت: همچنین خداوند در قرآن کریم آیات متعددی را پیرامون اهمیت جایگاه انسان بیان کرده اند؛ مهمترین شاخصه انسان، مقام خلیفه اللهی است که بالاترین مقامی است که برای یک انسان قابل تصور است.

غفوری فرد اظهارکرد: خداوند متعال انبیای الهی را برای هدایت انسان ها فروفرستادند تا این مقام را به انسان ها یادآورشدند؛ لازمه خلیفه اللهی دارا بودن شرایط خاصی است که یک انسان باید آنها را دارا باشد.

این استاد دانشگاه یادآورشد: انسان ظرفیت بسیار بالایی هدیه کرده است که این ظرفیت ها عالی در وجود همه بندگان قرار داده شده است؛انسان ها با فطرت پاک الهی خلق شده اند که این فطرت ظرفت اصلی است که سایر مزایای انسان بر روی این فطرت سوار می شود.

وی گفت:  به همین جهت انسان هم دارای بعد روحی است و هم جسمی و به همین دلیل انسان امانت دار بزرگ خلقت نام گرفته است؛  انسان ها این ظرفیت و امکانات را برای پذیرفتن مسوولیت سنگین خلیفه اللهی دارا است و باید از تمام ظرفیت ها و امکانات خود برای نیل به مقصود استفاده کند.

غفوری فرد خاطرنشان کرد: انسان با ظرفیت هایی سلبی که در خود دارد قدرت انتخاب را نیز دارد و می تواند با قدرت تصمیم گیری بهترین روش را انتخاب کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: وظیفه انسان این است که وسعت وجودی خود را ارتقا دهد و ظرفیت های بالقوه خود رابه بالفعل برساند؛ پیامبران الهی غل و زنجیرهایی که خود یا سنن بد و یا حکومت های ظالم به آنها بسته اند را باز می کند و این رسالت در طول تاریخ به اشکال مختلف ادامه دارد.

غفوری فرد اظهارکرد: انسان هر روزه در حال آزمایش است و کسانی که ارزش های الهی را انتخاب می کنند، پس از غلبه بر سکون خود، هر لحظه در مسیر رسیدن به حق و ارزش های الهی رشد می کند.

وی افزود: سلامت جسمی و روحی باعث می شود که انسان به سوی خداوند نزدیک شود و راه های کسب سلامت در اسلام نیز مورد تاکید واقع شده است؛ در احادیث اهل بیت(ع) این مسیر ها یعنی طبقه بندی زندگانی روزانه انسان بیان شده است و سلامت باعث می شود که انسان بتواند طاعات خود را به جای بیاورد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha