سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا زیبایی نژاد

حوزه/ رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده ایجاد هیئت های مهدکودکی را باعث ایجاد شخصیت دینی به کودکان در ابتدای مسیر زندگی دانست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا زیبایی نژاد، پیش از ظهر امروز در نشست علمی "راهکارهای رسانه ای تحقق تربیت اسلامی در خانواده"، که در مرکز پژوهش های رسانه در قم برگزار شد، گفت: در بحث متون دینی باید کلام مستند به کار برد؛ دومین مساله مورد اهمیت در رسانه دینی، شناخت مخاطب است.

وی افزود: امروزه نسلی با مختصات جهانی ویژه در دنیا وجود دارد، ولی این نسل ویژه در ایران شکل دیگری دارد؛ امروزه فضای رسانه مکتوب در معرض بی حوصلگی است، زیرا کمتر در این زمینه تمرکز صورت می گیرد

رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده بیان کرد: در این فضای عدم تمرکز، خصلت های روانی و اخلاقی جدید را ایجاد می کند؛ امروزه به طور کلی مردم حوصله مطالعات گسترده را ندارند و به همین دلیل عدم قطعیت ها و لحظه ای بودن اطلاعات رسانه ای در فضای رسانه های مجازی سیطره پیدا می کند.

وی گفت: مردم وقت ارتباطات حقیقی را ندارند وبه طور کلی مطالعات عمیق جزو اولویت های مردم نیست؛ مخاطب امروزه یک عضو از شبکه های اجتماعی است که دیده می شود و نمی توان او را با تبلیغ به سبک سنتی مهار کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: امروزه جامعه در حال پس زدن شکل تبلیغات سنتی در دنیا است؛ نسل جدید عادت به ارتباط های نصیحتی مثل سابق ندارد؛ نظریات جدید بیان می کنند باید به جای تبلیغ، مباحث باید به شکل گفتگو باشد و ارتباط باید از موضع برابر است؛ حال در این موضع برابر کسی که دارای سخن بهتری است می تواند سخن را به طرف مقابل تفهیم کند.

رئیس مرکز مطالعات زن و خانواده حوزه علمیه تصریح کرد: زمانی که یک مجموعه آموزشی نمی تواند نیازهای علمی دانش پژوهان را برطرف کند باید سیستم خود را تغییر دهد، نه این که به دیگران بگوید که این سیستم گریز ناپذیر است.

وی گفت: شبکه های اجتماعی به همین شکل هستند، زیرا در اینجا کسی بالای یک سن برای دیگران سخن نمی گوید ولی در این ارتباط یکسان دیگران را مدیریت می کند، بدون آنکه آنها کاملا حس کنند.

این تحلیلگر مسائل رسانه ای بیان کرد: باید در ظرف محدودیت ها و توانمندی ها فعالیت کنیم؛ آنچه امروز به آن جامعه هنری موجود گفته می شود، کسانی هستند که مدرنترین بخش جامعه ما هستند که باید به این مساله توجه کنیم که خصلت شخصیتی این افراد مدرن است و جزو طبقه متوسط شهری هستند.

حجت الاسلام والمسلمین زیبایی نژاد گفت: مدیران و مسوولان باید بدانند که اگر انتظار دارند جامعه هنری برای مسایلی چون خانواده ،تولید اثر کنند باید به این هم توجه کنند که فهم این گروه هنری از مقوله خانواده چه تفاوتی با ما دارد.

رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده خاطرنشان کرد: امروزه آثاری تولید می شود که به نوعی خانوادگی ترین سریال های تلوزیونی هستند ولی مروج این نکته هستند که خانواده باید صرفا حامی باشد نه مداخله گر و همه چیز بر اساس رفاه شخصی است؛ در این زمینه می توان به سریال های ستایشگر1، پدرسالار و جراحت اشاره کرد که در این سریال ها این پیام بیان شده که خانواده صرفا باید حامی باشد نه مداخله گرد.

وی گفت: امروزه تحلیلگران رسانه ای بیان می کنند که برای اولین بار در تاریخ قواعد ارتباطی بر کنشگران ارتباط غلبه پیدا کرده اند؛ قواعد ارتباط رسانه ای از کنشگران ارتباطی قوی تر شده اند.

وی افزود: جامعه امروزه تحت تاثیر فضای ارتباطی، یک لحظه ای شده و تصمیمات لحظه ای می گیرد؛ شعار زندگی امروزه او این است که به جای فکر کردن تجربه کند، زیرا فکر کردن با عقلانیت فرد گرا نمی سازد .

حجت الاسلام والمسلمین زیبایی نژآد اظهارکرد: امروزه بیان می شود که انسان عمر خود را پیش فروش نمی کند؛ در جوامع سنتی، پیش فرض بر ثبات است ولی در فضای جدید این فرضیه از بین رفته است؛ امروزه حتی جوانان در ارتباطات با هم نیز آن را مشروط به اطلاع ثانوی می کنند.

وی گفت: قاعده تربیت در جامعه جدید تابع به این است که یا باید در ثابت جذابیت ایجاد کنیم و او را به سوی فضای ثابت بکشانیم؛ به نظر می رسد که قاعده تربیت دینی نیز همین است؛ تربیت دینی نیازمند فضای ثابت است؛ مهمترین فضای تربیتی خانواده بوده و اسلام از آن حمایت می کند چون همیشه ثابت است.

رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده اظهارکرد: امروزه باید از مهدکودک ها، هیئت تشکیل دهیم، زیرا کودکی به آنها هویت می دهد که پشت صحنه آن اساس تقوا است؛ این هیئت نیز با محوریت بازی و فضای کودکانه شکل می گیرد و این اتصال در آینده نیز ادامه می یابد.

وی گفت: یک ظرفیت دیگر، جرقه ای انفجاری است که باید در یک فضای رسانه ای مطالبی را مطرح کنیم که به راحتی جذب شوند؛ رسانه نیز باید ظرفیت جرقه انفجاری را دنبال کند و به دنبال فضای ثابت نیز باشد؛ رسانه باید حلقه واسطی بین مخاطب و فضاهای پایدار دینی شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha