جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کتابخانه تخصصی مطالعات اسلامی زن و خانواده

حوزه/ مدیر اداره خدمات پژوهشی مرکز تحقیقات زن و خانواده از ارائه بیش از ۱۱ هزار منبع چاپی در کتابخانه تخصصی این مرکز خبر داد.

حجت الاسلام  هادی کریمی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،  اظهارداشت: کتابخانه تخصصی «مطالعات اسلامی زن و خانواده» وابسته به «مرکز تحقیقات زن و خانواده» در سال 1378 تأسیس شده است به طوریکه این کتابخانه یکی از غنی‌ترین کتابخانه‌های تخصصی کشور در حوزه مطالعات زنان محسوب می‌شود.

*کتابخانه ای تخصصی با کتبی به زبان های عربی، انگلیسی و فارسی

این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم با اشاره به موضوعات این کتابخانه تخصصی افزود: حقوق زنان، حقوق خانواده، زن و خانواده در اسلام و قرآن، فقه و  احکام، تاریخ، جامعه‌شناسی زنان، خانواده و ازدواج، روان‌شناسی زن و خانواده، مطالعات فرهنگی زنان، آموزش عالی زنان، مدیریت زنان، مشارکت زنان، سرگذشتنامه، آداب و رسوم از جمله موضوعاتی می باشد که در این کتابخانه جمع‌‌آوری شده است.

وی ادامه داد: در این کتابخانه بیش از ۱۱۰۰۰منبع چاپی شامل کتاب‌های فارسی، عربی، انگلیسی، پایان‌نامه و مجلات وجود دارد و از دیگر منابع کتابخانه بیش از 24000 عنوان کتاب دیجیتال انگلیسی است که در محل کتابخانه قابل دسترسی است.

* راه اندازی کتابخانه دیجیتالی در حوزه زن و خانواده با 4هزار عنوان کتابکتابخانه تخصصی مطالعات اسلامی زن و خانواده

مدیر اداره خدمات پژوهشی مرکز تحقیقات زن و خانواده بیان داشت: به تازگی کتابخانه دیجیتال در حوزه جنسیت، زن و خانواده با بیش از 4000 عنوان کتاب انگلیسی راه‌اندازی شده است بطوریکه اطلاعات کتاب‌شناختی این کتب در پرتال مرکز به نشانی www.wrc.ir  در اختیار همه کاربران قرار دارد و امکان دریافت فایل این کتب برای اساتید و پژوهشگران فراهم شده است.

حجت الاسلام کریمی به ویژگی های این کتابخانه اشاره کرد و گفت: علاوه بر بروزرسانی کتب کتابخانه، در این مجموعه خدمات به صورت قفسه‌باز ارائه می‌گردد و کتابخانه دارای بخش مرجع و دو فضای اختصاصی مطالعه برای خانم ها و آقایان است.

وی ادامه داد: از ویژگیهای دیگر این کتابخانه کادر متخصص و مجرب است که با به‌ کارگیری اصول و استانداردهای کتابداری سعی در ارائه خدمات مطلوب به مراجعه‌کنندگان را دارند.

وی اظهارداشت: 215 نفر از اعضاء هیئت علمی، پژوهشگران، اساتید حوزه و دانشگاه و طلاب و دانشجویان، عضو این کتابخانه می باشد و شرط عضویت در این کتابخانه داشتن حداقل مدرک کارشناسی یا سطح دو حوزه است و انجام کتابخانه تخصصی مطالعات اسلامی زن و خانوادهمراحل عضویت از طریق سایت مرکز به آدرس www.wrc.ir قابل انجام می باشد.

این پژوهشگر مرکز تحقیقات زن و خانواده ادامه داد: نرم ‌افزار کتابخانه به صورت تحت وب طراحی شده و امکان جستجوی پیشرفته منابع، عضویت، رزرو و تمدید امانت وجود دارد. امکان دسترسی به رایانه، اینترنت، نرم‌افزارهای علمی، اسکن و کپی‌برداری از منابع، در محل کتابخانه فراهم است.

حجت الاسلام  کریمی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به عضویت این کتابخانه در « مکتا » گفت: با توجه به تخصصی بودن کتابخانه و اهمیت موضوع خانواده، این کتابخانه عضو مکتا (مجمع کتابخانه‌های تخصصی استان قم) است و امکان استفاده از خدمات این مجمع از جمله معرفی اعضاء این کتابخانه به کتابخانه‌های عضو مکتا وجود دارد.

*بانک اطلاعات علمی با بیش از 14هزار و 500 اثر

مدیر اداره خدمات پژوهشی مرکز تحقیقات زن و خانواده افزود: « بانک اطلاعات علمی » یکی دیگر از ظرفیت های ارزشمند این مجموعه می باشد که به منظور ارائه خدمات پژوهشی به پژوهشگران، ایجاد بانک اطلاعات علمی با بیش از 14500 مقاله(مقاله مجله، مقاله کتاب، مقاله وب و مقاله همایش)، گفتگو و مصاحبه در حوزه زن و خانواده است.

*ارائه بیش از 2هزارو 600 عنوان کتاب برجسته مطالعات زن و خانواده

وی بیان داشت: تمامی نشریات « علمی- پژوهشی»، «علمی- ترویجی» و «حوزوی» کشور جهت استخراج مقالات جنسیتی به صورت مستمر رصد می‌شوند و از دیگر منابع این پایگاه، اطلاعات تفصیلی(اطلاعات کامل کتاب‌شناختی، فهرست مندرجات و ریز موضوعات تخصّصی) بیش از 2600 عنوان از کتابهای برجسته مطالعات زن و خانواده است.

حجت الاسلام کریمی ادامه داد: اسناد این بانک اطلاعات، به صورت تمام‌ متن از طریق وب در اختیار مخاطبان قرار دارد و کاربران برای دریافت فایل مقالات کافی است در پرتال ثبت‌نام کرده و نام کاربری و رمز عبور دریافت کنند.

وی با اشاره به زمان فعالیت این کتابخانه تخصصی و نشانی آن گفت: محققان و پژوهشگران می توانند برای مراجعه به این کتابخانه تخصصی از شنبه تا چهارشنبه: ۷/۳۰ –18 و پنج‌شنبه ها ۷/۳۰ – ۱۳/۳۰ به نشانی  شهر مقدس قم بلوار امین، بلوار جمهوری اسلامی، میدان سپاه، به سمت ریل راه‌آهن پلاک 60 مراجعه کنند و یا برای کسب اطلاعات بیشتر علاوه بر مراجعه به پورتال مرکز با پست الکترونیکی library@wrc.ir و شماره تلفن  13 – 32907610 داخلی 7 تماس گیرند.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha