چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
 روحانیون شیعه بحرینی درباره هدف قرار دادن شیعیان هشدار دادند

حوزه/ خبرگزاری رویترز بیانیه اخیر روحانیون و علمای شیعه در بحرین در خصوص دخالت های حکومتی در مسئله خمس را منتشر کرد و نوشت: مسلمانان شیعه که اکثریت جمعیت ۱.۳۵ میلیونی بحرین را تشکیل می‌دهند خواستار مردمسالاری و آزادی مذهبی بوده و دست به تظاهرات می‌زنند اما حکومت آنها را سرکوب می کند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» ، خبرگزاری رویترز به بیانیه اخیر روحانیون و علمای بحرین در خصوص دخالت های حکومتی در مسئله خمس پرداخت و نوشت: روز شنبه روحانیون ارشد شیعه در بحرین درباره تلاش‌ها برای هدف قرار دادن مسلمانان شیعه به بهانه پرداخت نکردن مالیات خمس هشدار دادند. به نظر می‌رسد که مسئولین بحرین قصد تفتیش و دخالت در امور مالی روحانیون ارشد شیعیان بحرین را دارند.

این هشدار در پی آخرین برخورد میان دولت دست‌نشانده عربستان سعودی و شیعیان این کشور که اکثریت جمعیت بحرین را تشکیل می‌دهند زمانی رخ داد که حزب مخالف الوفاق شیعیان به حالت تعلیق در‌آمد و این اقدام دولت بحرین مورد انتقاد ایالات متحده آمریکا و سازمان ملل متحد نیز واقع شد.

چهار تن از روحانیون شیعه بحرینی از جمله آیت الله عیسی قاسم، روحانی برجسته مسلمانان شیعه در بیانیه‌ای اعلام کردند که خمس یکی از پایه‌های اصلی اعتقاد شیعیان را تشکیل داده و آن‌ها وظیفه جمع‌ آوری آن را صدها سال بر عهده داشته و از این پول برای خدمت به اسلام استفاده می‌کنند.

در این بیانیه همچنین آمده است: هدف قرار دادن وظیفه علمای شیعه در جمع آوری خمس تحت هر نامی به معنای هدف قرار دادن شیعیان بوده و برابر با حمله آشکار علیه آزادی عمل احزاب مذهبی می‌باشد، درحالی که قانون اساسی بحرین و منشور‌های بین‌المللی رعایت آزادی مذهبی را تضمین کرده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: ما بدون اینکه فرد خاصی را مورد اتهام قرار داده یا اعلام کنیم که چه کسی یا کسانی در پشت پرده این جریانات قرار دارند، شدیدا هر گونه نقضی علیه این آزادی را رد می‌کنیم.

این بیانیه در پی تصمیم دادگاه بحرین در هفته گذشته برای تعلیق حزب الوفاق داده شد. رسانه‌های دولتی و روزنامه‌های محلی نیز اعلام کرده‌اند که دولت قصد بازرسی اموال 2 خیریه اسلامی مرتبط به الوفاق را دارد.

کشورهای غربی و اروپایی، همچنین سازمان ملل متحد هفته گذشته نگرانی خود را درباره بسته شدن حزب الوفاق ابراز کرده و گفتند که این حرکت می‌تواند ثبات این کشور را به خطر بیاندازد.

مسلمانان شیعه که اکثریت جمعیت 1.35 میلیونی بحرین را تشکیل می‌دهند خواستار مردمسالاری و آزادی مذهبی بوده و دست به تظاهرات می‌زنند. این درحالی ست که دولت دست‌نشانده بحرین راهپیمایی‌های مردمی را با کمک نظامی از عربستان سعودی سرکوب می‌کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha