جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/  اقامه نماز عید سعید فطر به امامت آیت الله مقتدایی در جمکران

حوزه/ عضو خبرگان رهبری گفت: در قرآن کریم خداوند برای همه امت ها روزه قرار داده است ولی تفاوت پیروان حضرت محمد(ص) با سایر امت ها این است که روزه داری مسلمانان در ماه ویژه رمضان قرارداده شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،  آیت الله مرتضی مقتدایی در خطبه های نماز عید فطر مسجد مقدس جمکران اظهارداشت: در قرآن کریم مساله روزه و روزه داری در تمام امت ها و مکاتب الهی اشاره شده است ولی درماه هایی بغیر از ماه مبارک رمضان امساک می کرده اند ولی امت پیامبر (ص) به واسطه شأن و کرامت حضرت در درگاه الهی این توفیق به امت اسلام داده شده است که در ماه رمضان روزه داری کنند، در ماهی که فقط انبیاء الهی مجاز به روزه داری بوده اند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه در روایات رسیده از عید فطر به « یوم الجوائز » تعبیر شده است، افزود: در این روز خداوند متعال به مومنین بعد از یک ماه روزه گرفتن و درک گرسنگی و تشنگی در این هوای گرم جایزه ای عظیم اعطا می کند، جایزه ای که وسعت و کرامت آن از این عالم فراتر است.
آیت الله مقتدایی با اشاره به روایتی از مرحوم شیخ کلینی (ره) اظهارداشت: امام باقرعلیه السلام خطاب به جابر از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله روایت کردند: «اِذا کانَ أَوَّلُ یَوْمٍ مِنْ شَوّال نادی مُنادٍ: اَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ أَغْدُوا اِلی جَوائِزِکُمْ. ثُمَّ یا جابِرُ جَوائِزُ اللّهِ لَیْسَتْ کَجَوائِزِ هؤُلاءِ الْمُلُوکِ. ثُمَّ قالَ: هُوَ یَوْمُ الْجَوائِزِ؛ هنگاهی که روز اول ماه شوال فرا می رسد، منادی ندا می دهد: هان ای مؤمنان! برای دریافت جوایزتان صبح زود بشتابید. ای جابر، جوایز خداوند همانند جوایز پادشاهان نیست. سپس فرمود: روز اول شوال، روز جوایز است.»
وی بیان داشت: روزه داران و مدال آوران جهاد اکبر شایسته نیست که از پس این پیروزی بزرگ، در گرداب معصیت و نافرمانی خداوند در غلطند و دیگر بار اسیر نفس فرومایه شوند و عزت خدایی را با ذلّت شیطانی معاوضه کنند.
آیت الله مقتدایی ادامه داد: مسلمانان بعد از اینکه یک ماه روزه گرفتند و برای رضای خدا در روز‌های گرم گرسنگی و تشنگی را تحمل کردند امروز را با اجازه خدا افطار میکنند. این روز بسیار با شرافت است. این روز بسیار با ارزش و معنویت است و باید از فرصت‌های طلایی آن بهره‌برداری کرد.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به کلام نورانی امام سجاد علیه السلام در صحیفه سجادیه گفت: مومنین در روز عید فطر همانند امام سجاد علیه السلام از خداوند درخواست عیدی کنند بطوریکه حضرت می فرمایند؛ خداوندا پاداش مرا همانند پاداش کسانیکه بده که حرمت و حق این ماه عزیز را محترم شمردند و در فرازی دیگر پاداشی مضاعف تراز بندگان و مقربانش را خواستار شد و در بخشی دیگر از دعای وداع ماه رمضان که در صحیفه آمده است، پاداش عمل خوبان ماه مبارک رمضان را تا قیامت را خواستار شده  اند.
وی در خطبه‌های دوم نماز عید فطر با اشاره به اینکه شرافت پیامبر(صلی الله علیه و آله) موجب شد خدای متعال روزه مسلمانان را در ماه مبارک رمضان قرار دهد، اظهار کرد: خدای متعال فرموده است روزه بر شما واجب شده تا تقوا پیدا کنید. سعی کنیم این روزه‌ای که در ماه رمضان گرفتیم و حال معنوی که برای‌مان ایجاد شده را حفظ کرده و در طول سال استمرار پیدا کند.
نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه اگر کسی عبادت زیادی داشته باشد ولی تقوا نداشته باشد، عملش ارزشی ندارد، تصریح کرد: در مقابل اگر عملی کوچک باشد ولی با تقوا و برای رضای خدا انجام شود، آن عمل بسیار با ارزش چرا که فردی که با تقوا است اگر شرایطی برای گناه کردن برایش پیش آید آن را کنار می زند و اعتنایی نمی کند.
انتهای پیام  313/17
 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha