سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
مسجد

حوزه / هر چه امکانات و ابزار زندگی بیش تر شود نیاز به تربیت بیش تر می شود و تربیت نه با کارخانه و نه با مزرعه و نه با دانشگاه درست نمی شود بلکه ...

سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، در ادامه انتشار سلسله مطالب مسجد و فضایل و آداب حضور بخش دوم مباحث مربوط به مسجد را منتشر می کند.

 جایگاه رفیع مسجد

«فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَن تُرْ‌فَعَ وَیُذْکَرَ‌ فِیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فِیهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ» (نور ، 36)

در خانه هایی که خدا رخصت داده است قدر و منزلت آن ها رفعت یابد و نام خدا در آن ها برده شود...

مسجد خاستگاه انسانیت

انسان همواره به دنبال کامروایی و لذت جویی است. همه لذت ها حلالند به شرط آن که همیشه لذیذ و برای همه شیرین باشند و همه تلخی ها و زشتی ها حرامند به شرط آن که برای همه تلخ باشند و قرآن همواره انسان ها را به پاکی ها دعوت و از رذایل دور می کند.

بهترین شیرینی ها، تربیت است و تربیت شدن و تربیت کردن هدف خلقت و خالق است و هر چه امکانات و ابزار زندگی بیش تر شود نیاز به تربیت بیش تر می شود و تربیت نه با کارخانه و نه با مزرعه و نه با دانشگاه درست نمی شود بلکه ابزارش " مشافهه"، " محبت" و " احاطه" است و مسجد محلی بی بدیل برای این سه است.

در مسجد هم مسجد، محبوب مردم است و هم مردم محبوبند و هم محیط آن آماده است تا آن جا که یک حضور در آن با چهل سال حضور در جاهای دیگر قابل مقایسه نیست، لذا غیر از مسجد پرورشگاهی یافت نشده و نمی شود. 

جلوه‌هایی از مسجد

مسجد کهن‌ترین بنا و نخستین خانه ای است که خالق انسان برای انسان ها بر روی کرة خاکی قرار داد،  مسجد خانه مردم و خانه هر مؤمنی است.  مبارک‌ترین مکان‌ها،  محبوب‌ترین بقعه‌ها نزد خداوند،  بهترین جایگاه و افضل البقاع و خیر البقاع  و جایگاه متقین  و خانه مخصوص ذکرخدا روی زمین است. مسجد خانه‌ای است که پیامبران افتخار ساخت و خدمت و سکونت در آن را داشتند و مدفن برخی از آنان در مساجد است.

مسجد یادمان مجاهدت ها و هدایت های انبیا، اوصیا و شهداست.

مسجد محل ملاقات مردم با مردم  و بهترین سیاحتگاه  و تفرجگاه است.

 مسجد مرکز ادب سازی است و از ادب سوزی  آن گونه که در برخی مراکز دیده می شود جلوگیری می کند.

مسجد محل انس انسانیت و قلب جامعه اسلامی و علامت مدنیت و شهرنشینی و نبود مسجد علامت نبود جمع و اجتماع و جامعه مدنی است.

مسجد بهترین میراث فرهنگی

مسجد بهترین میراث فرهنگی و آکنده از جاذبه های گردشگری است.

مسجد محل بعثت ها، قیام ها و نهضت های حق گرایانه و بیدارگرانه از اولین پیامبر تا خاتم پیامبران و از اولین امام تا آخرین وصی او امام زمان (ع)، اصلی ترین مقر حمله علیه هرگونه تهاجم و مستحکم ترین سنگر دفاع از همه ابعاد اسلام است.

اگر خواستار باغ‌های بهشتی هستیم، به زیارت مساجد برویم.

  مسجداز آثار مردانی خدایی چون ابراهیم و اسماعیل  و حافظ آثار هنرمندان است.

هنوز مسجد بهترین جاذبه های گردشگری را داراست و بیش ترین استقبال کنندگان را دارد.  

مسجد جایگاه بهترین عمل هامثل نماز است  و مسلمانان حق ندارند با وجود مسجد یا امکانات ساخت آن، نمازجماعت را در غیر آن برگزار کنند. کاهش نمازگزاران مسجد، گاه باعث رکود یا تعطیلی و تخریب معنوی مسجد می‌گردد و به این ترتیب،تمایل مردم به ساخت مسجد هم کاهش می یابد.در هر صورت به مسجد و جایگاه آن ضربه می‌زند و این عدم حضور احیاناً نوعی جنگ با خداست و اگر از روی عمد و آگاهی صورت بگیرد،ظلمتی از جنس کفر را به همراه دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha