سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
مساجد مختص بانوان

مشاور دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در امور فرهنگی گفت: در مسجد ویژه بانوان ممکن است بانوان به خاطر مقید نبودن به پوشش کامل احساس راحتی بیشتری داشته باشند، چرا که در مراسم غیر از نماز می‌توانند پوشش راحتی داشته باشند

به گزارش خبرگزاری «حوزه»از تهران، مساجد مختص بانوان با محوريت استفاده از مؤذن و پیش‌نماز و خطیب خانم به تازگی در کشورهای غربی رواج یافته، به مناسبت روز جهانی مسجد (۳۱ مرداد ماه)و با توجه به روند رو به افزایش مساجد مختص بانوان، پایگاه اطلاع رسانی اتحادیه جهانی زنان مسلمان پیرامون ضرورت تأسیس این مراکز با حجت الاسلام علی اصغراوحدی، مشاور دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در امور فرهنگی به گفتگو پرداخته است.

مشاور دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در امور  فرهنگی با اشاره به اینکه در جمهوری اسلامی ایران تاکنون مسجد اختصاصی نداشته‌ایم، گفت: در کشورهایی همچون ایران و عراق که فرهنگ اسلامی تاریخی دارند، بانوان از نظر اجتماعی فعال هستند و در مناسبت‌های مختلف مانند ماه مبارک رمضان برنامه‌های ویژه خود را نه تنها در مساجد و ساعات نماز بلکه به صورت دوره‌ای برگزار می‌کنند و همواره جلسات قرآنی، آموزش قرآن و حتی سخنرانی بانوان برای سایر خانم‌ها به صورت متعارف برپا می‌گردد.

حجت الاسلام اوحدی افزود: بحث اینکه نماز جماعت مختص زنان برگزار گردد در ایران و عراق غیر‌‌متعارف است، گو اینکه از نظر شرعی اشکالی ندارد. همان‌گونه که بانوان برنامه‌ها و پاسخگویی شرعی و آموزش‌های دینی را اداره می‌کنند می‌توانند به پیش نماز خانم نیز اقتدا کنند ؛البته مسلم است که آقایان نمی‌توانند در نماز جماعت به خانم اقتدا کنند.

وی در ارزیابی این پدیده گفت: تأسیس مساجدی مختص بانوان در نقاطی از جهان از لحاظ شرعی و عرفی اشکالی ندارد و از نظر فقهی نمی‌توان با آن مخالفتی داشت؛اما باید دید که فلسفه این کار چیست و چه ضرورتی دارد که بانوان همراه با جماعت آقایان به برپایی نماز جماعت نپردازند و در صفوف متصل در بخش‌های مجزا برای نماز جماعت حضور نداشته باشند چرا که نماز جماعت آثار اجتماعی جمعی و برکات فراوانی دارد.

حجت الاسلام اوحدی ضمن ابراز نگرانی از پیامدهای منفی این جدا سازی گفت: ممکن است این تصور ایجاد شود که مساجد حتما باید یا مختص خانم ها باشند یا آقایان، در صورتی که باید فضایی ایجاد شود که خانواده‌ها بتوانند به راحتی و همراه با هم در مسجد حضور یابند مخصوصاً در کشورهای غربی که در آن‌ها مسلمانان در اقلیت هستند و مسلمانان از محله‌های مختلف باید مسافت‌های طولانی طی کنند تا به مسجد موجود در شهر برسند، و این جداسازی ممکن است برای بانوان مشکل رفت و آمد ایجاد کند در صورتی که حضور خانوادگی مزایای خاص خود را دارد.

وی گفت: از سوی دیگر در مسجد ویژه بانوان ممکن است بانوان به خاطر مقید نبودن به پوشش کامل احساس راحتی بیشتری داشته باشند چرا که در مراسم غیر از نماز می‌توانند پوشش راحتی داشته باشند و سوالات خود را آزادانه مطرح کنند. البته به هنگام نماز از لحاظ پوشش بانوان حجاب کامل دارند و به همین دلیل است که ما در کشورمان مجالس مخصوص بانوان و جلسات ویژه آنان را به صورت مستمر داریم. بنابراین هر دو روش مزایای ویژه خود را داراست.

حجت الاسلام اوحدی ضمن تاکید بر ضرورت گسترش فرهنگ حضور در مسجد گفت: در حال حاضر 90 درصد از کسانی که اهل نماز هستند در مساجد حضور نمی‌یابند. و در خانه به صورت انفرادی به عبادت می‌پردازند. هرچند که پدیده نماز جماعت در مساجد محلات در دین ما بسیار مؤکد است ولی در جامعه ما در این راستا فرهنگ‌سازی کافی صورت نگرفته و اهمیت و فلسفه اجتماعی برگزاری نماز به درستی تبیین نشده است. بنابراین در راستای حضور مؤمنین و مؤمنات، پیر و جوان در نماز جماعت باید فرهنگ سازی صورت گیرد و تفاوتی در این زمینه بین زن و مرد نیست و همه باید به این کار تشویق شوند.

وی یکی از برکات انقلاب اسلامی را گسترش و رونق مساجد و پررنگ شدن حضور جوانان در مساجد دانست و افزود: امروزه شاهد حضور زنان همپای مردان در نماز جمعه هستیم و مساجد از حضور بانوان معمور است و اگر بتوانیم توجه به مساجد و دین‌گرایی را در جامعه گسترش بدهیم، تردد در مساجد خود به خود جزو آن قرار خواهد گرفت و در این امر همه باید مخاطب قرار گیرند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha