دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
جوان/ مسجد/ نماز

حوزه/ در مساجدي كه با جوان‌تر‌ها برخورد مناسب و كريمانه‌اي صورت گرفته و ‏به حساسيت‌هاي دوره جواني توجه شده، حضور افراد نمازگزار هم به تبع آن فعال‌تر و با نشاط‌تر بوده و بر ‏عكس آن نيز البته صادق است!

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حضور در خانه ی خدا خاصه آن که توام با توجه قلبی و روحی باشد ، آن چنان در دین و آیین ما اهمیت و بهایی دارد که رئیس مذهب جعفری ، امام صادق(ع) می فرماید:«شخصي كه از مسجد باز مي‌گردد، كمترين چيزي كه به چنگ آورده ‏است، مي‌تواند يكي از این سه مورد باشد؛ دخول در بهشت، دفع بلا، دوستي كه مي‌تواند باعث موفقيت‌هاي او ‏در اعمال نيك شود».‏

بی گمان از این دست احاديث و روايات در باب فضايل مسجد در كتب اسلامي به وفور يافت مي‌شود ‏چه آن که به ویژه در آیات نورانی کلام وحی نیز به جايگاه رفيع مسجد در اسلام به طور خاص اشاره شده است، با اين حال ‏آنچه كه تا حدی مايه تأسف و البته نگراني است، این که چرا در برخی از مساجد کشور ما حتی در شهرهای مذهبی چون قم و مشهد ، حضور و فعالیت نسل جوان بسیار کمرنگ و ضعیف است ، به گونه ای که غالباً افراد سالخورده و بعضاً میانسال مشتریان پر و پا قرص این مساجد به شمار می روند.

*مسجد هم مدرسه هم دانشگاه و هم مرکز تفکر است

مسجدي كه بارگاه توحيد ، سر‏سراي نوراني آستان دوست، زائر سرا و ضيافتکده باری تعالی و مهم‌تر از همه جايگاه عبادت و پرستش ‏خالصانه حضرت حق است و به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب « مسجد هم مدرسه است، هم دانشگاه، هم مرکز تفکّر و تأمل، هم مرکز تصفیه روح، هم مرکز خلوص و مرکز اتّصال بنده به خداست. ارتباط زمین و آسمان است. جایى است که انسان خود را به منبع لایزال فیض و قدرت وصل مى‌کند. انسان در مسجد، خود را به خدا متصّل مى‌کند».

چنین جایگاه رفیع و ارزشمندی می طلبد که برای حضور کمرنگ جوانان و نوجوانان در مساجد در ماه‌هايی به غیر از رمضان و محرم که به جهت بسترهای خاص مذهبی تا حدودی حضور نسل جوان را نظاره گر هستیم، چاره اندیشی اساسی و هوشمندانه ای صورت گیرد.

در خصوص چرایی این مساله می توان به لیست بلندبالایی از عوامل و زمینه ها و دلایل اشاره کرد و شاید دم دستی‌ترين پاسخي که می توان داد ناظر به بحث دیرینه عدم جذابيت مساجد براي حضور ‏جوانان باشد كه اين هم خود عمدتاً ناشي از عدم پويايي لازم در اين مكان مقدس است.

در همین باره فرمایش گهربار مقام معظم رهبری می تواند بسیار راهگشا و جهت دهنده به سیاست گزاری های فرهنگی در حوزه مساجد باشد ، آن جا که معظم له با اشاره به سابقه دیرینه مسجد در محوریت امور سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی جوامع اسلامی می فرماید:«باید با برنامه‌ریزی صحیح و استفاده از ابزارهای فرهنگی، هنری، عمران معنوی مساجد را تقویت کرد و از ظرفیت شوق‌آوری و شورآفرینی مساجد برای جذب قشرهای مختلف مردم و تبلیغ مفاهیم و معارف اسلامی، بهره‌گیری کامل کرد».

*ضرورت برخورد مناسب با جوانان در مساجد

مساله مهم دیگر چگونگي رفتار و برخورد متوليان مساجد و به ويژه روحانيون به عنوان امامان ‏جماعت است؛ در توضیح این نکته باید اذعان داشت که در مساجدي كه با جوان‌تر‌ها برخورد مناسب و كريمانه‌اي صورت گرفته و ‏به حساسيت‌هاي دوره جواني توجه شده، حضور افراد نمازگزار هم به تبع آن فعال‌تر و با نشاط‌تر بوده و بر ‏عكس آن نيز البته صادق است!

در این خصوص به اعتقاد نگارنده با تغییرات مثبت در رویکردهای مدیریتی مساجد و نیز ایجاذ جذابیت های لازم برای نسل جوان می توان در راستای گرایش هر چه بیشتر آنان به سمت مسجد اقدام نمود.

البته ناگفته پیداست که فضای مسجد نیز باید فضای مطلوبی باشد، چه آن که متاسفانه گاهی از مواقع فضا یکنواخت است و جذابیت لازم را برای نسل جوان به همراه ندارد.

از سویی به نظر می رسد که گاهی مباحثی در مساجد مطرح می شود که مبتلابه نسل جوان و حتی عامه مردم نیست و مخاطب ارتباط لازم را با آن ها برقرار نمی کند.

قطعاً هیئت امنای مسجد و امام جماعت در این باره نقش بسیار مهم و کلیدی برعهده دارند به طوری که با برنامه ریزی خوب و نیز با رفتار و اخلاق حسنه ی خویش می توانند مردم به خصوص جوان ها را به سمت مسجد بکشانند.

البته در این میان نباید از نقش بسیار کلیدی رسانه های جمعی غافل شد به ویژه آن که مع الاسف باید بپذیریم نهاد مهمی چون مسجد در جامعه اسلامي ما به طور خاص در نظام ‏رسانه‌اي كشور مهجور است و باید از همه ابزارها همچون سینما، تلویزیون، سایت های اینترنتی، شبکه های اجتماعی و غیره در راستای پر کردن این خلأ و کمبود، استفاده بهینه کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha