جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
مسجد

حوزه/ پژوهشگر فرهنگی بیان کرد: در عرصه نقش حکومت در مسجد باید گفت که دیدگاه امام (ره) و رهبری این است که حکومت باید نقش تسهیل‎گر و حامی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، دکتر میثم فرخی پیش از ظهر امروز در نشست علمی جایگاه مسجد مطلوب در شهرمدرن، در مسجد مقدس جمکران با اشاره به اقدامات سیاستی پیامبر(ص) در عرصه مسجد، گفت: این سیاست ها شامل نفس تاسیس نهاد سجد، نوع تعیین امامان جماعت توسط پیامبر، تعیین مسجد به مثابه جایگاه علمی و آموزشی، بسیج اجتماعی مسلمانان در مسجد، استقرار مسجد به عنوان پایگاه وحدت مسلمانان، اطلاع رسانی به مسلمانان و مددکاری اجتماعی مردم است.
نویسنده کتاب سیاست گذاری فرهنگی مسجد در جمهوری اسلامی گفت: برای شناخت این دیدگاه در نظام فکری جمهوری اسلامی باید به بررسی دیدگاه رهبران جمهوری اسلامی بپردازیم؛ در این زمینه سه رویکرد وجود دارد که در بیانات رهبر انقلاب و امام راحل بیان شده است.
وی افزود: نخست رویکرد توصیفی است که رهبران در وضعیت مسجد در زمان پیامبر و صدر اسلام پرداختند  و اینکه نسبت به وضعیت مطلوب فاصله زیادی داریم؛ دوم رویکرد تطبیقی است که در این زمینه تفاوت بین مسجد و کلیسا مطرح می شود و سومین رویکرد رویکرد تجویزی است که به بایسته‎های مسجد در جمهوری اسلامی ایران می‎پرداخت.
وی گفت:  در این رویکرد اداره امور مسلمانان باید صورت بگیرد؛ حفظ رونق مساجد توسط مسوولان نظام و اینکه مدیریت اداره مطلوب مسجد باید توسط امام جماعت صورت بگیرد؛ عمران و آبادی مسجد باید توسط مردم صورت گیرد و اینکه باید به سمت مساجد چندکارگردی برویم.
نویسنده کتاب سیاست‎گذاری فرهنگی مسجد در جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد:درست است که اصیل‎ترین کارکرد مسجد کارکردعبادی آن است، ولی تاکید مسئولان نظام آن است که مسجد باید چند کارکردی باشد.
این پژوهشگر فرهنگی بیان کرد: در عرصه نقش حکومت در مسجد باید گفت که دیدگاه امام و رهبری این است که حکومت باید نقش تسهیل‎گر و حامی داشته باشد؛ در عرصه سطح مداخله هم باید هم در عرصه سیاست گذاری و بسترسازی و پشتیبانی حکومت ظهور و بروز داشته باشد.
وی افزود: در زمینه سیر سیاستی مسجد باید گفت که همیشه این دغدغه در عرصه مسجد وجود داشته است که مسایل حوزه مسجد بایدشناسایی و عرضه شود؛ برای این کار قائل بر این بودیم که اگر قرار باشد که مسایل در چهاررده دنبال شود باید دنبال یک منبع بسیارمهم باشیم تا مسایل را به ما اعلام کند؛ مهمترین منبعی که در این زمینه وجود داشت ماهنامه مسجد بود که توسط مرکز رسیدگی به مساجد ارایه می‎شود که از سال 70 منتشر می‎شود؛ این منبع در واقع مخاطب آن ائمه جماعات بودند و مسایلی که در حوزه مساجد بود تلاش می‎کرد که ائمه جماعات ابلاغ کند و دوم نیز مکتبوب بودن آن نیز برای ما مهم است.
این استاد دانشگاه بیان کرد: مسایل اساسی و بنیادین در حوزه مسجد شامل این است که مسجدمحوری به عنوان یک مساله جدی و بنیادی مطرح است؛ اینکه سیاستگذاری حوزه مسجد چگونه باشد نیز از مسایل محوری است؛ یا اینکه قانون گذاری در حوزه مسجد چگونه باشد؛ مسایل سخت افزاری در این زمینه شامل عمران مساجد، آمایش مساجد، وقفیات مسجد یا کتابخانه مسجد است؛ مسایل نرم افزاری نیز بیشتر روی حوزه نیروی انسانی در مساجد تاکید می‎کند.
وی گفت: در عرصه اسناد بالادستی می توان گفت که بیشترین اسناد سیاستی که در این زمینه مشاهده شده است، در عرصه عمران مسجد بود؛ در عرصه دستگاه‎های سیاست‎گذاری مساله ائمه جمعه و کتابخانه های مساجد بیان شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha