پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
نشست علمی جایگاه مسجد مطلوب در شهر مدرن

حوزه/ عضوهیئت علمی دانشگاه تهران بر لزوم نگاه راهبردی و تاریخی به مساجد در تاریخ اسلام در تصمیم گیری های فرهنگی تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، دکتر عبدالحسین کلانتری ظهر امروز در نشست علمی جایگاه مسجد مطلوب در شهر مدرن در مسجد مقدس جمکران گفت: هر نگاهی که غیر به مساله مسجد نگاه کند و به تاریخ نگردد نگاهی ابتر است؛ مسجد زمانی در شهرها جایگاه ویژه و محوری داشته است و کل شهرپیرامون مساجد شکل می گرفته است که این مساله باید از نظر تاریخی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

وی افزود: مساجد در یک زمانی دارای جایگاه ویژه ای بودند و شهرها بر اساس محوریت مساجد ساخته می شدند، شهر دارای کارکردهای متعددی است ولی همه کارکردها نبوده و در زمان اوج تمدن اسلامی برخی از مساجد از شهرها جدا شدند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بیان کرد: عنوان کرد: در شهرهای جدید، مساجد برخی از کارکردهای جدید را از دست داده اند، در گذشته شهر و بازار امتداد مساجد بودند و بایکدیگر تنیده بودند و در معماری گذشته این جدایی یک جدایی سخت بوده است.

وی گفت: باید ارتباط مساجد و مدرسه و مسجد و فرهنگ سرا و مسجد و نهادهای ورزشی در شهرها ایجاد شود و تقدس مساجد ایجاد شود.

پژوهشگر فرهنگ اسلامی اظهار داشت:باید الگوهای فرهنگی اصیل را در مسجد سازی به جامعه ارایه کنیم؛ یکی از مساجد تهران در شهرک غرب دارای استخر  و سالن های ورزشی برای آقایان و بانوان است و با مدیریت بسیار خوب افراد زیادی برای اقامه نماز در این مسجد حضور پیدا می کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha