شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
محمود نجاتی حسینی

حوزه/ مدرس دانشگاه بر لزوم نگاه راهبردی دینی با کارکردهای اصیل مسجدسازی در اسلام تاکید کرد و گفت: مسجدسازی نبایددر اختیار بساز و بفروش ها باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»،  دکتر محمود نجاتی حسینی امروز در نشست علمی بررسی جایگاه مسجد مطلوب در شهر مدرن در مسجد مقدس جمکران گفت: امروزه جایگاه مطلوب در شهر مدرن، نقطه مقابل مسجد مطلوب می تواند مسجد نامطلوب باشد؛ نمی توان این واقعیت این مطلب را منکر شد که ممکن است برخی مساجد کارکرد خود را به منصه نرسانند که در خصوص آن نیز باید صحبت کرد.

وی بیان کرد: نکته بعدی آن است که زمانی که در خصوص مسجد مطلوب سخن می گوییم باید این مطلب مشخص شود که از چه جهت به این مطلوبیت نگاه می کنیم؛ این نگاه از نظر هنر و زیبایی شناسی و پیوند اقتصاد و فرهنگ و مسجد انجام می شود.

نجاتی حسینی  بیان داشت: پیوند بین مسجد و بازار و مقتضیاتی که بازار در مسجد تحمیل می کند نیز باید بررسی شود؛ کسانی که این مسجد را می سازند نباید بساز و بفروش باشند؛ در ساخت مسجد نباید این گونه افراد اداره ساخت را به دست بگیرند زیرا این افراد که نگاه نگاه اقتصادی دارند به جای مسجد سازی به دنبال پاساژ سازی خواهند بود.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: نکته بعدی آن است که جایگاه مسجد مطلوب از نظر و جایگاه شهر اسلامی بحث شود؛ زیرا وقتی در خصوص شهر مطلوب اسلامی بحث می کنیم ابتدا باید شهر را اسلامی سازی کنیم و با ابعاد غربی و مدرنیت در نظام شهر سازی نمی توانیم این الگو را پیاده کنیم.

وی اضافه کرد: یکی از چالش های امروز مساجد ما این است که مساجد ما به سمت حاکمیتی شدن پیش رفته اند؛ مسجد خانه خدا و متعلق به مردم است؛ نباید مردم را از مساجد دور کرد در حالی که این مسجد برای مردم اخته شده است.

نجاتی حسینی بیان کرد: اگر به تاریخ مدیریت مساجد بنگیریم مشاهده می کنیم که مسجد پایگاه مردم بوده است نه حکومت ها؛ اینکه مردم چرا امروزه به مساجد نمی روند و در آن حضور نمی یابند یک سوال مهم جامعه شناسی است که باید به آن پاسخ داد.

وی گفت: تقدس زدایی از مساجد یکی از مشکلات دیگر امروزه است؛ مسجد مقدس ترین فضا در تاریخ اسلام و نظام تمدنی اسلام است؛ مسجد در نگاه پیامبر مرکز اجتماعی و سیاست و فرهنگ و قضاوت و.... است؛ مسجد بزرگترین بنای تمدنی در اسلام است که پس از مسجد مدارس جای دارند؛ مساجد در طول تاریخ اسلام مقدس بوده اند زیرا در کنار تولید دانش دینی به تولید کنش گران دینی می پرداختند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha