دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت‌الاسلام  حسین گودرزی

حوزه/ معاون اداری - مالی حوزه علمیه استان تهران گفت: اقتصاد مقاومتی، اقتصاد ریاضتی نیست، بلکه به معنی اقتصاد درون زا است، یعنی از ظرفیت‌های خفته و خاموش بیشترین بهره وری را داشته باشیم.

حجت‌الاسلام  حسین گودرزی معاون اداری - مالی حوزه علمیه استان تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران ضمن تشریح فعالیت‌های این معاونت اظهار داشت: سعی می‌کنیم تخصیص اعتبارات به مدارس علمیه چه در احداث و تکمیل پروژه‌ها، و چه در تعمیرات و تجهیزات با تسهیل بیشتر صورت بگیرد، و برنامه ریزی‌های خوبی در این راستا انجام شده است.

حاصل گفتگو با حجت‌الاسلام والمسلمین گودرزی، معاون اداری - مالی حوزه علمیه استان تهران را در ادامه بخوانید:

* به عنوان سوال نخست، لطفا گزارشی از فعالیت‌های معاونت اداری-مالی حوزه علمیه استان تهران را بیان کنید.

واحد اداری-مالی در ساختار جدید که از ابتدای سال 94 ابلاغ شد، به عنوان معاونت اداری-مالی تعریف شد. و یکی از پرحجم‌ترین و بیشترین ماموریت‌های کاری را در بین معاونت‌ها دارد. ساختار این معاونت دارای 6 بخش اصلی است. بخش اول واحد حسابداری است که از جمله وظایف آن محاسبه حقوق پرسنل مرکز، حقوق اساتید حوزه علمیه تهران، حق الزحمه مبلغین مدارس امین، هزینه تغذیه طلاب مدارس، ممیزی اسناد عمرانی مدارس و برخی امور دیگر می‌باشد.

فقط در سال 94 بیش از 1280 سند مالی را در سامانه معاونت اداری مالی ثبت کردیم. و این حجم از اسناد مالی دومین آمار کشوری بعد از قم می‌باشد. و اسناد مالی استان بعد از ما کمتر از 600 مورد است، و همین ثبت اسناد خود به تنهایی یک فرآیند طولانی و پیچیده‌ای را طی می‌کند، و با توجه به تعدیل نیرو در این معاونت به ثمر رساندن این کارها زحمت بسیاری را می طلبد.

بخش دوم، اداره منابع انسانی است، که ساماندهی و تنظیم قراردادهای استخدام، و رسیدگی به وضعیت کاری و رفاهی پرسنل از جمله وظایف این بخش است.

بخش دیگر واحد جمع داری اموال می باشد. بخش چهارم واحد فنی و عمرانی است، و عمدتاً وظیفه‌ی رسیدگی به پروژه‌های احداثی، تجهیزات، و تعمیرات مدارس، تهیه اسناد فنی مدارس و مطابقت دادن آن با قوانین مالی، و تعیین بودجه و تخصیص اعتبار به پروژه‌های عمرانی مدارس را بر عهده دارد.

بخش دیگر، واحد پشتیبانی است. و در واقع تأمین کننده نیازهای مرکز مدیریت و مدارس علمیه در برگزاری همایش‌ها، جلسات و فعالیت‌های مربوطه است.

بخش ششم و آخر، واحد حقوقی است. این واحد وظیفه ثبت و پیگیری اسناد حقوقی مدارس را بر عهده دارد. لازم به ذکر است که مدارس علمیه برای اینکه بتوانند از اعتبارات و بودجه‌هایی که برای تغذیه طلاب و پروژه‌های عمرانی تخصیص داده شده، استفاده کنند باید هویت حوزوی آن‌ها محرز و اثبات بشود. و هویت حوزوی مدارس از طریق اسناد حقوقی قابل اثبات است.

سعی می‌کنیم تخصیص اعتبارات به مدارس علمیه چه در احداث و تکمیل پروژه‌ها، و چه در تعمیرات و تجهیزات با تسهیل بیشتر صورت بگیرد، و برنامه ریزی‌های خوبی در این راستا انجام شده است.

* برای بهینه سازی و به روز رسانی ساختار اداری و مالی مرکز چه برنامه هایی دارید؟

با توجه به حجم و گستره کارها و از طرفی تعدیل نیروی انسانی، جهت سرعت بخشیدن نسبت به انجام کارها باید از روش‌های نوینِ سیستمی و فناوری آی تی استفاده کنیم. از این رو اولین اقدامی که در این راستا صورت گرفت، راه اندازی سامانه نماد در مرکز مدیریت حوزه علمیه استان تهران بود، و تا حدود بسیار زیادی روند پیگیری کارهای درون سازمانی مثل اعطای مرخصی و سایر درخواست‌های اداری با سهولت و سرعت بیشتری در حال انجام است.

* در فرایند حسابرسی مدارس علمیه، و برای نظارت بر منابع مالی آن‌ها، چه معیارها و شاخصه هایی را در نظر گرفته‌اید؟

در بحث حسابرسی و حسابداری، ما به عنوان یک ستاد میانی عمل می‌کنیم. یعنی وظیفه معاونت مالی مرکز؛ در بخش مدیریت، برنامه ریزی و نظارت بر هزینه‌کردهای مالی مدارس تعریف می‌شود، ولی قانونگذار شورایعالی حوزه‌های علمیه است و ما با توجه به مصوبات و قوانین ستاد عمل کنیم.

بنابراین در برخی مسائل مربوط به حسابرسی هر چند ایراداتی نیز وجود دارد ولی ما باید طبق قانون جلو برویم.

همچنین برای سهولت در بخش حسابرسی، طرح جامع سامانه مالی مشترک با مدارس علمیه را پیشنهاد داده‌ایم. و اکنون در مرحل ارائه طرح می‌باشد و چنانچه این سامانه راه اندازی و مورد بهره برداری قرار بگیرد، امیدواریم بخش اعظم مشکلات مربوط به حسابرسی مالی مدارس علمیه با سهولت و با نظم و هماهنگی بیشتری حل و فصل بشود.

* آیا بودجه سالانه ای که به این معاونت تخصیص داده می شود تامین کننده هزینه های عمرانی و رفاهی حوزه های علمیه استان تهران است؟ برای جبران کمبود منابع مالی چگونه اقدام می کنید؟

دستگاه‌ها و نهادهای حوزوی همواره از کمبود بودجه رنج می‌برند، ولی نحوه مدیریت منابع مالی بسیار مهم است. و اقتصاد مقاومتی که یکی از خواسته‌ها و دغدغه‌های مقام معظم رهبری می‌باشد، می‌تواند در اینجا راه گشا باشد. اقتصاد مقاومتی، اقتصاد ریاضتی نیست، بلکه به معنی اقتصاد درون زا است. یعنی از ظرفیت‌های خفته و خاموش بیشترین بهره وری را داشته باشیم.

الحمدلله صرفه جویی و استفاده بهینه از منابع مالی در دستور کار همه معاونت‌های مرکز مدیریت قرار دارد. و در برنامه‌های مربوط به خودشان از مجموعه‌های دولتی و خصوصی آورده‌های نقدی و غیر نقدی خوبی دارند. مثلا برای برگزاری یک همایش بدون پرداخت هزینه‌ای سالن همایش را اجاره می‌کنند و یا برای انجام فعالیت‌های فرهنگی، و ایاب و ذهاب اردوهای سیاحتی و زیارتی با جذب کمک‌های نقدی و غیرنقدی کمترین هزینه را متحمل می‌شوند.

بنابراین ما با چنین روش‌ها و راه‌کارهایی توانستیم تا حدودی کمبود منابع مالی مان را تأمین نموده و اجرای برنامه‌ها را با حداقل مشکلات و با موفقیت به سر انجام برسانیم.

* آیا آمار دقیقی از موقوفات حوزوی مدارس علمیه استان تهران در اختیار دارید؟

بنده علاوه بر معاونت مالی و اداری مرکز مدیریت، دبیر کمیته وقف حوزه علمیه استان تهران نیز هستم. ولی با این وجود آمار دقیقی از تعداد موقوفات حوزوی در دست نداریم. علت آن هم این است که مرجع و متولی ثبت همه موقوفات، سازمان اوقاف کشور می‌باشد، و آن‌ها اطلاعات جامع و کاملی را در خصوص موقوفات حوزوی در اختیار ما قرار نداده اند، تا از جزئیات آن‌ها مطلع باشیم.

* حوزه علمیه تهران چه اقداماتی را برای احیای موقوفات حوزوی انجام داده است؟

در احیای موقوفات حوزوی موانع بسیار زیادی وجود دارد، زیرا بسیاری از اسناد که اثبات کننده موقوفه بودن آن است از قدیم الایام و در طول سالیان گذشته دست به دست شده، از بین رفته یا جعل سند شده‌اند و تشخیص و اثبات موقوفه بودن آن مکان‌ها برای حوزه‌های علمیه سخت و دشوار شده است. ولی در برخی موارد و آنجا که می توانستیم ورود کرده و موقوفات برخی مدارس را که در اختیار افراد حقیقی یا حقوقی بودند بازپس گرفته و به مدارس برگردانده شد.

 

گفت و گو: مهدی زارعی

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha