پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله سید محمد غروی

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه های علمیه خواستار حفظ و تقویت کارکردهای چندگانه مساجد به ویژه در عرصه های فرهنگی و اجتماعی شد.

آیت الله سید محمد غروی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، ضمن گرامیداشت سی و یکم مردادماه به عنوان روز جهانی مساجد اظهار داشت: در زمان پیامبر اکرم(ص) مسجد جایگاه اصلی و کلیدی در تحولات سیاسی و اجتماعی مسلمین داشته است ، ضمن آن که باید توجه داشت که در این زمان به غیر از مسجد ، مکان عمومی که مردم را دور هم جمع کرده و میان آن ها گفتگو و نظرخواهی درباره مسایل مهم صورت گیرد، وجود نداشته است.

وی همچنین با اشاره به این که مسجد مکان مقدسی است که مسلمانان در آن جا همدیگر را ملاقات کرده ، از حال و روز یکدیگر مطلع می شوند و در قالب نماز جماعت به بندگی خدا می پردازند، گفت: به غیر از جنبه عبادی که به هر حال عبادت در مسجد و انجام فرایض یومیه در آن ، ثواب بسیار زیادی دارد و کسی که همسایه مسجد باشد و در آن جا نماز نخواند ، گویا نمازش کامل نیست، وقتی مومنین در مسجد حضور یافته و یکدیگر را ملاقات می کنند، نسبت به وضعیت همدیگر اطلاع یافته و اگر کسی از اهالی محل بیمار باشد و یا دچار مشکلی شده باشد به عیادت او رفته و در حد توان در رفع مشکل به او یاری می رسانند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: خود پیامبر (ص) نیز وقتی کسی سه روز در مسجد حاضر نمی شد از اصحاب و یاران جویای احوال او می شدند؛ اگر مسافرت بود برایش دعا کرده و اگر مریض بود به عیادتش می رفتند.

وی تاکید کرد: در زمانه کنونی نیز به خصوص ما باید تلاش کنیم کارکرد مسجد را در این زمینه ها تقویت نماییم به این معنی که هم محل عبادت باشد و با امکانات بهتر و شرایط مناسب تر عبادات و فرایض در آن انجام شود و هم این که با تقویت ارتباطات مردمی در آن، زمینه حل و فصل برخی مشکلات در جامعه از این طریق فراهم آید.

آیت الله غروی همچنین گفت: در عین حال باید سعی شود که با برنامه های متنوع و جذاب و پرمحتوا، زمینه جذب نسل جدید به مسجد ایجاد شود که در این میان تدارک برنامه های فرهنگی با محوریت قرآن می تواند بسیار مفید و موثر باشد.

وی بیان داشت: نکته حایز اهمیت دیگر این که گرچه فضای مسجد باید در مسیر حمایت از اصل نظام و رهبری باشد اما می بایست به دور از افراط و تفریط مراقب بود که فضا به سمت و سوی اهداف جناحی و خط کشی های نادرست سیاسی کشیده نشود تا مبادا به این طریق پای عده ای از مسجد قطع شود.

عضو جامعه مدرسین در خاتمه افزود: آنچه مسلم است این که خود امام جماعت و هیئت امنای مسجد می بایست شرایطی فراهم کنند که مسجد به مکانی جهت تبلیغ و اشاعه فرهنگ دینی و نیز حمایت از نظام اسلامی تبدیل شده و از این ظرفیت بی نظیر نهایت استفاده در این راستا صورت گیرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha