پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 391700
۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۵
بررسی جایگاه مسجد مطلوب در شهر مدرن

حوزه/ نشست تخصصی جایگاه مسجد مطلوب در شهر مدرن با رونمایی از کتاب سیاست گذاری فرهنگی مسجد در جمهوری اسلامی ایران در قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، سید مجید امامی مدیر مرکز پژوهش مسجد مقدس جمکران در ابتدای این مراسم گفت: با توجه به اهمیت موضوع مسجد در معارف اسلامی این موضوع امروزه به عنوان مهمترین اصل در توسعه مدنیت اسلامی مطرح است و باید ابعاد این نظریه مطرح شود.

وی افزود: در این نشست علمی علاوه بر سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین قوامی و دکتر کلانتری که به ابعاد اصلی مبحث مساجد در اسلام و کاربردهای مسجد در نظام فکری اسلام پرداختند کتاب تخصصی مرتبط با سیاست گذاری مسجد در زمینه جمهوری اسلامی رونمایی شد.

در این مراسم، دکتر میثم فرخی نویسنده کتاب سیاست گذاری های فرهنگی مسجد در جمهوری اسلامی ایران به تشریح ابعاد مختلف نظری و کارکردی این کتاب پرداخت.

وی گفت: از دیدگاه رهبران جمهوری اسلامی میتوانیم بیاناتی که امام راحل و رهبر انقلاب مطرح کرده‌اند را در سه رویکرد مطرح کنیم؛ نخست رویکرد توصیفی است که رهبران در وضعیت مسجد در زمان پیامبر و صدر اسلام پرداختند  و اینکه نسبت به وضعیت مطلوب فاصله زیادی داریم.

فرخی بیان کرد: دوم رویکرد تطبیقی است که در این زمینه تفاوت بین مسجد و کلیسا مطرح می شود و سومین رویکرد رویکرد تجویزی است که به بایستههای مسجد در جمهوری اسلامی ایران میپرداخت؛ در این رویکرد اداره امور مسلمانان باید صورت بگیرد؛ حفظ رونق مساجد توسط مسوولان نظام و اینکه مدیریت اداره مطلوب مسجد باید توسط امام جماعت صورت بگیرد؛ عمران و آبادی مسجد باید توسط مردم صورت گیرد و اینکه باید به سمت مساجد چندکارگردی برویم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha