سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام سیدمحمد میرتبار - حوزه تهران

حوزه/ عضو گروه مبلغان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، گفت: حوزه های علمیه می توانند با تبیین سیره تربیتی امام جواد(ع)، باعث به وجود آمدن اثرات بسیار خوبی در فضای جامعه شیعی شوند.

حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد میرتبار در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با تسلیت فرارسیدن سالروز امام نهم شیعیان امام جواد(ع)، اظهار داشت: امام جواد(ع) در شرایطی زندگی می کردند که دسیسه عباسیان بر این قرار گرفته بود که کانون اهل بیت(ع) و جریان امامت را تحقیر کنند، ولی با هوشمندی امام جواد(ع) اقدامات عباسیان راه به جایی نبرد.

وی افزود: امام جواد(ع) با این که در سنین کودکی به مقام امامت نائل شده بودند، توانستند با اقدامات خود دسیسه های عباسیان مبنی بر تضعیف جریان امامت شیعه را، بر هم زده و قدرت علمی و معرفتی ائمه اطهار(ع) را به رخ دوست و دشمن بکشند.

عضو گروه مبلغان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بیان این که تأکید بر ارتباط کلامی با معصومین و امامان، مانند زیارت کردن معصومین و امامزادگان، از نکات قابل توجهی است که در فرمایشات امام جواد(ع) وجود دارد، گفت: در فرمایش امام جواد(ع)هست که زیارت یک امامزاده بزرگ، به معنای تجدید عهد با امامان معصوم(ع) منتصب با آن امامزاده است و برای مثال تصریح کرده اند، کسی که عمه من حضرت معصومه(س) را در قم زیارت کند، بهشت بر او واجب می شود.

*تربیت شاگردان در شرایط خفقان

حجت الاسلام و المسلمین میرتبار اضافه کرد: در شرایط خفقان دوران عباسی، تربیت محدثین بزرگ و شاگردان نامی، یک موضوع با اهمیتی بود که امام جواد(ع) با ظرافت خاصی آن را دنبال کردند.

وی، مبارزه با جریان غلات و کسانی که درباره معصومین و امامان اهل غلو کردن حتی تا مرتبه خدایی بودند، از دیگر اقدامات بسیار مهم امام جواد(ع) در زمان حیات شان بود، گفت: امام جواد(ع) بسیار خوب، منطقی و اصولی در مقابل این جریان ایستادند، به گونه ای که می توان آن را یکی از نکات برجسته حیات امام نهم دانست.

*امامت امام جواد(ع) مقدمه ساز عصر غیبت امام زمان(عج)

این محقق حورزوی به رسیدن امام جواد(ع) به مقام امامت در سن کودکی اشاره کرد و گفت: یکی از ویژگی هایی که مقدمه ساز جریان مهدویت در آخر زمان هست، جریان امامت زودرس امام جواد(ع) و رسیدن ایشان به مقام امامت در زمان کودکی است؛ یعنی خدای متعال بعضی امامان را مثل امام جواد(ع) در کودکی به امامت رساند، که در آخرالزمان و حوادث مختلف آن، موجب تعجب و شگفتی و نا امیدی مردم نشود؛ یعنی امامت امام جواد(ع) مقدمه ساز امامت امام زمان(عج) و عصر غیبت هم هست.

وی افزود: علاوه بر مطلب فوق، امام رضا(ع) در مقابل افرادی که در خصوص کودکی امام جواد(ع) سخن می گفتند، عنوان می کردند که حضرت عیسی(ع) نیز در گهواره به مقام نبوت رسیدند؛ از طرفی وقتی اراده خداوند بر امری محقق باشد، همه ظرفیت های یک انسان کامل، در وجود یک کودک چون امام جواد(ع) تحقق پیدا می کند.

حجت الاسلام و المسلمین میرتبار، با بیان این که جود، بخشندگی و سخاوت امام جواد(ع) از نکات بارز شخصیتی ایشان محسوب می شود، گفت: امام جواد(ع) همواره از افراد نیازمند و انسان های مختلف، دستگیری می کردند و اصولا این شاخصه، در وجود امام جواد(ع) بسیار بارز و زبانزد دوست و دشمن بود.

*ازدواج تحمیلی امام جواد(ع)

وی در ادامه با بیان این که مأمون عباسی، با تحمیل دختر خود به امام جواد(ع) برای ازدواج، قصد کنترل امام جواد(ع) و رفت و آمدهای شیعیان به محضر امام(ع) را داشت، گفت: مأمون فکر می کرد با تحمیل ازدواج دخترش به امام جواد(ع)، او را در درون خانه خودش کنترل کرده  و همه رفت و آمدهای شیعیان با امام(ع) تحت کنترل ش قرار خواهد گرفت، اما امام جواد(ع) نیز با زیرکی و تیزهوشی، از این تهدید فرصتی ساختند و همین شرایط مقدمه ای برای افشاء شدن ماهیت پلید خاندان عباسی شد.

*سیره تربیتی امام جواد(ع) ناشناخته مانده است

عضو گروه مبلغان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با بیان این که بسیاری از ابعاد شخصیتی امام جواد(ع) ناشناخته مانده و به همین دلیل وظیفه حوزه های علمیه برای شناسایی آن ابعاد به مردم بسیار سنگین است، تأکید کرد: سیره تربیتی امام جواد(ع) از مسائلی است که خیلی روی آن کار نشده است و شاید یک کتاب هم در این مورد نداشته باشیم؛ به همین جهت اگر در این خصوص و برخی دیگر از ابعاد شخصیتی ایشان کار شود و یا این که فرمایشات این امام بزرگوار به شکل کاربردی در موضوعات مختلف همچون موضوع نهاد خانواده دسته بندی و عرضه شود، اثرات بسیار خوبی در فضای جامعه شیعی، شاهد خواهیم بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha