جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام و المسلمین علی سرلک

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشگاه هنر و تحلیلگر سینما تصریح کرد: متاسفانه هنر هفتم در کشور ما در پرداختن به مساله محرم و عاشورای حسینی(ع) ، نمره چندان قابل قبولی را در طول سال های گذشته دریافت نکرده است.

حجت الاسلام و المسلمین علی سرلک در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به این که سینمای ایران آن طور که باید و شاید نتوانسته نسبت به مساله عاشورا و نهضت حسینی ادای دِین کند، اظهار داشت: گرچه سینما مقتدرترین رسانه موثر در دنیای امروز است و تسلطی که سینما می تواند در تغییر تمایلات و فرهنگ سازی داشته باشد را هیچ رسانه دیگری ندارد، اما متاسفانه در کشور ما سینما چنان که باید عطر و بوی فرهنگی لازم را ندارد و این مساله البته جزو حکایات غریب جامعه ایرانی است.
سینما باید ویترین و تبلور فرهنگ کشور باشد

وی افزود: سینمای هر کشوری ویترین فرهنگ آن کشور به شمار می رود و علی القاعده در جهت دهی به مناسبات فرهنگی، اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی نقش بسیار موثری را باید ایفا کند.
این تحلیلگر و منتقد سینما و تلویزیون ادامه داد: با این وجود سینمای ما به استثنای چند فیلم معدود نتوانسته به فرهنگ ایرانی و جریانات فرهنگی کشورمان نزدیک شود و این مساله در پرداختن به محرم و عاشورا و نهضت عظیم سیدالشهدا(ع) نمود زیادی دارد.
فیلمی پرحاشیه و پر از اشکال به نام رستاخیز

وی اضافه کرد: مثلاً فیلم پرهزینه و البته پر دغدغه ی رستاخیر به مساله عاشورا نزدیک شده اما از نظر منتقدان و صاحب نظران و کارشناسان تاریخ و معارف اسلامی، اشکالات عدیده ای بر آن فیلم وارد است که در جای خود باید به بررسی و تحلیل آن پرداخت.
این کارشناس مذهبی بیان داشت: نه فقط در قضیه امام حسین(ع) و عاشورا بلکه در سایر مسایل اصلی جامعه نیز شاهد هستیم که متاسفانه سینما به نوعی از قضایا کناره گرفته و در حقیقت سینما بدهکار و مدیون جامعه است.
در پرداختن به دفاع مقدس نیز همچنان می لنگیم!

وی افزود: حتی در مساله دفاع مقدس اگر چند فیلم موفق دفاع مقدسی که آن هم به همت و غیرت برخی کارگردان ها و تهیه کننده های دغدغه مند ساخته شده را کنار بگذاریم در این باره نیز سینمای ایران یا سکوت کرده یا ورودی ناشیانه به اصل ماجرا داشته است.و حرف مهمی برای گفتن ندارد.
وی گفت: این در حالی است که مساله جنگ تحمیلی امری بود که در جلوی دیدگان ملت ایران رخ داد ونزدیک سیصد هزار نفر در آن کشته شدند ، دفاع مقدس یک مساله سیاسی و تاریخی به آن معنا نیست که نسبت به آن توجیهاتی بخواهد صورت گیرد‌و از کنارش عبور کرد
حجت الاسلام و المسلمین سرلک همچنین خاطرنشان کرد: این که اساساً چه دلایل تاریخی و اجتماعی و فرهنگی در این نوع رفتار سینما دخیل بوده و چقدر مدیران در این بخش مقصر بوده اند نیازمند بررسی دقیق و ریشه یابی است ، ضمن آن که باید به این حقیقت نیز توجه داشت که به راستی چقدر فضای جامعه ما باز است برای پرداختن به این ژانرها و سوژه ها.

عدم نمره قبولی سینمای ایران را باید تحلیل کرد
وی ابراز داشت: البته از قضا خانواده سینما شریف و نجیب است و اگر متوجه خلاها شود به قدر بضاعت خود می کوشد اما باید دید که چرا سینمای ما در این باره چندان نمره قبولی را دریافت نکرده است.
این کارشناس مذهبی گفت: در این باره اگر فیلم خوب و موفق وتاثیرگذار روز واقعه ویکی دوتا فیلم دیگر را کنار بگذاریم باید بگوییم که سینمای ما از مساله عاشورا و محرم فاصله قابل توجهی دارد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود در تحلیل و ارزیابی از وضعیت تلویزیون در پرداختن به محرم و عاشورا افزود: تلویزیون به دلیل اینکه نزدیک تر است به برخی دغدغه ها ، طبعاً خودش را به این مسایل وامدار می داند و با ورود نسبی خود ، نمره قابل قبول تری دریافت کرده است.
وضعیت تلویزیون بهتر است اما...

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اظهار داشت: به هر حال رسانه ملی با ساخت و نمایش سریال هایی چون سریال امام علی(ع)، مسافر ری، تنهاترین سردار، ولایت عشق و این اواخر مختارنامه ، فتح باب خوبی در این باره داشته است و البته باید بیش از این ها به این مقولات ورود پیدا کند.
وی افزود: در هر صورت انتظار می رود که هم سینما و هم تلویزیون ایران با دغدغه مندی و شناخت درست به امور مذهبی از جمله واقعه عاشورا وارد شود و به تولید و عرضه آثار فاخر، جذاب و ارزشمند در این باره ها بپردازد تا به مقدار توان خود بتواند ادای دِینی به دستگاه اهل بیت(ع) و به ویژه حضرت اباعبدالله الحسین (ع) کرده باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha