جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
جواد اردکانی

حوزه/ وقتی از نبود آرمان‌های دینی و اسلامی سخن می‌گویم، منظور این نیست در فیلم‌هایمان مناسک دینی لحاظ شود، هر چند اگر این اتفاق بیفتد مبارک است

جواد اردکانی، کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرگزاری «حوزه»، پیرامون جایگاه ارزش های دینی و اسلامی در تولیدات سینمای ایران گفت: اگر بخواهیم ارزیابی سینمای ایران را در بحث معنایی داشته باشیم، باید معیار و سنجش خود را مشخص کنیم و فیلم‌های ایرانی با فیلم‌هایی که در سینمای جهان تولید می‌شود مقایسه کنیم، متوجه خواهیم شد به لحاظ اخلاقی از جایگاه بسیار شایسته ای بهره می‌بریم، اما اگر قیاس ما با آرمان‌هایی باشد که برای آن انقلاب کرده‌ایم، راه طولانی پیش رو داریم.

وی افزود: زمانی که امام خمینی (ره) پس از سالها تبعید به ایران بازگشت در اولین سخنرانی خود به نقش و اهمیت سینما اشاره کرد، امری که نشان می‌دهد، هنر هفتم تا چه حد دارای اهمیت و اعتبار است. امام فرمودند: «ما با سینما مخالف نیستیم، بلکه با فحشا مخالفیم.» منظور از کلام بنیان‌گذار انقلاب نیز تنها فیلم‌هایی نبودند که قبل از انقلاب تولید می‌شدند، بلکه آثاری را هم در بر می‌گرفتند که در آن ظواهر اسلامی رعایت شده بود، اما هیچ نشانی از اسلام در آن مشاهده نمی‌شود، سینمایی که در آن، آرمان‌های انقلاب و اسلام تبلیغ نشود سینمای اسلامی و انقلابی نیست.

*تعریف سینمای اسلامی

این سینماگر ادامه داد: وقتی از نبود آرمان‌های دینی و اسلامی سخن می‌گویم، منظور این نیست در فیلم‌هایمان مناسک دینی لحاظ شود، هر چند اگر این اتفاق بیفتد مبارک است، اما تنها بخشی از اسلامی کردن سینما را در بر می‌گیرد، چون از نگاه من سینما زمانی اسلامی خواهد شد تمامی بخش های آن مبتنی بر واقعیات دینی باشد، وقتی ما در دانشکده و پشت صحنه فیلم های خود آنگونه که باید، فرامین اسلامی را حاکم نمی‌بینیم، چگونه توقع داریم فیلم‌ها بیانگر این ارزش‌ها باشند در این رابطه ممکن است عده‌ای عنوان کنند که سینما آموزه‌های مد نظر خود را از جامعه وام می‌گیرد برای همین آنچه در فیلم‌ها می‌بینیم نمودی از واقعیت های روز جامعه است.

*فرار سینماگران از واقعیت

کارگردان فیلم «شور شیرین» ادامه داد: این نگاه به نظر من نوعی فرار از واقعیت است، چون سینما نقش الگوسازی دارد، برای همین نباید هنر هفتم در جریان اتفاقات اجتماعی قرار گرفته و در جریان‌های فرهنگی همسو، اتفاقاتی رخ بدهد که شاید بسیاری از آنها زیبنده کشوری اسلامی نیست.

اردکانی ادامه داد: در قدم اول باید امکاناتی را فراهم آوریم تا نسل متعهد بیشتر و راحت‌تر به سینما ورود پیدا کنند تا در آینده شاهد اتفاقات امیدوار کننده‌تری در سینما باشیم.

*جشنواره عمار نماد هنر اسلامی در سینما

این کارگردان با بیان اینکه جشنواره‌هایی چون «عمار» می‌تواند محلی برای تربیت نیروهای متعهد در سینما باشد، گفت: رویدادهای هنری در کشور ما کم نیستند، اتفاقاتی که شاید در آن بخش‌هایی ارزشی نیز وجود داشته باشد، اما چون شکل و معنای آن همخوانی لازم را با آرمان‌ها مورد نظرمان ندارد برای همین دست آوردهای آن چشم گیر نیست.

وی افزود: برای مثال از فستیوالی که در آن فرش قرمز بر پا می‌شود و هنرمندان روی آن خودنمایی می‌کنند، چگونه می‌توان انتظار داشت؟! در این میان رویدادهایی نیز جشنواره عمار در کشورمان برگزار می‌شود که اساس و پایه آن به روی ارزش‌های دینی و انقلابی استوار و معمولا در افتتاحیه و اختتامیه آن خانواده شهدا حضور دارند.

*برداشت سطحی از رهنمودهای رهبری

وی در بخش دیگری از سخنان خود به جنگ نرم اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری بارها در سخنان خود بر لزوم اهمیت به جنگ نرم دشمن اشاره کرده‌اند، اما معمولا برداشت سطحی از بیانات ایشان دارند، درصورتیکه اگر با دقت به سخنان رهبر معظم انقلاب دقت کنیم، متوجه بسیاری از مسائل خواهیم شد. برای همین به مسئولان سینمایی پیشنهاد می‌کنم هیئت خبره و آگاهی را تعیین کنند تا پیرامون سخنان حضرت آقا دقیق شوند و از بیانات رهگشای ایشان استفاده کرده و سیاست‌های کلی هنر هفتم را تبیین و اجرا کننند.

*مقابله با ماهواره کار ایجابی می خواهد

اردکانی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این سوال در مواجه با ماهواره، آیا ما توانسته‌ایم تا به امروز به دست آورد مثبتی دست پیدا کنیم؟ گفت: متاسفانه ما همیشه ساده‌ترین راه را برای مبارزه فرهنگی در پیش می‌گیریم. برای مثال فکر می‌کنیم اگر تنها دیش‌های ماهواره را جمع کنیم توانسته‌ایم با برنامه‌های ماهواره مبارزه کنیم، در صورتی که تجربه نشان داده این نگاه جواب نمی‌دهد به ویژه در شرایط فعلی که اینترنت می توان شبکه‌های ماهواره را از طریق گوشی‌های همراه دریافت کرد.

اردکانی یادآور شد: مبارزه با پدیده شوم ماهواره کار ایجابی هنر اسلامی است، باید روی سینما حساسیت بیشتری داشته باشیم. این امر نیازمند سرمایه‌گذاری درست و کافی در این حوزه است.

وی افزود: برای حوزه فرهنگ هر اندازه که سرمایه گذاری کنیم باز هم خرج اضافی نکرده‌ایم، چون دست آوردهای آن فراتر از مرزها را در بر می‌گیرد، پس با تربیت نیروهای انقلابی و ارزشی در سینما زمینه ورود جریان اسلامی را در سینما فراهم کنیم تا در ادامه راه، سرمایه گذاری ما در مسیر حفظ ارزش‌های انقلاب همراه شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha