سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حمید بهمنی

حوزه/ کارگردان سینما و تلویزیون با انتقاد از جنجال برای لغو کنسرت آنهم در شهر مذهبی مشهد گفت: کاش جامعه هنری و فرهنگی ما به اندازه لغو کنسرت به شهدای مدافع حرم و منا نیز ادای دین می کردند.

حمید بهمنی کارگردان سینما و تلویزیون در گفت وگو با خبرگزاری «حوزه»درباره وضعیت نامساعد سینما گفت: امروز در شبکه‌های اجتماعی اظهار نظرهای متعددی پیرامون اتفاقاتی که برای برگزاری کنسرت‌ها در مشهد رخ داده می‌بینیم. در این میان حضور برخی بازیگران و سینماگران در این موج سواری اینترنتی، تاسف آور است.

وی گفت: متاسفانه دغدغه بسیاری از هنرمندان ما این شده چرا در شهر مشهد کنسرت برگزار نمی‌شود؟ آیا این خواسته دغدغه اصلی مردم ما است؟ آیا اکثریت مردم مشهد با چنین اتفاقی موافق هستند؟ در این زمینه سئوالات بسیاری مطرح است، اما یک نکته را باید به صورت ویژه مورد توجه قرار داد، آنهم اینکه چرا این حساسیت‌ها پیرامون اتفاقات مهم‌تری رخ نمی‌دهد.

*کنسرت مظلوم است یا شهدای منا!

وی افزود: برای مثال به شهدا و مدافعان حرم اشاره می‌کنم؛ چرا در این زمینه کمپینی راه نمی‌افتد تا به واسطه آن از مسئولان خواسته شود در حوزه مدافعان حرم، فیلم و سریال‌های جدی و بزرگی تولید شود.

وی افزود: متاسفم که با گذشت نزدیک به یکسال هنوز هیچ کار جدی برای فاجعه منا در عرصه هنر هفتم تولید نشده است. آیا به شهادت رسیدن نزدیک به 500 ایرانی و هزاران مسلمان به اندازه برگزاری کنسرت در مشهد دارای اهمیت نیست که پیرامون آن موجی تبلیغاتی راه بیفتد؟

این کارگردان و فیلمساز کشورمان ادامه داد: درباره چرایی به وجود آمدن چنین وضعیتی من نمی‌خواهم هنرمندان را مقصر جلوه دهم، چون هر فردی که در چنین فضایی فعالیت کند، ناخودآگاه به سمت این موضوعات (همراه شدن با شبکه‌های اجتماعی) سوق پیدا می‌کند. من این مسئله را به عینه در سینما و تلویزیون مشاهده کرده‌ام. برای همین توصیه می‌کنم فضای هنر هفتم به سمتی هدایت شود که هنرمندانی تربیت شوند، دغدغه ارزش‌ها برای آنها مهمترین فاکتور باشد. این خواسته صرفاً برای بنده نیست، بلکه بسیاری از هنرمندان ارزشی کشورمان چنین انتظاری دارند.

*سینمای ایران محل تغذیه جشنواره های خارجی شده است

کارگردان فیلم سینمایی «گلوگاه شیطان» اضافه کرد: سینمای ایران امروز محلی شده برای تامین جشنواره‌های خارجی، اتفاقی که از آن باید به عنوان مصیبت یاد کرد، زیرا به جای اینکه هنرمندان این سرزمین اقتدار ایران عزیز را فریاد زنند، نوای ضعف و کمبودها را سر می دهند.

وی یادآور شد: گواه بارز این ادعا در جوایزی است که به فیلم‌های ایرانی داده می شود و این جوایز تنها به فیلم‌هایی داده می شود که در آنها مثلا نقاط ضعف ایران اسلامی مورد توجه قرار گرفته است. گواه این ادعای من فیلم «محمد رسول الله» است که در بخش مسابقه اسکار پذیرفته نشد. این فیلم به گواه سینماگران بزرگ خارجی جز با کیفیت‌ترین کارهایی بود که در حوزه زندگی انبیا تولید شده بود. در این کار با زبانی زیبا و لطیف زیبایی و مهربانی حضرت رسول (ص) مد نظر قرار گرفته بود، اما به راحتی از بخش مسابقه خارج شد تا امکان دیده شدن آن گرفته شود! اما افسوس که برخی با ساده اندیشی منکر جهت گیری‌های جشنواره‌های خارجی هستند.

*دو هدف بی فایده برای بازیگران جشنواره های خارجی

وی در پاسخ به این سوال ، چرا برخی فیلمسازن این مسیر (رضایت جشنواره‌های خارجی) قدم بر می‌دارند؟! توضیح داد: مقداری از هنرمندان به واسطه ساده‌اندیشی تصور می‌کنند کار کردن در این حوزه تنها یک اقدام سینمایی است که در آن آسیب‌های اجتماعی مد نظر گرفته است. این گروه هیچ گاه نمی‌خواهند برای یک بار امتحان کنند آیا جشنواره‌های خارجی به فیلم‌هایی با رویکرد دیگری هم توجه دارند؟! برای مثال کاری با تبلیغ اقتدار نظام بسازنند و ببینند آیا آن فیلم هم با استقبال جشنواره‌های خارجی مواجه می‌شود؟ که اگر این اتفاق رخ می‌داد در بیدار کردن معتقدان به این نگاه موثر بود، اما افسوس که تا به امروز چنین اتفاقی رخ نداده است.

*خوشحال کردن بیگانگان هنر نیست

این کارگردان سینما اضافه کرد: گروهی دیگر در این عرصه وجود دارند که برایشان مصلحت نظام و مردم ملاک نیست و تنها در پی به دست آوردن رضایت جشنواره‌های خارجی هستند. این افراد در نهایت هویت خود را از دست می‌دهند و ممکن است پشت پا به بسیاری ارزش‌های ملی و دینی خود زنند، البته این قبیل افراد در بین مردم جایگاه و اعتباری نخواهند داشت، اما به هر حال بودجه بیت المال صرف پرورش آنها شده، ولی دست آورد آن چیزی جز تلخی نبوده است.

بهمنی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: توصیه من به کسانی که مدعی کار کردن در حوزه موضوعات اجتماعی هستند این است اگر واقعا دغدغه پرداختن به معضلات را دارند و رضایت جشنواره‌های خارجی به هیچ وجه مد نظرشان نیست، بهتر است با سرمایه کاملا شخصی، فیلم خود را بسازند، آنگاه می‌توان گفت؛ حرفشان از روی صداقت است، اما آنها پول و سرمایه از نظام می‌گیرند، ولی خلاف خواسته مردم و نظام حرکت می‌کنند.

وی در پایان گفت: امروز اکثر مردم ایران پی به خباثت آل سعود برده‌اند و به زودی نیز سالگرد فاجعه منا می‌رسد، پس کمی به خود بیاییم و حفظ حرمت شهدای منا یا حرم را داشته باشیم و به پاس اقتدار و امنیت کشورمان منادی ارزش‌های ملی و دینی خود باشیم.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha