شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نماز جمعه

حوزه/ انتقاد از برپایی کنسرت های موسیقی و ارایه تحلیل درباره مذاکرات هسته ای در کنار اشاره به تحولات منطقه به ویژه شکست های اخیر داعش در عراق و سوریه، مهم ترین بخش از سخنان امامان جمعه این هفته کشور بود.

خبرگزاری «حوزه»/ ابراز گلایه شدید از برخی تحرکات ضدفرهنگی همچون برپایی کنسرت های موسیقی در دانشگاه ها، ارایه تحلیل درباره مذاکرات هسته ای، اشاره به تحولات منطقه به ویژه شکست های اخیر داعش در عراق و سوریه، واکنش به سخنان بی پایه و اساس نتانیاهو، انتقاد از وارادت بی رویه و کم توجهی به تولید ملی، تاکید بر حراست از محیط زیست و منابع طبیعی، لزوم توجه بیش از پیش به حرکت عظیم راهیان نور، دیگر بخش ها و محورهای خطبه های نماز جمعه را در این هفته تشکیل می داد.

*گلایه از ترویج موسیقی در دانشگاه ها

آیت الله مجتهد شبستری در خطبه های نماز جمعه این هفته تبریز با ابراز تاسف از برخی تحرکات به ظاهر فرهنگی در دانشگاه ها و ترویج موسیقی، تصریح کرد: ساز زدن خانم‌ها با ادوات موسیقی در مقابل جوانان در دانشگاه‌ چه معنایی دارد،آذربایجان شرقی جای این لاابالی‌گری ها نیست.

وی با طرح این سئوال که هدف از این لاابالی‌گری ها چیست، متذکر شد: آیا رفتن به طرف لاابالی‌گری در جمهوری اسلامی به ویژه آذربایجان‌شرقی که به عنوان غیرت مذهبی مطرح است، صلاح است؟!

*مسئولان رسیدگی کنند

خطیب جمعه ارومیه نیز با بیان این که کنسرت‌های موسیقی نباید در محافل دانشگاهی برگزار شود، خاطرنشان کرد: اخیرا مشاهده شده کنسرت‌های موسیقی به محافل دانشگاهی راه یافته است که مسئولان دانشگاه‌ها باید به این موضوع رسیدگی کنند.

* ترویج موسیقی در دانشگاه‌ها صحیح نیست

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی، امام جمعه ارومیه نیز مسئولان را به تامل پیرامون فرمایشات رهبرمعظم انقلاب فراخواند و افزود: بنابه استفتاء صورت گرفته، مقام معظم رهبری برگزاری کنسرت موسیقی در محافل علمی را مصلحت نمی‌دانند. ایشان با صراحت ولی توام با لطافت و بسیار نرم بیان کرد‌اند، ترویج دادن موسیقی در دانشگاه‌ها صحیح نیست و جوانان باید در این مراکز توان، زمان و انرژی خود را برای مطالعات، فعالیت‌های علمی و رفع مشکلات پژوهشی صرف کنند.

*صهیونیست ها، خواب فشار بر ایران را به گور می برند

آیت‌الله امامی کاشانی در خطبه های نمازجمعه این هفته تهران با تاکید بر این نکته که رژیم غاصب صهیونیستی خواب فشار بر ایران را به گور خواهد بُرد، ابراز داشت: اگر در مذاکرات به نتیجه نرسند، حالت برد و باخت یعنی برد ایران و باخت 1+5 ایجاد خواهد شد؛ زیرا ایران به دنیا ثابت می‌کند که دارای منطق است.

وی با اشاره به اظهارات اخیر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا، گفت: نتانیاهو در اظهارات خود گفت نباید با ایران توافقی صورت گیرد و جمهوری اسلامی نه تنها برای اسرائیل، بلکه برای تمامی دنیا یک خطر است. در پاسخ به این مسئله که ایران برای جهان خطر است، می‌گوییم که ایران در 36 سال پس از انقلاب اسلامی برای هیچ کشوری خطر نبوده و حتی در 8 سال جنگ تحمیلی تنها از خود دفاع کرد.

*آمریکا هم خسته شده است!

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی، خطیب جمعه قم نیز با اشاره به سخنرانی نتانیاهو در مجلس آمریکا، گفت: این سخنرانی بدون دعوت کاخ سفید صورت گرفت و نشان می‌دهد آمریکا هم از دست اسرائیل غاصب، منفور و شرور خسته شده است.

*استقامت ما نشانه حقانیت مکتب علوی و فاطمی است

وی همچنین به پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی بدون اتکا به قدرت‌های جهانی اشاره کرد و افزود: اینکه در مقابل همه قدرت‌های جهانی ایستاده‌ایم و شکست نخورده‌ایم به معنای حقانیت این نهضت علوی و فاطمی است؛ غرب از ابزارهای گوناگون به ویژه تحریم برای اعمال فشار علیه جمهوری اسلامی استفاده کرده ولی تجربه نشان داده که استفاده از این ابزار کهنه و ناکارآمد نه تنها سبب بازدارندگی نشده بلکه ایجاد این تنگناها ملت ایران را در رسیدن به قله‌ها مصمم‌تر کرده است.

*الزامات تربیت آرمانی و دینی

امام جمعه اردبیل نیز ضمن گرامیداشت روز تربیت اسلامی، بیان داشت: تربیت آرمانی با مؤلفه مبانی دینی و اعتقادی انجام می‌شود و در این زمینه باید پدران و مادران به تربیت نسل آینده حساس بوده و اهتمام جدی داشته باشند.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی اضافه کرد: آنچه که در این زمینه باید به آن بها داده و اهمیت بدهیم تربیت نسل آینده براساس مبانی آرمانی ارزشی و اعتقادی دین اسلام است چرا که اگر جامعه بشری به سمت تباهی و گناه حرکت می‌کند به خاطر غفلت از تربیت درست است.

*راهیان نور؛ حرکت عظیم و تاثیرگذار فرهنگی

حجت الاسلام و المسلمین حسینی‌همدانی، خطیب جمعه کرج هم با اشاره به اعزام کاروان های راهیان نور به مناطق عملیاتی جنوب کشور، گفت: حرکت کاروان‌های راهیان نور به مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس می‌تواند بر روحیه نوجوانان و جوانان تأثیرگذار باشد و آنان را بیشتر با حال و هوای دوران هشت سال دفاع مقدس مأنوس کند.

وی، راه‌انداری کاروان‌های راهیان نور را یک حرکت فرهنگی مهم عنوان کرد و افزود: تقویت روحیه دفاع و ایثار با این کار فرهنگی بیشتر می‌شود

*نوع رفتار با والدین در سبک زندگی دینی

آیت‌الله علم‌الهدی نیز در نماز جمعه این هفته مشهد مقدس به اهمیت مساله تربیت دینی نسل جدید اشاره کرد و بیان داشت: زندگی والدین با جریان زندگانی ما پیونده خورده است و مسئله کیفیت رفتار با آنها دقیقا در سبک زندگی ما موثر است.

وی یادآور شد: تمام استعدادهای انسان میراث پدر و مادر است و لذا داشته‌های ما والدین است با این دید نتیجه اخروی احسان به والدین همان نتیجه عبودی و بندگی به خداوند است.

*دعوت از همه سلیقه ها برای حضور در نماز جمعه

حجت‌الاسلام والمسلمین عابدینی که این هفته اولین نماز جمعه خود را در قزوین اقامه کرد، با اشاره به اهمیت برگزاری نمازهای جمعه، گفت: یکی از نکاتی که در نمازهای جمعه باید مدنظر قرار گیرد، دعوت به تقوای الهی است البته این دعوت به تقوای باید کاربردی و اثرگذار باشد به گونه‌ای که افرادی که در نماز جمعه شرکت می‌کنند متوجه شوند در مقوله تقوا از دیگران جلوتر هستند.

وی، نمازهای جمعه را بسترساز بصیرت‌افزایی، تقویت معنویت و ایمان شرکت‌کنندگان توصیف کرد و افزود: تمام سلیقه‌ها و افکار باید در این آیین عبادی و سیاسی شرکت کنند و بدانند نماز جمعه متعلق به گروه خاصی نیست بنابراین از تمام افراد دعوت می‌کنیم در نماز جمعه شرکت کنند.

*فتنه گران توبه کنند

خطیب جمعه قزوین یادآور شد: سراغ تمام مخالفان نیز می‌رویم تا به نماز جمعه بیایند و تنها خط قرمز ما فتنه و دشمنی با رهبری است و کسانی هم که به نظام ظلم کرده‌اند، اگر توبه کنند، شاید مردم آن‌ها را ببخشند، اما اگر بر اشتباه خود اصرار داشته باشند، انتظار بخشش نداشته باشند.

*گلایه از دست اندازی به جنگل و منابع طبیعی

امام جمعه ساری نیز با اشاره به روز درختکاری و لزوم توجه به مساله محیط زیست، تصریح کرد: متاسفانه در طول سال های متمادی به جنگل ما صدمه وارد شد و در حال حاضر نیز این موضوع نیز ادامه دارد.

آیت الله طبرسی با اعلام اینکه دست‌اندازی به جنگل برای احداث ویلا همچنان ادامه دارد، افزود: برای حفظ منابع طبیعی باید اقدامات مناسبی در دستور کار قرار گیرد.

وی با انتقاد از خروج طرح دام از جنگل گفت: با خروج دام از جنگل میزان برداشت و تجاوز به جنگل بیشتر شد که نیاز است مسئولان با متخلفان به صورت جدی برخورد کنند.

*درباره دفاع مقدس کم کاری داشته ایم

آیت‌الله ایمانی نیز در جمع نمازگزاران شیرازی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه ما در مورد دفاع مقدس کار بسیاری انجام نداده‌ایم، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب بابیان اینکه بین شمال و جنوب آمریکا چهار سال جنگ داخلی به وجود آمد که حدود 700 هزار نفر در این جنگ بی‌حاصل کشته شدند و برای زورگویی بیشتر بیش از 100 هزار کتاب نوشته شد.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری فرمودند "آیا برای هشت سال دفاع مقدس ما نباید ده‌ها هزار عنوان کتاب نوشته، هزاران فیلم و سریال ساخته، صدها هزار بیت شعر گفته و داستان‌ها نوشته و رمان‌ها تألیف شود".

امام جمعه شیراز تصریح کرد: باید ویژگی‌های دوران دفاع مقدس برای نسل‌های آینده بازگو شود و تمام ابزارها در خدمت آن باشد.

*شکست های پیاپی

امام جمعه زاهدان نیز با اشاره به تحولات منطقه بیان داشت: تکریت پایگاه قوی داعش در کنار موصل قلمداد می‌شد که با رشادت جبهه حق و رزمندگان، تکریت از چنگال داعش آزاد شد که نشان از قدرت و اراده مردم عراق و نیروهای مبارز دارد.

حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی افزود: امیدواریم خداوند زمینه پیروزی قطعی ملت های عراق و سوریه را در مقابل داعش فراهم کند.

*بحران آب و خشکسالی را جدی بگیریم

امام جمعه کرمان نیز به بحران آب در کشور اشاره کرد و گفت: بیش از 30 سال است که به مسئولان استان در ارتباط با مسئله آب هشدار داده ام، اما کسی کاری نکرد و در حال حاضر گرفتار این بحران شده ایم.

*پیشنهادی جالب و کاربردی

حجت الاسلام و المسلمین جعفری با پیشنهاد طرح صرف نظر کشاورزانی که باغ‌های زیادی دارند از حداقل ثلث این زمین‌ها برای صرفه‌جویی در مصرف آب، ادامه داد: اگر کشاورزان چنین کاری نکنند، روزی می‌آید که تمام باغ‌ها خشک می‌شود، زیرا بیشتر آبی که در کرمان وجود دارد، صرف کشاورزی می‌شود.

*واردات بی رویه با اقتصاد مقاومتی در تضاد است

امام جمعه ایلام نیز بر لزوم حمایت از تولید داخلی و جلوگیری از واردات بی‌رویه در کشور تاکید کرد و گفت: حمایت از تولیدات داخلی و جلوگیری از واردات بی‌رویه و غیر‌ضروری یکی از مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی است و اساسا یکی از مطالبات رهبری و مردم شریف ایران برای مقابله با تحریم‌های ظالمانه دشمنان بوده که باید مورد عنایت واقع شود.

حجت الاسلام و المسلمین لطفی ادامه داد: تحقق کاهش واردات به ویژه کالاهای لوکس، جلوگیری از سوءاستفاده باند‌های فساد اقتصادی و توسعه و تقویت تولیدات داخلی نیازمند اجرای اقتصاد مقاومتی است.

*پیام مهم یک رزمایش اقتدار آمیز

آیت‌الله علما، امام جمعه کرمانشاه نیز در جمع نمازگزاران جمعه، اعتراف ابرقدرت‌ها به ناتوانی در برابر ایران را مهمترین دستاورد رزمایش پیامبر اعظم(ص) سپاه پاسداران عنوان کرد و افزود: برگزاری رزمایش پیامبر اعظم(ص) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تنگه هرمز اقندار ایران را به رخ جهانیان کشید.

وی با اشاره به به‌کارگیری تجهیزات نوین توسط دلاورمردان سپاهی در این رزمایش، خاطرنشان کرد: در این رزمایش گوشه‌ای از توان دفاعی و اقتدار جمهوری اسلامی ایران به نمایش گذاشته شد.

*کمر هم پیمانان آمریکا در منطقه شکسته شد

امام جمعه اصفهان نیز با اشاره به تحولات جدید در منطقه تصریح کرد: اضمحلال داعش و هم‌پیمانان آمریکا در منطقه مشخص است، داعش به زودی دست خود را به خون حامیانش آغشته می‌کند.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد با اشاره به مصادیق متعددی از شکست سیاست‌های آمریکا در منطقه خاورمیانه، چون پیروزی سوریه، عراق، لبنان، یمن و بحرین بیان داشت: به خوبی روشن است که کمر هم‌پیمانان آمریکا در منطقه شکسته شده است.

*یارانه نقدی ثروتمندان قطع شود

خطیب جمعه یزد نیز با اشاره به نواقص و معایب قانون هدفمندی یارانه‌ها اظهار داشت: این قانون بسیار خوب بود اما نواقصی داشت که باید هرچه سریع‌تر برطرف شود تا کارآمدی آن برای مردم و کشور بیشتر شود.

آیت الله ناصری یکی از نواقص این قانون را، پرداخت یارانه نقدی به افراد و خانواده‌های با درآمد بالا دانست و افزود: برخی خانواده‌ها به واقع هیچ نیازی به این مبلغ ندارند و پرداخت درآمدهای دولت به این عده اقدامی نادرست و غیراصولی است و باید به سرعت اصلاح شود.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha