پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
نماز جمعه

به نظر می رسد عمق کینه توزی مدعیان دروغین غربی نسبت به اسلام باعث شده که همچنان اعتراضات گسترده نسبت به چاپ کاریکاتورهای موهن علیه ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص) کماکان تداوم داشته باشد. در این میان برخی از ائمه جمعه نسبت به عملکرد مسئولان دیپلماسی کشور در سفر به فرانسه آن هم در این اوضاع و احوال به شدت معترض بودند.

اشاره؛

به نظر می رسد عمق کینه توزی مدعیان دروغین غربی نسبت به اسلام باعث شده که همچنان اعتراضات گسترده نسبت به چاپ کاریکاتورهای موهن علیه ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص) کماکان تداوم داشته باشد. در این میان برخی از ائمه جمعه نسبت به عملکرد مسئولان دیپلماسی کشور در سفر به فرانسه آن هم در این اوضاع و احوال به شدت معترض بودند.

همچنین پیام روشنگرانه رهبر معظم انقلاب خطاب به جوانان غربی از چنان اهمیتی برخوردار بوده که علاوه بر رسانه های داخلی و خارجی، در خطبه های نماز جمعه این هفته نیز بازتاب وسیعی داشت و امامان جمعه به تحلیل آن پرداختند.

اشاره به مناسبت های تقویمی و نیز تحولات منطقه ای و جهانی ، بخش مهم دیگر خطبه های آیین عبادی – سیاسی این هفته بود که نظر شما مخاطبان عزیز را به چکیده آن ها دعوت می کنیم؛

*پیامی که موجب ترس سیاسیون غربی شد

آیت‌الله طبرسی ، خطیب جمعه ساری نیز با بیان این که پیام مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و آمریکای شمالی در رسانه‌های خارجی انعکاس خوبی داشته است، افزود: پیام ایشان موجب ترس در بین سیاست‌مداران کشورهای اروپایی و غربی شد.

نماینده ولی فقیه در مازندران با اعلام اینکه مقام معظم رهبری نبض زمان را در اختیار دارند، ادامه داد: مسلمانان و شیعیان جهان به رهبر معظم انقلاب افتخار می‌کنند.

وی همچنین با اشاره به اهانت اخیر نشریه فرانسوی شارلی ابدو به ساحت مقدس پیامبر گرامی اسلام، گفت: این حرکت توهین‌آمیز به حضرت محمد (ص) نشان از اسلام‌هراسی کشورهای اروپایی و غربی است.

*اهانت غربی ها ، نشانه اوج ضعف و زبونی آنهاست

آیت‌الله حسینی بوشهری در خطبه های نماز جمعه این هفته شهر مقدس قم با بیان اینکه این روزها شاهد حضور امت اسلامی در صحنه به علت اهانت به حضرت محمد (ص) هستیم، گفت: دردناک‌تر از این اهانت حمایت برخی از سران کشورهای غربی و روزنامه نگاران از هتاکان هستیم.

وی همچنین گفت: این اهانت‌ها نشانه اوج ضعف آن‌هاست زیرا به خوبی می‌دانند که با منطق نمی‌توانند پاسخ دهند و جلوی نفود اسلامی را بگیرند.

*گلایه از یک حرکت نسنجیده دیپلماتیک

مدیر حوزه های علمیه کشور در ادامه با بیان این که ما به دنبال عزت مسئولان هستیم، تصریح کرد: مردم از ما سئوال می‌کنند چرا در روزی که به ساحت حضرت محمد (ص) توهین کردند، برخی مسئولان باید به کشوری که اهانت در آن انجام شده است، سفر کنند؟. قدم زدن با وزیر خارجه‌ای که دشمن‌ترین دشمن ماست اقدام شایسته‌ای نبود.

*نامه ای حیات بخش

امام جمعه شیراز نیز با اشاره به پیام اخیر مقام معظم رهبری خطاب به جوانان غربی، بیان داشت: رهبر معظم انقلاب در پیام خود خطاب به جوانان می‌فرمایند که دولت‌های شما هرروز علیه اسلام سیاه‌نمایی می‌کنند، در مقابل شما اسلام را با واسطه مستشرقین، روزنامه‌های خودفروخته و رسانه‌های استکباری نشناسید، بلکه اسلام را بدون واسطه و از منابع دینی به دست آورید.

آیت‌الله ایمانی افزود: این پیام مستقیم به جوانان اروپا و آمریکا، آغاز حرکتی جدید و برنامه ای نو است و فضا را برای رشد و بالندگی اسلام آماده‌تر از گذشته می‌سازد.

*پیام های یک نامه پُرمعنا و دلسوزانه

حجت الاسلام و المسلمین عاملی نیز در نماز جمعه این هفته اردبیل با اشاره به نامه اخیر مقام معظم رهبری خطاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی ، آن را حرکتی شایسته در معرفی اسلام حقیقی به جهانیان برشمرد و گفت: بر این باوریم که این نامه می‌تواند حقیقت اسلام را در شکستن برهان غلط گروه‌های افراطی نشان دهد.

وی با بیان این که این نامه از 2 جهت مهم است، ادامه داد: اول اینکه حقیقت اسلام را به جهانیان نشان داد که روش دعوت در اسلام شمشیر نیست بلکه دعوت به برهان و حکمت است با این دعوت عقلانیت اسلام، قدرت برهان، جمال و زیبایی اسلام نشان داده شد و فرقه‌های تکفیری همه خراب شدند.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل افزود: دوم اینکه این اقدام می‌تواند پایه مهمی در تعامل تمدن‌ها و مخصوصا مسیحیت و اسلام باشد و زمینه را برای صلح و امنیت بین ادیان فراهم کند.

*تناقض آشکار در رفتار مدعیان آزادی

امام جمعه اصفهان نیز با اشاره به نامه تاریخی رهبر معظم انقلاب به جوانان آمریکا و سایر کشورهای غربی عنوان کرد: بسیاری از جوانان غربی این نامه را که مضمون کلی این نامه این بود که به جوانان می‌گفت خودتان بیایید اسلام را بشناسید و گوش به حرف سردمدارانتان ندهید را می‌خوانند.

آیت الله طباطبایی نژاد با تأکید بر اینکه اسلام دین محبت است گفت: اسلام دینی آسمانی است و نباید کسی حرمت این دین را خدشه‌دار کند.

وی ضمن محکوم کردن توهین به مقدسات از سوی نشریات فرانسه و همچنین انتقاد از رفتارهای دوگانه غرب در مقابل اسلام ابراز داشت: همین کسانی که خود را منادی آزادی می‌دانند، اگر کسی در فرانسه چادر و حتی روسری به سر کرد، با آن فرد برخورد می‌کنند.

با تأکید بر اینکه این‌گونه تهمت‌ها هیچ صدمه‌ای به اسلام نمی‌زند و عزت بزرگان دینی ما را نیز بالا می‌برد و بارها دیده‌ایم که مکر دشمنان به خودشان بازمی‌گردد، اضافه کرد: هیچ توطئه‌ای نمی‌تواند به ما ضربه بزند، در صورتی‌که صبر و تقوا پیشه کنیم و در نهایت کسانی که در مقابل دشمنان اسلام می‌ایستند سربلند هستند.

*طراحی سناریویی برای توهین به مقدسات اسلامی

آیت الله ناصری، خطیب جمعه یزد نیز با اشاره به چاپ کاریکاتور موهن به پیامبر اسلام در نشریه فرانسوی اظهار داشت: تکفیری‌ها یا افراد دیگری به چاپخانه این نشریه حمله کردند که خود این حمله نیز یک توطئه بود و همه مقدمات چاپ 5 میلیون نسخه از این نشریه که هتک حرمت به پیامبر اسلام در آن طراحی شده بود، فراهم بود.

آیت‌الله ناصری همچنین افزود: جالب این است که در این حمله حتی هیچ یک از رؤسای این روزنامه و چاپخانه آسیب ندیدند و مشکلی برای آنها ایجاد نشد و این کارها نشان می دهد که اینها حرکت‌هایی است که علیه اسلام و به منظور ایجاد ترس از اسلام در دنیا انجام می‌شود که البته ناموفق است.

*محکومیت جنایات رژیم ظالم بحرین

حجت الاسلام و المسلمین صدیقی در خطبه های نماز جمعه تهران با اشاره به جنایات رژیم بحرین اظهار داشت: مدت‌هاست ملت بحرین که می‌خواهند صاحب رای باشند، مشکل دارند و مردم علیه نظامی که هیچ مشروعیتی ندارد قیام کردند ولی مدعیان حقوق بشر هیچ اقدامی انجام ندادند به طوری که بعد از 4 سال گویا حوصله نظام نامشروع بحرین به سر آمده و عالم بزرگ الوفاق را زندانی کردند که این مسئله خلاف قانون و حقوق بشر است.

وی اضافه کرد: آنها به هشدار شخصیت‌های بزرگ اسلام هم اعتنا نکردند و با وجود فشارهای عموم مسلمانان آزاده، به مطالبه مردم بی‌اعتنایی کرده و بنای محاکمه روحانی عظیم‌الشان را دارند. من به حکومت بحرین هشدار می‌دهم با این محاکمه‌ها فقط زوال‌شان سریع‌تر می‌شود.

*فرانسه از نظر ما، کافر حربی است

آیت الله علم الهدی ، امام جمعه مشهد نیز با اشاره به ماجرای توهین به پیامبر (ص) تصریح کرد: امروز فرانسه یک کافر حربی برای ماست و با تمام احترامی که برای متولیان سیاست خارجه کشور قائل هستیم از این امر گله‌مندیم و سوال این است چرا برخورد نکردند، و لذا لبخند زدند و دست به دشمن دادند، در همان روز چهارشنبه 24 دی در خیابان متولی سیاست خارجه شروع به قدم زدن با وزیر امور خارجه آمریکا می‌کند و در همان روز در داخل کشور یک روزنامه تیتر بلند می‌زند که من شارلی ابدو هستم.

*حضور نظامی در هیچ کشوری نداریم، اما ...

حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی‌فرد در خطبه‌های نمازجمعه قزوین با اشاره به این که ایران حضور نظامی در هیچ کشوری ندارد، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در سوریه و عراق هرگز حضور فیزیکی نداشته، ولی تجارب خود را برای جنگ با کفار توسط سرداران سپاه اسلام در اختیار برادران مسلمان خود می‌گذارد.

امام جمعه موقت قزوین همچنین یادآور شد: ایمان، خودباوری و همچنین بهره‌مندی از تجارب جمهوری اسلامی ایران سه عاملی است که توانسته در عراق مانع از حرکت ماشین جنگی داعش شود و امروز شهادت افرادی همچون جهاد مغنیه و سرداران رشید سپاه اسلام در مبارزه با این تکفیری‌ها می‌درخشد.

* مرگ ملک عبدالله

آیت الله قربانی، امام جمعه رشت به مرگ ملک عبدالله پادشاه عربستان اشاره کرد و گفت: ملک عبدالله تابع سیاست‌های غرب در منطقه بود.

وی همچنین درباره کنگره آمریکا و اظهارات اوباما،  متذکر شد: رژیم صهیونیستی آمریکا را تحت سلطه خود قرار داده است و سناتورهای آمریکایی طبق فرمان این رژیم عمل می‌کنند اما بداند قدرت آمریکا افول می‌کند.

*حراج اعتقادات اسلامی در فرانسه

آیت الله سلیمانی نیز در جمع نمازگزاران زاهدانی با اشاره به اقدامات غرب علیه اسلام، گفت: در حالی که اعتقادات جامعه اسلامی در فرانسه به حراج گذاشته شده، دستگاه دیپلماسی ایران بر خلاف انتظار مردم در آن کشور حاضر شد، به نظر می‌رسد در این زمینه از سوی مسئولان غفلت صورت گرفت که امیدواریم این رفتار بی‌ادبانه دیگر صورت نگرفته و غفلت مسئولان ما که بار سنگین سیاست را به دوش می‌کشند، تکرار نشود.

امام جمعه زاهدان بیان کرد: کشورهای مذاکره کننده تحریم را بر ملت ایران روا داشتند، فشارهای مختلف وارد کردند، دشمنان را علیه ایران تحریک کردند و منافع ما را در سطح بین‌المللی به مخاطره انداختند پس توقف ادامه مذاکرات به دنبال اهانت به پیامبر اکرم (ص) زیاد هم به ضرر ما نبود.

وی متذکر شد: قطعاً اگر این کار صورت می‌گرفت موج عظیمی در جهان به نفع ایران و انقلاب اسلامی در بین آزاد مردان دنیا ایجاد می‌شد.

*نقش کلیدی روحانیت در حفظ و تداوم انقلاب

آیت‌الله نعیم‌آبادی در خطبه‌های نماز جمعه بندرعباس با اشاره به برگزاری کنگره شهدای روحانی در استان هرمزگان، اظهار داشت: روحانیت نقش بسیار مهمی در حفظ انقلاب اسلامی داشته‌اند و حضور حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری به عنوان عالمان دینی در راس نظام اسلامی موجب استحکام بخشیدن به نظام جمهوری اسلامی ایران شده است.

وی ادامه داد: اگر عالمان دینی نبودند اسلام آسیب می‌دید و امروزه از دین و از اسلام خبرهای خوبی نبود و حضور عالمان دینی و روحانیت تنها به انقلاب اسلامی ختم نمی‌شود و روحانیت همواره در تمام عرصه‌ها در راستای حفظ اسلام عزیز پیشتاز بوده است.

*سفیر فرانسه از کشور اخراج شود

آیت الله مجتهد شبستری، امام جمعه تبریز نیز از دولت خواست سفیر فرانسه را از ایران اخراج کند و گفت: تا زمانی که مسببان عمل ننگین توهین به پیامبر اکرم(ص) مجازات نشده و دولت فرانسه از مسلمانان عذرخواهی نکند، دولت ما نباید اجازه بازگشت به سفیر فرانسه را بدهد.

وی همچنین با تقدیر از خدمات و تلاش‌های وزیر امور خارجه در مذاکرات هسته‌ای، افزود: اما ملت ایران از سفر وی به فرانسه بعد از توهین به پیامبر رحمت و مهربانی گله‌مند هستند و این سفر در زمانی اتفاق افتاد که دولت فرانسه از توهین به مقدسات حمایت کرد.

*از اقتصاد مقاومتی غافل نشویم

خطیب جمعه ایلام به هدف اصلی و راهبردی دشمنان از تحریم‌ها و جنگ اقتصادی علیه مردم و مقاوم ایران اشاره کرد و بیان داشت: مردم مهم‌ترین عامل در تحقق اقتصاد مقاومتی هستند. ایجاد روحیه کار با سرمایه‌گذاری در بین مردم، تشویق به کار تولید، ایجاد احساس مشارکت مردم، یکی از وظایف مهم دولت و مجلس است.

حجت الاسلام و المسلمین لطفی با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی و بالا بردن روحیه خودباوری و تکیه بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی متذکر شد: با مسائل فرهنگی و رسانه‌ای باید مردم ترغیب به سرمایه‌گذاری بر اساس تعالی و آموزه‌های اسلام و معارف اهل‌ بیت(ع) شده و در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی بکوشند.

*لزوم مشاکرت خیران در ساخت و تقویت حوزه های علمیه

حجت الاسلام و المسلمین طه محمدی، امام جمعه همدان بر لزوم توجه به ساخت و توسعه حوزه های علمیه خواهران و برادران تاکید کرد و گفت: باید زمینه ای فراهم شود تا خیران در ساخت حوزه‌های علمیه مشارکت کنند.

وی همچنین با اشاره به در پیش بودن سالروز ولادت امام حسن عسگری (ع) بر لزوم الگوبرداری عملی از سیره حضرات معصومین (ع) به خصوص این امام همام تاکید کرد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha