یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
56

محورهای سخنان خطبای جمعه این هفته کشور، متنوع و همه جانبه بود؛ از محکومیت گروگانگیری های اخیر در فرانسه گرفته تا لزوم تمسک جهان اسلام به گوهر وحدت و راهکارهای مقابله با توطئه های تفرقه افکنان.

خبرگزاری «حوزه»/ محورهای سخنان خطبای جمعه این هفته کشور، متنوع و همه جانبه بود؛ از محکومیت گروگانگیری های اخیر در فرانسه و این که غرب چوب بهادادن به تروریست ها را در درون خاک خود می خورد، گرفته تا تشریح بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اخیر مردم قم با ایشان. از الزامات تمسک به گوهر وحدت در جهان اسلام تا راهکارهای مقابله با توطئه های تفرقه افکنانه دشمنان مسلمین.

همچنین گرامیداشت قیام خونین 19 دی، تبیین اهداف شوم دشمن در ماجرای کاهش قیمت نفت و نیز بیان نکته های اخلاقی و اجتماعی از دیگر محورهای مهمی بود که امامان جمعه در آیین عبادی – سیاسی این هفته بدان ها اشاره داشتند.

*وحدت، بازی سیاسی نیست!

آیت الله نورمفیدی، امام جمعه گرگان ضمن گرامیداشت هفته وحدت، با انتقاد از کسانی که وحدت اسلامی را بازی سیاسی جمهوری اسلامی ایران می دانند، تاکید کرد: از آیات قرآن، احادیث، روایات و سیره معصومین(ع)، این گونه استنباط می‌شود که وحدت یک تکلیف دینی است و تاکتیک سیاسی به شمار نمی‌رود.

وی همچنین بیان داشت: امام علی (ع) با این که اعتقاد داشت بعد از رحلت نبی مکرم اسلام (ص)، حق ایشان ضایع را کرده‌اند، اما جایی که احساس می‌کرد، دستان پشت پرده، خواهان بر هم زدن وحدت امت اسلامی هستند، در برابر دشمنان اسلامی ایستادگی می‌کرد.

*محکومیت گروگانگیری در فرانسه و چند سوال مهم

آیت‌الله سید احمد خاتمی نیز در نمازجمعه این هفته تهران، به حمله تروریستی اخیر در پاریس اشاره کرد و گفت: ما حمله تروریستی در فرانسه را به شدت محکوم می‌کنیم و معتقدیم اسلام کشتن بی‌گناهان را اجازه نمی‌دهد، خواه این بیگناه در پاریس باشد یا در سوریه و عراق و یمن و پاکستان و افغانستان.

وی با طرح این پرسش که عامل کشتار این همه انسان بیگناه در این کشورها کیست و چه کسی سلاح آنها را تأمین می‌کند؟، پاسخ داد: دلارهای آمریکا، پوندهای انگلیس و یوروهای اتحادیه اروپا عامل این کشتارها است.

خطیب جمعه تهران همچنین خطاب به کشورهای غربی تصریح کرد: شما این جانواران و مارها را در آستین پروریدید و آن کس که باد بکارد طوفان درو خواهد کرد لذا این تروریست‌ها دست‌پرورده شما هستند و آنها با حمایت سیاسی شما و هم‌پیمانان‌تان پرورش یافته‌اند.

*دستگیری شیخ سلمان، نتیجه نوکری آل خلیفه است

آیت الله دری نجف آبادی هم در جمع نمازگزاران جمعه اراک با اشاره به دستگیری شیخ سلمان روحانی مبارز بحرینی، بیان کرد: بازداشت این روحانی مبارز خشم و انزجار مسلمانان جهان را برانگیخته است.

وی اضافه کرد: متأسفانه امروز آل سعود و آل خلیفه با نوکری آمریکا و انگلیس و مزدورانی چون داعش، القاعده و تکفیری‌ها جنایت‌های پلیدی را در منطقه رقم زده‌اند.

*داعش؛ بلای جان امروز غرب

امام جمعه همدان با اشاره به اتفاقات اخیر در فرانسه و عربستان سعودی اظهار داشت: داعشی را که خود اروپاییان و کشورهای خائن عرب شکل دادند، امروز بلای جان خود آنها شده و به خودشان ضرر می‌زند که این تازه اول کار بوده و باید عاقبت کار را دید.

حجت الاسلام و المسلمین ‌طه‌محمدی  از وجود 500 انگلیسی در گروه داعش خبر داد و گفت: همین تعداد در برگشت به کشور خود آنجا را به آتش خواهند کشید.

*سبک زندگی نبوی؛ حلال مشکلات جامعه

امام جمعه اردبیل نیز با تبریک ولادت پیامبر(ص) و امام صادق(ع)، ابراز داشت: یکی از مصادیق حقیقی در معرفی پیامبر اعظم (ص) به عنوان "رحمة‌للعالمین"، سیره اخلاقی و اجتماعی آن حضرت  به دور از تجمع‌گرایی و تفاخر است. اگر امروز در کنار سفره نبوی نشسته‌ایم باید زندگی خودمان را با سادگی و به دور از تجملات آن حضرت تطبیق بدهیم.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی همچنین با تشریح سیره حضرت رسول اکرم (ص) در مقوله بساطت و سادگی از اهالی خواست با اقتداء کامل به سیره رسول خدا (ص)، ریشه آداب و رسوم کمرشکن مخصوصاً در سوژه‌های حساس جامعه را از بین ببرند.

*بصیرت و وحدت؛ لازمه مقابله با دشمنان

امام جمعه کرج هم وحدت را مهم‌ترین عامل پیروزی مسلمانان عنوان کرد و افزود: دشمنان برای ضربه زدن به اسلام و اعتقادات مسلمانان نقشه‌های بسیاری را با سرمایه‌گذاری‌های کلانی در نظر گرفته‌اند و  برای رسیدن به اهداف شوم خود از هیچ تلاشی فروگذاری نخواهند کرد.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی‌همدانی همچنین بیان داشت: تفرقه‌افکنی و ایجاد اخلاف بین شیعه و سنی نیز از دیگر توطئه‌های دشمنان است که باید آگاهی و بصیرت را سرلوحه خود قرار دهیم.

*اهداف قیام 19 دی تبیین شود

خطیب جمعه قم نیز  با اشاره به قیام ماندگار 19 دی مردم این شهر مقدس، خاطرنشان کرد: همه دستگاه‌های مسئول باید در روشن‌کردن ابعاد مختلف انقلاب اسلامی و رویدادهای مهم آن از جمله قیام 19 دی تلاش کنند.

حجت الاسلام و المسلمین سعیدی همچنین گفت: باید چهره دیکتاتوری خاندان پهلوی، شکنجه‌های وحشیانه، فسادهای اخلاقی و جنسی در رده‌های مختلف، ترویج بی‌حجابی و بی‌بندوباری در کشور، جلوگیری از پیشرفت علمی ایران و از بین بردن مبانی اسلام برای نسل جوان تبیین و حقایق برای آنان روشن شود.

*از مساله تربیت غافل نشویم

امام جمعه یزد نیز با بیان این که اکنون مسئله تربیت دینی آنگونه که در شأن جامعه اسلامی است مورد توجه قرار نگرفته است، تصریح کرد: متاسفانه هنوز به جایگاه معقول و منطقی در مسیر تربیت امور دینی نرسیده‌ایم.

آیت‌الله ناصری ادامه داد: مسئولان نباید تنها به مسائل اقتصادی، سیاسی و بین‌المللی توجه داشته باشند و باید در کنار برنامه‌های خود، اصل موضوع تربیت دینی و اخلاقی را نیز مدنظر قرار دهند و شرایط تحقق آن را در جامعه فراهم کنند و این مهم را از اولویت‌های خود بدانند.

*مسئولان نصایح پدرانه رهبری را اجرایی کنند

آیت‌الله مجتهدشبستری، امام جمعه تبریز هم از مسئولان خواست نصایح پدرانه رهبر معظم انقلاب را موبه‌مو اجرا کنند و افزود: همان طور که مقام معظم رهبری در دیدار مردم قم فرمودند مهم‌ترین نیاز کشور اتحاد و اتفاق مردم مسلمان است و ایجاد تفرقه و اختلاف عامل خطر است.

وی با بیان اینکه نباید مسئولان کشور و دولت به دست بیگانه چشم بدوزند و بدانند حتی یک قدم عقب‌نشینی، پیش‌روی دشمن را به دنبال دارد، توضیح داد: مسئولان بدانند که تنها چیزی که می‌تواند آنها را به انجام وظایفشان قادر کند، تکیه بر مردم و نیروهای داخلی است.

*وحدت مسلمین؛ مانع اهداف قطب استکباری

امام جمعه ایلام نیز به لزوم هوشیاری در برابر توطئه های دشمن  اشاره کرد و گفت: جهان اسلام همواره از جانب قدرت‌های بزرگ به ویژه رژیم آمریکا که تبلور استکبار و استعمار و صهیونیسم جهانی مورد تهدید بوده و برای ضربه زدن به پیکر اسلام از همه امکانات فرهنگی، سیاسی و نظامی استفاده می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین لطفی ادامه داد: استکبار جهانی از الگو شدن ملت بزرگ ایران برای مسلمانان جهان به شدت به هراس و وحشت افتاده و برای مهار موج کوبنده انقلاب و برای توقف جریان عدالت‌خواهی ایجاد تفرقه‌ای بیشتر میان امت اسلامی را در دستور کار خود قرار داد.

*به مردم اعتماد کنید، نه به دشمن!

آیت الله علما ، امام جمعه کرمانشاه نیز تحقق وعده‌های دولتمردان را منوط به اعتماد آنها به ملت و نه کمک خواستن از دشمن دانست و گفت: تنها راه نجات ملت از دسیسه‌های دشمنان تکیه بر توان داخلی و دوری از دست دراز کردن به‌سوی دشمنان برای کمک است.

*خواسته های اصلی دشمن، چیز دیگری است

آیت‌الله علم‌الهدی، در نماز جمعه این هفته مشهد مقدس با اشاره به دخالت‌های مکرر دولت‌مردان آمریکا در روند مذاکرات هسته‌ای، تصریح کرد: نماینده کنگره آمریکا گفت که مشکل ما بحث هسته‌ای نیست،‌ آنها همجنس‌بازی را حقوق بشر می‌دانند و می‌خواهند در این مملکت آن را آزاد کنند، مناظرات جای آرمان است و آرمان ما حاکمیت اهل‌بیت(ع) است و آنها با این مشکل دارند.

*تاکید بر عدالت و بومی گزینی در نظام استخدامی

آیت‌الله موسوی جزایری نیز در نماز جمعه این هفته اهواز بر لزوم رعایت عدالت در استخدام ها با اولویت نیروهای بومی تاکید کرد و گفت: مشکل بیکاری در سراسر کشور وجود دارد، اما در خوزستان مضاعف است،  و خواسته ما از مسئولان این است که نیروهای بومی را استخدام کنند.

*مساله هسته ای با غیرت ما گره خورده است

امام جمعه شیراز نیز با بیان این که انرژی هسته‌ای با غیرت ما پیوند خورده و پسوند شهادت پیدا کرده، گفت: آنچه با غیرت و هویت ایرانی پیوند یافته نیازی به نظرسنجی ندارد.

آیت‌الله ایمانی یادآور شد: دشمن هر روز بهانه‌ای دارد تا به امروز مسئله هسته‌ای بود و بعد هم می‌گوید تحریم‌ها تنها به خاطر هسته‌ای نبوده به خاطر حقوق بشر بوده و بعد سلاح‌های دفاعی ما را موردنظر قرار می‌دهد و پس‌ از آن حرکت‌های علمی ملت ما را هدف می‌گیرد.

وی افزود: کار دشمن این است و خاصیت دشمنی دشمن همین‌گونه است و لذا انرژی هسته‌ای برای آن‌ها بهانه محسوب می‌شود.

*اتکاء کمتر به فروش نفت در بودجه کشور

حجت‌الاسلام و المسلمین یعقوبی ، امام جمعه بجنورد کاهش قیمت نفت را از توطئه‌های جدید استکبار علیه نظام اسلامی برشمرد و بیان داشت: با توجه به این توطئه ها لازم است تا در بودجه اتکای به نفت کاهش یافته تا این خواست دشمن همچنان بی اثر بماند.

*از تفرقه و دودستگی بپرهیزیم

امام جمعه بندرعباس با بیان این که در روزگار کنونی هر جریان و گروهی که به ایجاد اختلاف دامن بزند، شیطانی است ، ابراز داشت: بی شک هیچ جامعه‌ای بدون وحدت و همبستگی به پیشرفت و توسعه دست نمی‌یابد.

آیت الله نعیم آبادی همچنین با بیان اینکه باید از حرکت در مسیر اختلاف و تفرقه پرهیز کنیم، یادآور شد: نباید مسلمانان درگیر و دچار نقشه‌های دشمنان اسلام و مستکبران شوند.

انتهای پیام

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha