جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ بازدید مدیر حوزه های علمیه از دفتر تدوین متون درسی حوزه

رئیس دفتر تدوین متون درسی حوزه های علمیه با بیان اینکه امسال ۲۴ کتاب درسی تدوین شده است، گفت: همچنین چند کتاب درسی نیز در دسترس تدوین، در اولویت دوم تولید و در انتظار تبیین سرفصل می باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین جزایری ظهر امروز در نشست آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه با گروه های علمی دفتر تدوین متون درسی حوزه با اشاره به اینکه دفتر تدوین متون درسی حوزه از دوسال گذشته به تدبیر مدیریت سابق حوزه شکل جدیدی به خود گرفت، اظهار داشت: پیش از آغاز کار عملیاتی دفتر، تلاش شد نقشه راهی ترسیم و سیاست های حاکم بر تدوین متون طراحی شود.

وی تصریح کرد: "توجه و استفاده حداکثری از سنت های حوزه"، "احیاء روحیه تحقیق و پژوهشگری"، "توجه به نیازهای روز طلاب از جمله توجه به تحقیق از پایه اول در دروس مختلف با رعایت تناسب"، "توجه به تراث و پرهیز از قطع ارتباط طلاب با آن"،  "توجه به مسائل جدید و روز به ویژه در مباحث اعتقادی"، "توجه به ویژگی ها، شرایط و حساسیت های خاص حوزه"، "طراحی فرآیند تدوین و تاکید بر اجرای حداکثری آن در مقام عمل" و "تاکید بر بهره مندی از اساتید توانمند" بخشی از مهم ترین سیاست ها و اصول حاکم در دفتر تدوین متون درسی است.    

رئیس دفتر تدوین متون درسی حوزه های علمیه با اشاره به اینکه اقدامات صورت گرفته در دوسال گذشته حاصل کار جمعی اساتید حوزه است، تصریح کرد: مولفان باید دارای سطح چهار، ده سال سابقه تدریس در آن موضوع خاص، کارهای تالیفی و آشنا با استانداردهای تدوین متن باشند.

حجت الاسلام والمسلمین جزایری افزود: ناظر علمی بر رعایت تنظیم متون بر اساس سرفصل های گروه علمی نظارت می کند.

وی با اشاره به اینکه از اساتید توانمند حوزه برای تدوین متون بهره گیری می شود، تصریح کرد: اعضای گروه های علمی دفتر تدوین متون درسی از چهره های معتقد به طرح تحول حوزه و معتقد به انقلاب می باشند.

رئیس دفتر تدوین متون درسی حوزه های علمیه با بیان اینکه در تدوین کتب درسی با رعایت تراز علمی به تفکیک کتاب های دوره سیکل از دیپلم و بالاتر در حد امکان توجه می شود، ابراز داشت: این تفکیک در لایه های نخست در نحو و منطق مقطع سیکل انجام شد.

حجت الاسلام والمسلمین جزایری با بیان اینکه یکی از سیاست های دفتر تدوین متون درسی حوزه تاکید خاص به بهره مندی گسترده از آیات و روایات به اشکال گوناگون در دروس مختلف است، اظهار داشت: در معارف و عقاید یک دوره نقلی نگارش شد؛ در بحث صرف و نحو هزار آیه و روایت در این کتاب استفاده شد؛ همچنین در "سیوطی" متناسب با ابواب مثال هایی استفاده شد که دارای پیام اعتقادی و اخلاقی دارد.   

وی تصریح کرد: همچنین بهره مندی از عقل جمعی و پذیرش نقد و اعتقاد به ضرورت ارتقای کار و توقف در حد خاصی از جمله برگزاری نشست های متعدد با ناقدان و مدرس کتاب ها در دستور کار دفتر تدوین متون درسی بوده است.   

رئیس دفتر تدوین متون درسی حوزه افزود: علاوه بر ارزیابی پیش از تولید متون درسی، از بعضی اساتید دعوت شدند و نظرخواهی شفاهی و مکتوب صورت می گیرد.

وی با اشاره به اینکه رعایت حداکثری سرفصل های مصوب ابلاغی از جمله سیاست های دفتر تدوین متون درسی است، گفت: در حال تلاش هستیم تا در سایت مرکز راهی برای ارتباط با اساتید و تالار گفت وگو ایجاد شود.

رئیس دفتر تدوین متون درسی حوزه بر لزوم ارتباط با مدارس حوزه تاکید کرد و ابراز داشت: متاسفانه یکی از مشکلات نظام جدید آموزشی، عدم ارتباط دفتر متون با مدارس بود.

حجت الاسلام والمسلمین جزایری با بیان اینکه امسال 24 کتاب درسی تدوین شده است، اظهار داشت: همچنین چند کتاب نیز در دسترس تدوین، برخی در اولویت دوم تولید و بعضی دیگر نیز در انتظار تبیین سرفصل می باشد.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha