جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ بازدید مدیر حوزه های علمیه از دفتر تدوین متون درسی حوزه

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه با اشاره به این که حوزه هیئت علمی ندارد؛ اما در حال ایجاد نظام استادی و پژوهشگری هستیم، گفت: بیش از ۳۰ طرح و پروژه جدید در مجموعه مدیریتی حوزه کلید خورده که اگر به نتیجه برسد، تحولات خوبی را رقم خواهد زد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله علیرضا اعرافی امروز در نشست با اعضای گروه های علمی دفتر تدوین متون درسی حوزه های علمیه با قدردانی از اقدام آیت الله حسینی بوشهری مدیر سابق حوزه های علمیه در تاسیس این دفتر، اظهار داشت: «متون، منبع و کمک درسی» یکی از چهار رکن و ضلع اصلی نظام آموزشی است؛ اگرچه استاد، فضای آموزشی و امکانات، نقش بسیار مهمی در نظام آموزشی دارند اما «متن» اساس و روح و درون مایه نظام آموزشی است.

وی با اشاره به اینکه پژوهشگران و فضلای خوش فکر حوزه نقش بسیار مهمی در تدوین متون حوزه دارند، تصریح کرد: تدوین متن در کل فرآیند آموزش و تعلیم و تربیت نقش بسیار کلیدی دارد.

*نص محوری تمایز دهنده علوم اسلامی و سایر دانش هاست

آیت الله اعرافی در ادامه،یکی از مهم ترین تفاوت های علوم اسلامی با سایر علوم و دانش ها را نص محوری عنوان کرد و گفت: درست است که منابع اجتهاد ما عقل و غیرنص است، اما در منابع فکری و معرفتی، نصوص اولیه نقش مهمی دارند.

وی با بیان اینکه نصوص ثانویه ای که به تشریح نصوص اولیه پرداخته از اهمیت بسیاری برخوردار است، تصریح کرد: نصوص و متون ثانویه ای که در کلام، فقه، اصول و دانش های پایه حوزه شکل گرفته اهمیت بسیاری دارد؛ متونی که در قرون اول برای تشریح این مسائل دینی نگاشته شده را هیچگاه نمی توان از تاریخ علم ما برداشت.

عضو شورای عالی حوزه افزود: مجموعا نص و متن در حوزه به دلیل ساختار متفاوت علمی و دانشی و تمایزاتی که دارد، متفاوت از متن در دانشگاه و مدرسه است.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به اینکه زبان عرب و ادبیات کهن در نصوص حوزوی از ارزش زیادی برخوردار است، ابراز داشت: حوزه های علمیه ریشه در زبان عربی، ادبیات عرب، متون ثانوی و منابع اولیه دارد و باید رشته متصلی از نظر ادبیات زمان در طول تاریخ محفوظ بماند و در عین حال باید فرزند زمانه نیز بود و نوآوری داشت.

*مراجع تقلید نسبت به حفظ نصوص دغدغه به حقی دارند

آیت الله اعرافی با بیان اینکه مراجع عظام تقلید و بزرگان حساسیت به حقی نسبت به حفظ نصوص دارند، تصریح کرد: البته این حق را میتوان با نوآوری و بازسازی تامین کرد؛ دغدغه بزرگان، "فلسفه و ریشه" دارد، چرا که ساختار و بافت علوم ما آمیخته با زبان و ادبیات کهن عربی، متون اولیه و ثانویه است و براین اساس نمی شود رشته ارتباطی علوم را قطع کرد، اما در عین حال باید به تحول و پیشبرد متون حوزه پرداخت.

وی تصریح کرد: وزانت، جذابیت، روانی، زیبایی و اتصال متن با تاریخ پیشین و ادبیات کهن در عین نوآوری مجموعه شاخصه هایی است که در تدوین متون درسی حوزه باید به آنها توجه کرد.

*نظامات و متون حوزه باید پژوهش محور و اخلاق مدار باشد

مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه نظامات و متون حوزه باید دارای دو ویژگی پژوهش محوری و اخلاق مداری باشد، ابراز داشت: هر متنی باید علاوه بر فراهم کردن بستر تعلیم و تعلم، ضامن پرورش روحیه محقق پروری، اخلاقی، معنوی، تربیتی و تهذیبی باشد.

*به تنوع متن و نظام آموزشی معتقد هستم

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه تنوع متن و نظام آموزشی از مسائلی است که بنده به آن معتقد هستم، اظهار داشت: برخی از این مسئله انتقاد یا دفاع کردند؛ اما بنده به رغم بعضی فشارها به مدیران گفتم؛ شما می توانید در مدرسه دو برنامه بگذارید و مدیر، استاد و طلبه می توانند انتخاب کنند.

*در متن و منابع درسی معتقد به تنوع و حق انتخاب هستیم

آیت الله اعرافی با بیان اینکه در متن و منابع هم معتقد به تنوع و حق انتخاب هستیم، ابراز داشت: در بعضی متونی هم که از حساسیت هایی برخوردار است، اعتقاد داریم  باید تعدد نظام آموزشی باشد.

وی تصریح کرد: معتقدم امروز هم کسی که می خواهد مجتهد مطلق شود؛ باید رسائل و مکاسب را بخواند، اما کسی که نمی خواهد مجتهد بشود باید بدیل برای وی ایجاد کرد، بنابراین تنوع، تکثر و حق انتخاب باید بر اساس تفاوت رشته، سطح و دانش قبلی تا حدودی رعایت شود.

*اجماع نخبگانی نسبت به متون درسی حوزه ضرورت دارد

آیت الله اعرافی همچنین بر لزوم اتقان و استانداردسازی متون درسی تاکید کرد و گفت: گروه مولفان هربخش باید ساختار منظم تری داشته باشند و وظیفه دارند، یک نوع اجماع و شبه اجماع، نخبگانی اساتید فن را داشته باشند؛ اجماع نخبگانی در هر گروهی ضروری است؛همچنین باید شورای ناظری بر دفتر تدوین متون درسی حوزه متشکل از آموزش، پژوهش و فناوری شکل بگیرد.

*بیش از 30 طرح جدید در مجموعه مدیریت حوزه کلید خورد

مدیر حوزه های علمیه در پایان با اشاره به اینکه حوزه هیئت علمی ندارد؛ اما در حال ایجاد نظام استادی و پژوهشگری هستیم، خاطرنشان کرد: بیش از 30 طرح و پروژه جدید در مجموعه مدیریتی حوزه کلید خورده که اگر به نتیجه برسد، تحولات خوبی را رقم خواهد زد.

انتهای پیام/313/33

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha