پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
اجلاس مجمع جوانان سازمان همکاری اسلامی در مشهد

حوزه / برگزاری اجلاس مجمع جوانان سازمان همکاری اسلامی در مشهد تبدیل به فرصتی شد تا جوانان از کشورهای مختلف با پیشرفت های جمهوری اسلامی، معارف مکتب اهل بیت(ع) و فرهنگ مردم ایران آشنا شوند...

خبرگزاری «حوزه»/ هفته گذشته اجلاس مجمع جوانان سازمان همکاری اسلامی در مشهد مقدس برگزار شد.

در این اجلاس که جوانان از کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی حضور داشتند، کنفرانس های این سازمان شبیه سازی شد؛ یعنی هر یک از شرکت کنندگان در قامت یک دیپلمات در نمایندگی از یک کشور ظاهر و تمام مراحلی که در برگزاری اجلاسهای سازمان همکاری اسلامی دنبال می شود، از سوی جوانان تمرین شد.

جای خالی روش آموزشی شبیه سازی در کشوراجلاس جوانان کشورهای اسلامی در مشهد

در حال حاضر روشهای مختلفی برای آموزش به دانشجویان انجام می گیرد که روش استاد محور، آموزش سقراطی(رسیدن به محتوا از طریق طرح و پیگیری سوال)، پرونده پژوهی، سمینار، پژوهش محوری و روش کلینیکی(نظارت محور) از جمله اینهاست که هر یک، مزیت های خود را دارد اما روش آموزشهای شبیه سازی، از موثرترین آموزشها در تربیت عملی دانشجویان به شمار می رود؛ زیرا افراد، آموخته های خود را در یک فضای کارگاهی و عملی تمرین می کنند و این روش در حوزه حقوق و روابط بین الملل، می تواند نقشی آشکار در تربیت دیپلمات های آینده کشور ایفا نماید که باید گفت متاسفانه این روش در کشور ما به ندرت اتفاق می افتد و جای خالی آن احساس می شود.

همدلی فرزندان حوزه و دانشگاه

در این اجلاس علاوه بر حضور مهمانان از کشورهای مختلف، حدود 40 نفر از جوانان ایرانی تحصیل کرده حوزه و دانشگاه حضور داشتند؛ بدیهی است که امکان اختلاف دیدگاه بین جوانان امری طبیعی به شمار می رود اما آنچه در صحنه اجلاس شاهد بودیم، همدلی و اتحاد جوانان ایرانی در ضمن تمام اختلاف نظرها بود و حقیقتا جلوه ای از وحدت حوزه و دانشگاه به نمایش درآمد.

جوانان دانشگاهی که بسیاری از ایشان قبلا حضور در اجلاس های شبیه سازی را تجربه کرده بودند، تجارب خود را به دیگران منتقل می کردند و فضای خوبی از تبادل دانش و تجربه شکل گرفته بود.

هیئت حوزوی نیز که عمده شان دارای تحصیلات دانشگاهی در رشته های علوم انسانی به ویژه حقوق و علوم سیاسی بودند، به دلیل تسلط بر زبان انگلیسی، قدرت بالای تبلیغی و ارتباط گیری های گسترده با اجلاس جوانان کشورهای اسلامی در مشهدمیهمانان داخلی و خارجی خوش درخشیدند و عرصه ای متفاوت از فعالیت حوزویان در عرصه بین الملل را رقم زدند.

دبیر بین الملل خبرگزاری حوزه هم ضمن حضور در تمام برنامه های آموزشی در  این اجلاس، از این فرصت برای معرفی حوزه علمیه قم و خبرگزاری حوزه بهره جست و در حاشیه اجلاس، ده ها مصاحبه با میهمانان خارجی در موضوعات مختلف همچون اسلام هراسی، وحدت اسلامی، نامه رهبر انقلاب به جوانان و خاطرات حضور جوانان در ایران و بارگاه رضوی ترتیب داد که به تدریج از سوی رسانه رسمی حوزه منتشر خواهد شد.

مشهد، پایتخت فرهنگی جهان اسلام

به هر روی چهارمین اجلاس بین المللی مدل سازمان همکاری اسلامی در مشهد یعنی پایتخت معنوی ایران برگزار شد و جوانان در نشست ها، کارگاه های آموزشی و جلسات شبیه سازی شرکت کردند و امور مختلفی همچون نطق رسمی، مذاکره، لابی و تنظیم قطعنامه را تمرین کردند.

مشهد مقدس نیز در سال 2017 به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب شده است و این اجلاس، می توانست یک گام اساسی در راستای برنامه های مشهدِ 2017 تعریف شود که به لطف خدا همینگونه نیز شد.

اجلاس جوانان کشورهای اسلامی در مشهدخوش درخشیدن جوانان مشهدی در برگزاری یک اجلاس بین المللی

این اجلاس که عمدتا کادر علمی و اجرایی اش را جوانان مشهدی و مشاوران جوان شهرداری مشهد تشکیل می دادند، با فخامت، نظم و همبستگی بالا و فراتر از حد انتظار برگزار شد؛ زیرا برگزاری یک نشست ساده در گوشه ای از یک اداره، زحمات و دشواری های خودش را دارد چه برسد به برگزاری یک اجلاس بین المللی با حضور مهمانان خارجی.

حتما خوانندگان این نوشتار مستحضرند که امروز بسیاری از جوانان و مردم جهان تحت سه موج تبلیغاتی یعنی اسلام هراسی، ایران هراسی و شیعه هراسی قرار دارند و انکار این سه موج تبلیغاتی مانند انکار خورشید در روز است! امروز رسانه های متعدد دیداری، شنیداری و نوشتاری، آگاهانه و غیرآگاهانه این سیاست ها را دنبال می کنند. البته بسیاری از مردم در نقاط مختلف جهان با حقیقت و ماهیت نظام اسلامی و روحیه استقلال خواهی اش آشنا بوده و به شکل های مختلفی به جمهوری اسلامی و رهبران نظام ابراز علاقه می کنند اما طبیعی است که گروه دیگری از مردم نیز تحت تاثیر این القائات رسانه ای قرار بگیرند؛ از همین رو هر مهمان خارجی که وارد ایران می شود ممکن است متاثر از این ذهنیت های منفی باشد و این امر، بر ظرافت، حساسیت و دشواری برگزاری اجلاس های بین المللی می افزاید اما باید گفت که جوانان مشهدی، با رفتاری «ایمانی» و «ایرانی» و نیز یک «مهمان نوازی» حساب شده، چهره ای شایسته از مشهد و جمهوری اسلامی ایران به نمایش گذاشتند که در خور تقدیر است.

تغییر نگاه مهمانان خارجی نسبت به ایران

نگارنده که در فرصت حضور در اجلاس، با بسیاری از میهمانان خارجی گفتگوهای رسمی و غیر رسمی داشت، دریافت که جوانان جهان اسلام تحت تاثیر خونگرمی، روابط دوستانه، گفتگوهای احترام آمیز و مهمان نوازی ایرانیان قرار گرفته اند. عمده این جوانان اظهار داشتند که ایران در رسانه های دنیا با آنچه از نزدیک مشاهده کردند از زمین تا آسمان تفاوت داشت.

اجلاس جوانان کشورهای اسلامی در مشهدبه عنوان مثال دکتر محمدرضا بن عبدالرحمن از کشور مالزی به نگارنده گفت: «صادقانه بگویم وقتی دعوتنامه برای سفر به ایران به دستم رسید بسیار نگران بودم. در سال‌های گذشته چهره‌ای از ایران برای من به تصویر درآمده بود که حقیقت نداشت. بمباران رسانه‌ای علیه ایران شدید بود. اما وقتی به کشور ایران وارد شده و درباره ایرانیان بیشتر آموختم، از اینجا خوشم آمد و اینجا اصلا شبیه آنچه تصور می‌کردم نبود. اینجا کشور بسیار زیبایی است و من تصمیم گرفتم یک هفته بیشتر بمانم تا درباره ایرانیان، فرهنگ و تاریخ ایران بیشتر بیاموزم.»

و یا آدیا هارون از دختران جوان پاکستانی که دانشجوی دکترای روابط بین‌الملل است گفت: «در رسانه‌ها همیشه نشان می‌دهند که در ایران، آزادی سیاسی به زنان و مردم داده نمی‌شود. البته من از قبل اطلاع داشتم که این ها، واقعیت نداشته و نوعی فضاسازی رسانه ای است و هنگامی که وارد ایران شدم، از نزدیک دیدم که زندگی، جریان عادی خودش را دارد.»

هریس چرویچ جوان 23 ساله صربستانی هم گفت: « حقیقتا انتظار یک تجربه منفی را داشتم. زیرا رسانه‌ها خصوصا رسانه‌های غربی نشان اینگونه وانمود می کنند که مردم ایران تحصیل کرده نیستند. اما الان که آمدم کاملا با این طرز فکر مخالف هستم و تمام پیش‌داوری‌های قبلی در ذهنم از بین رفته‌اند. و بسیار خوشحالم که اینجا آمده‌ام.»

اجلاس جوانان کشورهای اسلامی در مشهدابراز ارادت جوانان اهل سنت به «امام رئوف»

 تشرف میهمانان اجلاس به بارگاه رضوی و ابراز ارادت ایشان به «امام رئوف» از دیگرفصول طلایی در «کتاب اجلاس مشهد» به شمار می رود. و همچنین جرقه آشنایی با معارف مکتب اهل بیت برای برخی از ایشان در همین اجلاس رقم خورد؛ موضوعی که با گذشت چند روز از اجلاس و بازگشت میهمانان به کشورهای خود به وضوح قابل مشاهده است و این جوانان – که عمدتا از برادران و خواهران اهل سنت بودند – در صفحات رسمی خود در شبکه های اجتماعی واکنش هایی زیبا و قابل تامل در مواجهه با روایات از امیرالمومنین(ع) و نیز مبانی فکری تشیع از خود ابراز می دارند.

امید که این فرصت های بین المللی، بیش از پیش فراروی جوانان میهنمان قرار بگیرد و زمینه برای تبادلات علمی و فرهنگی فراهم آید. ان شاء الله.

* حسن صدرایی عارف

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha