سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
کد خبر: 397899
۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۱
آیت الله‌ تبریزی

حوزه/مرحوم آیت الله میرزا جواد تبریزی (ره) درتوصیه ای به بانوان طلبه تاکید کرده اند: برای تربيت فرزندان خود تلاش كنيد و آنان را افراد مفيدى براى جامعه بار آوريد كه مأجور هستيد. خوب درس بخوانيد و سيره اهل بيت (عليهم السلام) را فرا بگيريد تا به بانوان ديگر منتقل كرده و دين را در اين جهت يارى نماييد.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه» گروهی از بانوان جامعه اسلامی با طرح سئوالاتی از جمله   چگونگیِ رسیدن به بينش سياسى و نحوه  برنامه ریزی درست در مراحل مختلف زندگى از مرحوم آیت الله العظمی تبریزی(ره) درخواست کرده اند که آنان را راهنمایی کند.

پاسخ های حکیمانه این مرجع فقید شیعه به شرح ذیل است.

  در کنار كتاب های درسى، چه نوع کتاب هایی را مطالعه کنیم؟

فرزندم! اصل بر آن باشد كه به كتاب های سنتى حوزه اهميت داده و آن ها را خوب بخوانيد، بفهميد و بعد  آن را تدریس نمایید. در مرحله بعد، كتبى را مطالعه كنيد كه با درس شما ارتباط داشته باشد؛ زيرا فعلاً وظيفه شما فقط درس خواندن است؛ از تهذيب نفس همراه درس خواندن غافل نباشيد. در كنار تحصيل تلاش كنيد كه بعضى از كتب اخلاقى و سيره اهل بيت (عليهم السلام)، به خصوص اخلاقيات اهل بيت (عليهم السلام) را مطالعه كنيد تا با اخلاق حسنه و نيكو بتوانيد از فيض منابع بهره مند گرديده و تأثير خوبى در جامعه داشته باشيد. در وقت فراغت، مطالعه كتبى كه در شما اثر مثبت داشته باشد، مانعى ندارد اما از خواندن كتبى كه ضايع كردن عمر است، بپرهيزيد كه عاقبت خوبى ندارد.  

چه عملی موجب تشرّف به محضر امام زمان (عليه السلام) می شود

عزيزم! اين توفيق نصيب هر كسى نمى شود و اين امر براى بعضى از علماى بزرگ دين محقق شده و مى شود كه زعامت مردم به دست آن ها است و نمونه هاى آن در حالات بزرگان دين منقول است؛ بقيه ادعاها به خصوص مواردى كه امروزه در جامعه مطرح مى شود، تماماً ادعاى باطل است. شما به جاى تشرّف خدمت امام (عليه السلام)، سعى كنيد رضايت آن وجود نازنين را از خود كسب كنيد كه رضاى او رضاى خداست. با عمل به تكاليف شرعى، دورى از گناه و انجام عمل صالح، قلب امام زمان (عليه السلام) را شاد نماييد. در راه خدا گام برداريد و آنچه از دست شما براى تقويت تشيع برمى آيد، دريغ نكنيد و همواره مواظب رفتار و كردار خود باشيد. براى موفقيت شما دعا مى كنم.

چگونه می توان  به بينش سياسى  رسید؟

بينش سياسى را مى توان از راه تحصيل و تجربه به دست آورد؛ البته بايد آن را نزد اهل خبره كه متدين هستند، كسب نمود تا مبادا دين را قربانى سياست بنمايد، والله الهادى الى سواء السبيل.

*ما جمعى از بانوان حوزه هاى علميه مى باشيم كه بحمد الله براى جذب بانوان متدين و مؤمن در جهت خدمت به دين حنيف اسلام و مذهب تشيع تلاش مى نماييم، راهنمايى شما مى تواند در ارائه هر چه بهتر خدمات ما را يارى نمايد!.

بانوان محترم! شما بايد در مرحله اول، با حجاب، متانت و وقار خود، براى ساير بانوان الگو باشيد، به طورى كه با عمل به تكاليف شرعى بر سايرين تأثيرگذاريد. حال كه توفيق يافته اید و در حوزه مشغول به تحصيل شده اید، در مرحله نخست عمل دقيق به تكاليف شرعى همراه با تهذيب نفس را سرمشق خود قرار داده  و خداى ناكرده طورى عمل نشود كه تكاليف و وظيفه زن كه در چهارچوب شرع معين شده ناديده گرفته شود.

در جهت تربيت فرزندان خود تلاش كنيد و آنان را افرادی مفيد براى جامعه بار آوريد كه مأجور هستيد. خوب درس بخوانيد و سيره اهل بيت (عليهم السلام) را فرا بگيريد تا به بانوان ديگر منتقل كرده و دين را در اين جهت يارى نماييد و خدا را به اين نعمتى كه نصيب شما كرده، شاكر باشيد. توفيق همه شما را از خداوند متعال خواهانم و اميد دارم كه بتوانيد با عمل و رفتار خود برای سازندگى مجتمع بانوان گام برداريد. البته درس خواندن نبايد شما را از وظيفه مهم خانه دارى و تربيت فرزندان باز نگاه دارد، خداوند شما را توفيق دهد.

برنامه ریزی در مراحل مختلف زندگى

انسان اگر بخواهد به درجه كمال برسد و نهايتاً در هر منصبى كه هست، خدمت مؤثر و مفيدى داشته باشد ابتدا بايد با فراگيرى مسائل شرعى و عمل به آنان و دورى از گناه خود را به خدا نزديك كند در تمام مراحل زندگى توكل داشته باشد و هي چگاه مأيوس نشود؛ ملجأ خود را پروردگار متعال و اهل بيت (عليهم السلام) بداند؛ ممكن است انسان در طول زندگى با مشكلات و ناملايمات فراوان مواجه شود، ولى نبايد مأيوس گردد بلكه كارى كند كه از امتحان الهى موفق خارج شود.

در هر حال دنيا، دارِ امتحان است و خداوند متعال بنابر قضاء و قدر خود انسان را به گونه هاى مختلف امتحان مى كند. خداوند به من و شما توفيق دهد كه از امتحان الهى موفق خارج شويم و شيطان نتواند بر ما غلبه كند.  

منبع: درس هاى برگرفته از (زى طلبگى و آداب تعليم و تعلّم) آية الله العظمى ميرزا جواد تبريزى (ره)

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha