شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام حسین حقیقت - مسئول دفتر راهبردی دفتر تبلیغات

حوزه/ رئیس اداره آموزش مرکز آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی به کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت: این کتابخانه از سالیان دور راه اندازی و هر ساله بر غنای آن افزوده شده؛ به طوری که امروز بیش از ۱۸ هزار عنوان کتاب در موضوع کودک و نوجوان در این کتابخانه وجود دارد که طلاب عزیز می توانند از آن استفاده نمایند.

حجت الاسلام والمسلمین حسین حقیقت در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، به تشریح برخی از فعالیت های مرکز آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم پرداخت و گفت: دفتر تبلیغات اسلامی دارای معاونت ها و بخش های گوناگونی است که یکی از آن معاونت ها، معاونت فرهنگی-تبلیغی می باشد که عهده دار امور مربوط به مبلغین حوزه می باشد.

وی ادامه داد: یکی از مراکز تحت اشراف معاونت فرهنگی-تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی، مرکز آموزش های کاربردی می باشد که عهده دار أمر آموزش مبلغان است.

*برگزاری دوره های آموزشی برای ارتقاء رتبه تبلیغی

رئیس اداره آموزش مرکز آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات اظهار داشت: آموزش کلیه مبلغان از ابتدای تشکیل پرونده تا ارتقای رتبه، به عهده این مرکز بوده و طلاب و روحانیون تحت اشراف این دفتر باید برای ارتقای رتبه تبلیغی خود، در دوره های آموزشی این مرکز شرکت نمایند.

این کارشناس کودک و نوجوان اذعان داشت: برای ارتقای هر رتبه، دوره های یک ترمه طراحی شده که شامل مباحثی همچون: آشنایی با روش تحقیق، جامعه شناسی تبلیغ، روانشناسی تبلیغ، روش تدریس و کلاسداری، مدیریت فرهنگی و تبلیغی، آشنایی با شبکه های اجتماعی و سواد رسانه ای، فن خطابه، اخلاق و آداب تبلیغ، فن رثاء، مقتل شناسی و ... می باشد.

*برگزاری دوره برای همسران طلاب

مسئول دوره تربیت مربی کودک و نوجوان دفتر تبلیغات اسلامی ابراز داشت: از دیگر فعالیت های مرکز آموزش های کاربردی، برگزاری دوره های آموزشی برای همسران طلابی است که تحصیلات حوزوی ندارند؛ این بزرگواران با شرکت در این دوره ها می توانند مبلغ یار مناسبی برای طلاب و روحانیون در فضاهای تبلیغی باشند.

حجت الاسلام والمسلمین حقیقت به برگزاری دوره های آموزشی برای گروه های تبلیغی اشاره کرد و گفت: برگزاری این دوره ها در راستای ارتقای مباحث علمی و اجتماعی گروه بوده و در کنار آن، بنا به درخواست مسئولان گروه ها نیز دوره های آموزشی مورد نظر آنان را برگزار خواهیم کرد.

وی خاطرنشان ساخت: مباحث آموزشی دفتر تبلیغات اسلامی دارای نظام نامه جامعی است که کلیه فعالیت های آموزشی بر اساس آن انجام می پذیرد و دوره های تخصصی نیز در این نظام نامه تعریف شده که برخی از این دوره ها: «آشنایی با فرق و ادیان»، «آشنایی با ادیان نوظهور»، «نقد و بررسی وهابیت»، «نقد و بررسی بهائیت»، «نقد و بررسی مسیحیت تبشیری»، «خانواده»، «تربیت مربی کودک و نوجوان» و ... می باشند.

*بشیران جوان و برگزاری دوره های آموزشی

رئیس اداره آموزش مرکز آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات در ادامه به آموزش بشیران جوان اشاره و تصریح کرد: گروه دیگری که در این مرکز آموزش می بینند، مبلغان جوان پایه چهارم تا ششم هستند که بشیران جوان نامگذاری شده و با آموزش هایی که برای آنان برگزار می کنیم، در زمان های تعطیل همانند عید نوروز یا تابستان به تبلیغ چهره به چهره می پردازند.

*نگاهی به برنامه های دوره تربیت مربی کودک و نوجوان

مسئول دوره تربیت مربی کودک و نوجوان دفتر تبلیغات اسلامی در ادامه به تشریح برنامه های این دوره پرداخت و گفت: پایه گذار این دوره، حجت الاسلام والمسلمین راستگو بوده که تا سال های گذشته ریاست این امر را به عهده داشت؛ اما با تغییر ساختار، همان دوره ها بدون حضور وی ادامه پیدا کرد و دوره های یک ساله با 3 ساعت کلاس در روز در حال برگزاری است.

حجت الاسلام والمسلمین حقیقت بیان داشت: این دوره ها از سال 1360 به صورت پاره وقت آغاز شده؛ اما 28 دوره اخیر آن به صورت یک ساله و در برخی از سال ها دو دوره برگزار گردیده است.

وی اظهار داشت: «روش کلاس داری»، «روش اردو داری»، «مسابقات فرهنگی»، «روانشناسی کودک»، «خلاقیت»، «تکنولوژی آموزشی»، «طراحی»، «ادبیات شعر»، «ادبیات قصه»، «کامپیوتر»، «کاغذ و برش» و ... از سرفصل های این دوره یک ساله بوده که انتظار می رود طلاب شرکت کننده در یکی از این سرفصل ها تلاش بیشتری داشته تا بتوانند حرفی برای گفتن داشته باشند.

رئیس اداره آموزش مرکز آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات ابراز داشت: از میان این شرکت کنندگان، برخی می توانند با کشف استعداد خود به عنوان نویسنده کودک، شاعر کودک، طراح کودک و ... به صورت تخصصی وارد شده و در برنامه های گوناگون از آنان استفاده شود.

*برگزاری دوره تربیت مربی کودک و نوجوان برای بانوان و طلاب شهرستان ها

مسئول دوره تربیت مربی کودک و نوجوان دفتر تبلیغات اسلامی با بیان این مطلب که این دوره صبح ها برای بانوان و عصرها برای برادران طلبه در قم، در حال برگزاری است، خاطرنشان ساخت: همچنین این دوره غیر از قم در شهرهای ایرانشهر استان سیستان و بلوچستان، شیراز و خفر استان فارس، تویسرکان استان همدان، زرین شهر استان اصفهان و همچنین قشم استان هرمزگان در حال برگزاری است و دوره جدید احتمالاً در چند شهر دیگر نیز برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین حقیقت یادآور شد: دوره تربیت مربی کودک و نوجوان دارای 15 استاد است که اکثر این اساتید از دانش آموخته های دوره های گذشته می باشند.

وی با اشاره به نحوه پذیرش طلاب برای این دوره تصریح کرد: طلاب باید از نیمه شهریور تا آخر این ماه در هر سال تحصیلی با مراجعه به مرکز آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی در این دوره ثبت نام کرده و با شرکت در مصاحبه، مجوز شرکت در این دوره را دریافت نمایند.

رئیس اداره آموزش مرکز آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی با بیان این مطلب که در پایان این کلاس ها، گواهی اتمام دوره به شرکت کنندگان داده خواهد شد، اظهار داشت: متقاضیان دریافت این گواهی، باید با حضور چند کارشناس، از درسی که تولید کرده اند، آزمون عمل را به اجرا گذاشته و ارائه نمایند.

مسئول دوره تربیت مربی کودک و نوجوان دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به استفاده این دفتر از دانش آموختگان این دوره، ابراز داشت: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم از این افراد برای اعزام به مدارس و ارگان های گوناگون استفاده نموده و از اولویت برخوردار هستند.

حجت الاسلام والمسلمین حقیقت در پاسخ به این سوال که آیا برای شرکت کنندگان در این دوره مزایایی هم در نظر گرفته شده؟ خاطرنشان ساخت: دفتر تبلیغات اسلامی عهده دار امر تبلیغ حوزویان است و ما نیز مسئول آموزش طلاب و روحانیون می باشیم؛ به همین دلیل مزایای خاصی که برخی از مؤسسات برای طلاب در نظر می گیرند، در این مرکز وجود ندارد و خود طلاب نیز معمولاً بر اساس علائق خود در این دوره ها شرکت کرده و به دنبال مزایای آن نمی باشند.

*حضور همه روزه یکی از طلاب کاشانی در قم برای شرکت در دوره تربیت مربی کودک و نوجوان

وی یادآور شد: ما در سال گذشته طلبه ای از کاشان داشتیم که به خاطر علاقه ای که داشت، همه روزه سوار اتوبوس شده و خود را به این کلاس ها می رساند و غیبتی هم نداشت و خوشبختانه امروز از مبلغان موفق در کاشان می باشد.

*راه اندازی کتابخانه ای تخصصی با 18 هزار عنوان کتاب با موضوع کودک و نوجوان

رئیس اداره آموزش مرکز آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی به کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان نیز اشاره و تصریح کرد: این کتابخانه از سالیان دور راه اندازی گردیده و هر ساله بر غنای آن افزوده شده است؛ به طوری که امروز بیش از 18 هزار عنوان کتاب در موضوع کودک و نوجوان در این کتابخانه وجود دارد که طلاب عزیز می توانند از آن استفاده نمایند.

*پیشنهادی برای مسئولان حوزوی

مسئول دوره تربیت مربی کودک و نوجوان دفتر تبلیغات اسلامی در بخش پایانی این مصاحبه پیشنهادهایی برای مسئولان حوزوی داشت و گفت: یکی از مباحثی که باید مورد توجه قرار گیرد، نیازسنجی برای طلاب است؛ چراکه باید دانست این طلاب در پایان قرار است چه کاره شوند.

حجت الاسلام والمسلمین حقیقت ادامه داد: ظاهر داستان آن است که طلاب وارد سیستم حوزه شده و خروجی آنان فقیه شود؛ اما این موضوع با نیازهای جامعه منافات دارد؛ چراکه ما به طلاب با تخصص و گرایش های گوناگون نیازمندیم که یکی از این نیازمندی ها، فعالیت در عرصه تربیت کودک و نوجوان است.

وی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی فرموده اند اگر مسئولان فرهنگی بدانند که به چه مقدار نیاز به کار داریم، شب خوابشان نمی برد؛ بنابراین این مسئله نشان دهنده اهمیت مباحث فرهنگی می باشد.

رئیس اداره آموزش مرکز آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی ابراز داشت: ما برای تبلیغ در عرصه بزرگسالان، نهادهای حوزوی و غیرحوزوی را داریم که مشغول به فعالیت هستند؛ پیش از آن، کودک و نوجوان های جامعه هستند که برای آنان کمتر فعالیت داشته ایم.

حجت الاسلام والمسلمین حقیقت خاطرنشان ساخت: باید برای طلاب از پایه 7 به بعد برنامه ریزی شود تا در خلال تحصیل علوم حوزوی، با نیازهای روز جامعه نیز آشنا شده و دوره هایی را پشت سر بگذرانند.

وی تصریح کرد: اگر واحدهای درسی در موضوعات گوناگون مورد نیاز برای طلاب وجود داشته باشد، این عزیزان به صورت سیستماتیک آنان را فرا گرفته و نیاز به وقت گذاری جداگانه برای این مباحث ندارند.

رئیس اداره آموزش مرکز آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات در پایان بیان داشت: طلاب ما با فراگیری مباحث گوناگون همچون جامعه شناسی، روانشناسی، ادبیات متناسب با کودک و نوجوان و ... می تواند پس از اتمام دروس سطح، به راحتی یک مسجد  و کانون های فرهنگی آن را اداره کرده و ارتباط مناسبی با کودکان، نوجوانان و جوانان داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha