جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
خواهران

حوزه/ اکثر شبهاتی که از سوی مردم نسبت به دین ایجاد شده، ناشی از نگاه سطحی آن ها به اسلام و دین است ، تا زمانی که اسلام عمیق در جامعه تزریق نشود مقدمات ظهور امام زمان(عج) فراهم نمی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان، حجت الاسلام  محسن ربیعی صبح امروز  در  جمع طلاب مدرسه علمیه نرجس خاتون شاهین شهر گفت: یکی از مباحث بسیار مهم و اساسی در جامعه که مشکل امروز بخشی از طلبه ها نیز هست، مساله داشتن هدف در زندگی تحصیلی و طلبگی است.

وی افزود: در هر مسیری که انسان قرار می گیرد آن مسیر زحمات خاص خودش را دارد و این زحمات زمانی انسان را به شکوفایی می رساند که از مدار هدف خارج نشود، لذا بعضی از طلاب را می بینیم  که در مسیر طلبگی خود افراد موفقی هستند.

حجت الاسلام ربیعی گفت:  تفاوت عمده طلاب موفق و نا موفق در این است که افراد موفق در مسیر طلبگی، مقید به لوازم و اصول طلبگی هستند و در مقابل طلاب ناموفق به این لوازم مقید نیستند و لذا نه تنها خودش  هم از موقعیت خود راضی نیست، بلکه اطرافیان هم به او روی خوش نشان نمی دهد.

وی اظهار داشت: اگر هدف درست باشد انسان از زحمت هایی که کشیده است نتیجه می گیرد و در غیر این صورت نتیجه که نمی گیرد وبال گردنش هم می شود.بنابراین مساله هدف بسیار مهم است؛ انسان  تمام حرکتش باید دارای هدف مشخصی باشد.

این استاد حوزه تصریح کرد:  اگر کسی در حوزه با انگیزه مادی و یا گرفتن مدرک وارد شود باید به او بگوییم که راه را اشتباه آمده است.

وی با بیان اینکه برای ورود به حوزه باید  هدف الهی داشت به آیه ۱۲۲ سوره توبه اشاره کرد که می فرماید" وَ ما کانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا کَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ" و گفت این آیه حجت شرعی ورود به حوزه و طلبگی است.

وی اضافه کرد: در این آیه یک موضوع کلی آمده است و آن تفقه است، یعنی فهم عمیق از دین و یا به نوعی اجتهاد؛ و لذا هر فهم عمیقی نسبت به دین ارزش دارد و اهل بیت (علیهم السلام) نیز خیلی برای کسانی که اهل علم هستند ارزش قایل هستند.

این کارشناس مسایل مذهبی افزود: اکثر شبهاتی که از سوی مردم  نسبت به دین ایجاد شده، ناشی از نگاه سطحی آن ها به اسلام و دین است . تا زمانی که اسلام عمیق در جامعه تزریق نشد مقدمات ظهور امام زمان(عج) فراهم نمی شود و اسلام عمیق دارای ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و نظامی دارد و همه آنها کنار هم اسلام ناب را تشکیل می دهند.

حجت الاسلام ربیعی خاطر نشان کرد : مقدمه یک فهم عمیق نسبت به دین این است که کتاب و روایات این دین را بفهمیم چه می گوید.

وی افزود: ما باید هر لحظه  مراقب باشیم سعی و تلاش ما به سوی کدام جهت است. آیا ما در صراط مستقیم قدم بر می داریم، لذا در دنیایی که قدم می گذاریم راه طولانی است، پر پیچ و خم است و توان ما هم کم است. پس باید مراقب باشیم و به خدا توکل کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ایه ۴۶ سوره سبا که می فرماید"(قل انما اعظکم بواحده ان تقوموا لله مثنی و فرادی ثم تتفکروا مابصاحبکم من جنه ان هو الا نذیر لکم بین یدی عذاب شدید)" گفت: از این آیه در می یابیم که  انسان تا حرکت نکند نتیجه حاصل نمی شود و اینکه برای خدا حرکت کنیم، اخلاص داشته باشیم و دایما مراقبت از خود داشته باشیم و لذا در روایت است انسان اگر برای رضای خدا در یک مطلب علمی مباحثه کند، خداوند ثواب مجاهده در راه خدا را بای او می نویسد.

حجت الاسلام ربیعی در ادامه با بیان اینکه برخی از ما فقط باری هستیم بر روی  دوش امام زمان(عج) ، چون هدفمان را گم کرده ایم، افزود: راه مراقبت از خود و قدم گذاردن بر صراط مستقیم انس با قران است؛لذا امیرالمومنین(ع) سه بار فرمودند علیکم بالقران .

وی در پایان تاکید کرد: سعی کنید نیت های تان را صاف و خالص نگه دارید. وظیفه اصلی طلاب این است که جلوی انحراف جوانان را بگیرد؛ این تکلیف حوزه است که به عنوان سرباز امام زمان(عج) مردم را هدایت کند

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha