جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اتحاد اسلامی- جهان اسلام - وحدت اسلامی

حوزه/ در شرايط حساس كنوني كه دشمن در صدد بهره‌برداری از فرصت‌ها براي تبديل به نقطه‌ضعف علیه جمهوری اسلامی است، نيروهاي انقلابی باید با انديشه ورزي سعي كنند تا مسأله ها را به فرصتی براي رونق بهتر سياسي و اقتصادي تبديل کنند.

حجت‌الاسلام شکرالله سلیمانی، امام جمعه شوشتر، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، با اشاره به تفرقه افکنی دشمنان، اطلاع از اقدامات دشمن و رصد تلاش او برای ایجاد فاصله میان صفوف مسلمین را جزئی از وظایف ملل مسلمان برشمرد و گفت: یکی از ویژگی‌هایی که باید در هر فرد مسلمان بارز باشد، بصیرت و دشمن‌شناسی است تا در صورت لزوم مقابله هجمه‌های دشمن ایستادگی کند.

وی با تأکید بر اینکه باید نسبت به مضرات تفرقه آگاهی کامل داشته باشیم، گفت: لازم است تا مردم مسلمان کشورهای اسلامی از شرح‌حال گذشتگان درس عبرت گیرند و سزای اختلاف و درگیری‌شان را آیینه‌ای برای پندآموزی قرار دهند تا دیگر در مسائلی که بوی تفرقه و نفاق می‌دهد، ورود نکنند.

حجت‌الاسلام سلیمانی، عنوان کرد: رسیدن به هدف متعالی اسلام ناب محمدی، جز از طریق وحدت ممکن نیست و کسانی که امروز به‌جای وحدت، شعار برائت از یکدیگر را مطرح می‌کنند نه‌تنها به وحدت آسیب می‌رسانند، بلکه اصول خود را نیز زیر پا له می‌کنند.

امام جمعه شوشتر، با بیان اینکه وحدت، از اصول و ارزش‌های مورد تأكيد پيامبراعظم(ص) بوده، تصریح کرد: از منظر آن حضرت، عزت و اقتدار همه‌جانبه مسلمانان در پرتو وحدت و همبستگي، در برابر دشمنان مشترك است که اگر ملل اسلامی در شرایط موجود وحدت داشته باشند، جهان اسلام به‌راحتی می‌تواند هم مشکلات داخلی‌اش را حل کند و هم با ایستادگی و مقاومت در برابر دشمن، به‌سوی ارتقاء و ترقی پیش رود.

وی، یکی از مهم‌ترین راه‌های دستیابی به وحدت اسلامی را «استفاده بهینه از ابزارهای رسانه جمعی» عنوان کرد و گفت: رسانه‌های صوتی و تصویری می‌توانند در این راستا نقشی اساسی ایفا کنند و با بیان کردن اهمیت وحدت از دیدگاه قرآن، اسلام و ائمه معصومین(ع) راه را بر اقدامات دشمنان ببندند.

*نقش وحدت و اتحاد ملی در تداوم ارزش‌های انقلاب

حجت‌الاسلام سید عبدالرضا حسینی فرد نیز با بیان اینکه حفظ وحدت و همدلی همه اقشار مختلف و دستگاه‌ها، یکی از اصول و ارکان حفظ انقلاب به شمار می‌آید، اظهار داشت: جامعه‌ای که در آن اتحاد و یکدلی وجود داشته باشد نسبت به جامعه‌ای که از یکدیگر پراکنده باشند، صدها برابر موفق‌تر و مقتدرتر هستند.

وی با تأکید بر اینکه رفاه اجتماعی مردم درگرو یکپارچگی و وحدت است، افزود: سعادت و خوشبختی جامعه از لحاظ معنوی و مادی درگرو وحدت و همدلی است و به همین دلیل است که قرآن مجید در آیات متعددی به اتحاد و یکپارچگی تأکید کرده است.

حجت‌الاسلام حسینی فرد، موضوع وحدت را از مهم‌ترین وظایف پیامبر اعظم(ص) از بدو رسالت تا آخرین لحظات عمر ایشان دانست و تصریح کرد: پیامبر عظیم‌الشأن اسلام موفق شد از مردمی که خوی وحشی‌گری داشتند، دل‌هایی صاف و یکدست ایجاد کند و با این اقدام موفق به فتح کردن دل‌های جهان بشریت شد.

وی با اشاره به اینکه توحید هیچ‌گاه بدون وحدت به نتیجه نمی‌رسد افزود: مردم و دستگاه‌ها باید بدانند که «توحید» و «وحدت» خط  قرمزهای جامعه اسلامی به شمار می‌آیند که به تنهای راهی از پیش نمی‌برند؛ از این رو یکی از وظایفی که همه تأثیرگذاران مذهبی خصوصاً روحانیون بر عهده دارند، دعوت جامعه اسلامی به وحدت است.

این استاد حوزه، تصریح کرد: روحانیون باید در کنار دعوت به خدا و مظاهر دینی، دعوت به مظاهر همدلی و همراهی را گسترش دهند و هرگونه اقدامی که به نحوی دودلی و دودستگی را در جامعه ایجاد می‌کند به‌عنوان خط قرمز اسلام اعلام کنند.

حجت‌الاسلام حسینی فرد، با بیان اینکه علماء و نخبگان جوامع اسلامی نقش مؤثری در ایجاد وحدت جامعه امروزی دارند، خاطرنشان ساخت: همه مردم بر اساس دستورات دینی، الگویی برای خود دارند که در جامعه اسلامی علماء آن نقش را برعهده‌گرفته‌اند؛ پس اگر بزرگان و علمای دین بر اساس سنت رسول خدا(ص) و روش ائمه اطهار(ع) در حوزه ایجاد وحدت، اقداماتی مؤثر انجام دهند، قطعاً مردم نیز نسبت به این موضوع حساس شده و به اختلاف‌افکنی‌ها پایان می‌دهند.

وی تصریح کرد: در تئوري انقلاب اسلامي و حضرت امام خمینی(ره) نقش مشاركت مردم و توجه به آراء و نظرات مردم از مباني ديني و سيره نبوي، علوي و مهدوي سرچشمه می‌گیرد و حقيقتاً تحقق نظام اسلامي مشروط به پذيرش مردم و تصميم گیری‌های آنان است.

حجت‌الاسلام حسینی فرد، ادامه داد و گفت: در شرايط حساس كنوني كه دشمن در صدد بهره‌برداری از فرصت‌ها براي تبديل به نقطه‌ضعف علیه جمهوری اسلامی است، نيروهاي انقلابی می‌بایست با انديشه ورزي سعي كنند تا مسأله ها را به فرصتی براي رونق بهتر سياسي و اقتصادي تبديل کنند.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه وحدت و اتحاد ملی، نقش بسیار ویژه‌ای در تداوم ارزش‌های انقلاب دارند، اظهار داشت: از ديدگاه امام خميني(ره) وحدت ملي هم در پيروزي انقلاب اسلامي و هم در استمرار آن، نقش ویژه و برجسته‌ای داشته است، پس لازم است که روحانیون حوزه‌های علمیه، به‌عنوان پرچم‌داران مکتب اسلام ناب محمدی، در راستای وحدت دروني بر اساس ارزش‌های مكتبي همچنان مستحكم و پايدار، به فعالیت‌های دینی خود ادامه داده و وحدت ملی را بیش از پیش تقویت کنند.

*روحانیت پرچم‌دار وحدت ملی است

حجت‌الاسلام غلامحسین محمدی فخر نیز انسجام امت اسلامی را تنها راهکار مقابله با جریان های تکفیری دانست و گفت: در دنیای امروز دشمنان به دنبال آن هستند که بین جامعه اسلامی و بالأخص آن‌هایی که معتقد به پیغمبر هستند تفرقه بیاندازند؛ لذا یکی از بهترین الگوهای وحدت اسلامی بعثت نبی اکرم (ص) است.

وی بیان کرد: مهم‌ترین وظیفه ما در مقابل دشمنان پرهیز از تفرقه و تشنج است و با عهد اخوت و برادری کاری نکنیم که موضوع وحدت خدشه‌دار شود و مورد سوءاستفاده دشمنان قرار بگیرد.

این استاد حوزه در ادامه نقش روحانیت را در برقراری وحدت بین آحاد جامعه بسیار مهم دانست و گفت: طلاب و روحانیون می‌توانند با تبیین سخنان مقام معظم رهبری در جامعه، بر وحدت بین مسلمین و حتی وحدت بین الأدیان بیافزایند و مانع تفرقه‌افکنی دشمنان شوند.

وی افزود: امروز در جهان اسلام شاهد درگیری‌های زیادی در سوریه، عراق، فلسطین و یمن هستیم و مسلمانان به‌واسطه اجانب به جان یکدیگر افتاده‌اند و به همین جهت طلاب می‌توانند نقش مهمی در تبلیغ فرهنگ اسلامی و دینی و نشر معارف اسلامی داشته باشند تا به وحدت امت اسلامی منجر شود.

حجت الاسلام محمدی فخر ادامه داد: اصلی‌ترین عنصر وحدت، محبت و همدلی است و اگر این همدلی در بین مردم یک جامعه اسلامی محقق شود و کینه و عداوت‌ها کنار گذاشته شود و اتحاد میان مردم جامعه حکم‌فرما شود؛ نتیجه آن ظهور و بروز چنان اقتداری در نظام اسلامی خواهد شد که هیچ دشمن و استکباری جرئت تجاوز به حریم آن جامعه را نخواهند داشت.

وی، نقش ولایت‌فقیه در عبور از تهدیدات جامعه اسلامی را بسیار بااهمیت ارزیابی کرد و افزود: ولایت‌فقیه اساس و اصل حکومت اسلامی و عامل مهمی در حفظ و تقویت وحدت جامعه است؛ بنابراین با تبعیت کامل از ولی‌فقیه می‌توان بر تهدید‌ها و توطئه‌های دشمنان غلبه کرد که این موضوع بارها در تاریخ انقلاب اسلامی به جهان ثابت شده است.

حجت‌الاسلام محمدی فخر اضافه کرد: از عوامل تهدیدزا در وحدت ملی، «نشانه گرفتن محورهای وحدت ساز همچون اصل ولایت‌فقیه»، «شكاف میان روحانیت و جامعه»، «تضعیف وحدت حوزه و دانشگاه»، «تضعیف جایگاه اجتماعات دینی و مذهبی مردم از قبیل شركت در نماز جمعه، راهپیمایی‌ها و حضور در انتخابات» و «دور ساختن مردم از مشارکت‌های اجتماعی» است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha