پنجشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ |۲۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 6, 2024
 همایش کتاب آرایی دینی

حوزه/ عضو هیأت داوران همایش هنرهای تجسمی کتاب آرایی دینی با اشاره به ضرورت برگزاری چنین همایشی، گفت: وجود همایش کتاب آرایی دینی قطعاً به طراحان و تمام کسانی که در این عرصه فعالیت می کنند کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» کوروش پارسانژاد ضمن تقدیر از مسؤولان برگزاری دومین همایش علمی، پژوهشی و کاربردی هنر و تبلیغ با محوریت هنرهای تجسمی، در سخنانی اظهار کرد: برگزاری چنین همایشی را به فال نیک باید گرفت چون هنر کتاب آرایی دینی سابقه چندین قرن را دارد.

وی با اشاره به اینکه انسان زمانی که به آن دوره ها مراجعه می کند شاهد بوجود آمدن کارهای بسیار شاخصی در زمینه کتاب آرایی خواهد بود، تصریح کرد: وجود چنین همایشی قطعا به طراحان و تمام کسانی که در هنر کتاب آرایی دینی فعالیت می کنند کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

عضو هیأت داوران همایش کتاب آرایی دینی در فرهنگ و تمدن اسلامی، با اشاره به سطح کیفی بالای آثار ارسالی به دبیرخانه این همایش، تصریح کرد: خوشبختانه آثار بسیار خوبی ارائه شده و تصور می کنم با نمایشگاه خوبی مواجه خواهیم شد.

وی با بیان اینکه هم در زمینه تصویر گری آثار خوبی ارائه شده و هم در زمینه طراحی جلد آثار با کیفیتی به دست هیأت داوران رسیده است، یادآور شد: نباید فراموش کنیم این همایش دربرگیرنده آثار حرفه ای است که سفارش دهنده داشته و چاپ شده است و از سطح کیفی بسیار خوبی برخوردار است.

پارسانژاد با اشاره به حضور طراحان حرفه ای در کنار طراحان نیمه حرفه ای در این همایش، افزود: این همایش می تواند محلی برای تبادل نظر اساتید و کارشناسان کتاب آرایی شود تا طراحان نیمه حرفه ای از اساتید این فن بهره لازم را ببرند.

همایش کتاب آرایی دینی محلی برای تبادل نظر برترین هنرمندان این عرصه خواهد بود

سید حسن موسی زاده عضو هیأت داوران همایش کتاب آرایی دینی در فرهنگ و تمدن اسلامی با مثبت ارزیابی کردن برگزاری دومین همایش علمی، پژوهشی و کاربردی هنر و تبلیغ با محوریت هنرهای تجسمی، در سخنانی اظهار کرد: کتاب آرایی دینی یکی از مهمترین موضوعات در حوزه مذهبی محسوب می شود.

وی با بیان اینکه ما در این جشنواره شاهد آثاری بودیم که از محتوای بسیار خوبی برخوردار بودند ولی در ارائه اثر کمی ضعف وجود داشت، تصریح کرد: هنر کتاب آرایی دینی یکی از هنرهایی است که دارای قدمت چند صد ساله است و از دیرباز هنرمندان بیار خوبی در این عرصه فعالیت می کردند.

عضو هیأت داوران دومین همایش علمی، پژوهشی و کاربردی هنر و تبلیغ با محوریت هنرهای تجسمی کتاب آرایی دینی در فرهنگ و تمدن اسلامی، با بیان اینکه این همایش می تواند کمک بسیار زیادی به هنرمندان معاصر فعال در این عرصه داشته باشد، تصریح کرد: در این همایش سعی شده است تا یک جمع بندی از آثاری که از گذشته در این زمینه وجود داشته است ارائه شود تاهنرمندان معاصر با قدمت و نوع طراحی ها و کتاب آرایی هایی که در گذشته وجود داشته است بیشتر آشنا شوند.

وی با بیان اینکه ایران مهد هنر کتاب آرایی دینی است، گفت: ما در کشور هنرمندان بسیار خوبی در این عرصه داریم که آثارشان الگویی مناسب برای تمام هنرمندان جهان خواهد بود.

موسی زاده ادامه داد: اگر حمایت های خوبی از هنرمندان این عرصه صورت گیرد به جرات می توان گفت ما قادر خواهیم بود فرهنگ و تمدن اسلامی را با هنر کتاب آرایی دینی آمیخته و به تمام جهان صادر کنیم.

هنر دینی قابلیت هدایتگری دارد

محمد حسین صلواتیان با اشاره به برگزاری دومین همایش علمی، پژوهشی و کاربردی هنر و تبلیغ با محوریت هنرهای تجسمی، کتاب آرایی دینی در فرهنگ و تمدن اسلامی در سخنانی اظهار کرد: هنوز در بسیاری از بخش ها مبانی و اصول هنر دینی تعریف نشده است و ضرورت دارد کسانی باشند که به این موضوعات بپردازند.

وی ادامه داد: آنچه که امروز در ذهن بسیاری از هنرمندان ما از هنر دینی نقش بسته، بیشتر اتفاقاتی است که در دنیای غرب افتاده است و تلقی آن ها از هنر دینی  هنری است که در دنیای غرب معرفی می شود در حالی که اسلام و بویژه شیعه دیدگاه های ویژه ای در ارتباط با هنر دینی دارد.

عضو هیأت داوران دومین همایش علمی، پژوهشی و کاربردی هنر و تبلیغ با محوریت هنرهای تجسمی کتاب آرایی دینی در فرهنگ و تمدن اسلامی، با بیان اینکه همانطور که انسان ها یک جسم و یک روح دارند ، هنر دینی نیز دارای دو بخش روح و جسم است، تصریح کرد: جسم هنر به ویژگی های جلوه هنر بر می گردد و روح هنر در واقع همان دریافت های باطنی هنرمند است که در آثارش تجلی پیدا می کند.

وی با اشاره به برخی ویژگی های هنر دینی، بیان کرد: یکی از ویژگی های هنر دینی که آن را نسبت به هنر سکولار شاخص می کند این است که هنر دینی با نور بصیرت همراه است و هنرمند دینی دریافت های باطنی دارد و توان زیبا نشان دادن آن دریافت های باطنی در جسم هنر دینی تجلی پیدا می کند.

صلواتیان گفت: یکی دیگر از ویژگی های هنر دینی هدایت است و اگر هنری هدایت نداشته باشد هنر دینی نخواهد شد و همین دو عنصر هنر دینی شیعه را از هنر سکولارشاخص می کند.

وی با بیان اینکه ما در دنیا سنگ پرست، خاک پرست و شیطان پرست هم داریم ولی تنها هنری که دینی است و مرتبط با ملکوت و آسمان است هنر دینی است، بیان کرد: این جشنواره ها به تبیین هنر ناب دینی کمک می کند و زمینه هایی را ایجاد خواهد کرد که هنرمندان ما با مبانی هنر دینی بیشتر آشنا شوند.

همایش کتاب آرایی دینی محل پیوند عالمان دینی و هنرمندان است

کاظم طلایی عضو هیأت داوران همایش کتاب آرایی دینی در فرهنگ و تمدن اسلامی، با اشاره به برگزاری دومین همایش علمی،پژوهشی و کاربردی هنر و تبلیغ با محوریت هنرهای تجسمی کتاب آرایی دینی در فرهنگ و تمدن اسلامی، در سخنانی اظهار کرد:  برگزاری چنین جشنواره ای برای کسانی که در حوزه کتاب فعالیت می کنند بسیار ضروری بود.

وی ادامه داد: هر از چند گاهی ما می بینیم که نسبت به تصویرسازی توجه می شود ولی متاسفانه از نظر علمی این موضوع تاکنون مورد بررسی و حمایت قرار نگرفته است.

عضو هیأت داوران دومین همایش علمی پژوهشی و کاربردی هنر و تبلیغ با محوریت هنرهای تجسمی کتاب آرایی دینی در فرهنگ و تمدن اسلامی با بیان اینکه این همایش محل بسیار خوبی برای توجه علمی به این حوزه است، تصریح کرد:این همایش می تواند مسیر علمی را به تصویرسازها نشان دهد و گره هایی که در این مسیر وجود دارد را برطرف کند.

وی گفت: این همایش محلی است که عالمان دینی در کنار هنرمندان قرار گیرند و چارچوب فعالیت در هنر دینی را برای فعالیت هنرمندان مشخص کنند.

طلایی با اشاره به ضرورت توجه به تصویرسازی علمی در بخش کودک و نوجوان، تصریح کرد: تصویر سازان دوست دارند همیشه بخشی از خیال پردازی های خود را در تصاویر و کتاب آرایی های خود بکار بندند و این همایش میتواند چارچوبی تعیین کند تا این هنرمندان  بتوانند تصورات خود را بدرستی در هنر دینی از قبیل تصویر سازی اهل بیت(ع) ارائه کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha