جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام احمدی میانجی

حوزه/ معاون قوه قضائیه و رئیس شوراهای حل اختلاف کشور گفت: امروز مردم از دستگاه قضا انتظارات بالایی دارند و اگر در مواجه با دادگاه ببینند کسی که بر منصب حکم و شرع نشسته روحانی معمم است به او اعتماد و اطمینان مضاعف پیدا می کنند پس نباید با بی اخلاقی و بداخلاقی و فراتر از سیستم قضایی دیگران را از دین گریزان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین محمد مهدی احمدی میانجی امروز جمعه در مراسم  نخستین دوره فارغ التحصیلان مرکز آموزش های تخصصی فقه در سالن همایش های مجتمع فرهنگی نرجس خاتون قم با اشاره به مسئولیت مهم و خطیر قضاوت در جامعه اسلامی اظهارداشت: این مسئولیت یکی از مسئولیت های سنگین و مهم جامعه اسلامی است که به عنوان واجب کفایی و شغلی از شغل انبیا معرفی می گردد.

قائم مقام سابق سازمان دیوان عدالت اداری کشور افزود: منصب قضاوت همانطور که مهم، ضروری، حساس و واجب کفایی می باشد به همان اندازه مشکل و خطیر نیز می باشد، مخصوصا در زمان حال که مسائل مردم آنقدر پیچیده شده است که از منظر این شغل شناخت و تشخیص حق و باطل بسیار مشکل و سخت شده است.

حجت الاسلام و المسلمین احمدی میانجی ادامه داد: به همان اندازه که کسوت قضاوت از نظر معنوی و دینی دارای جایگاه ممتاز و منزلت ارزشمندی دارد به همان اندازه، خطرات و لغزش هایی که در آن وجود دارد مهم و قوی است.

معاون قوه قضائیه با بیان اینکه از سال 63 وارد دستگاه قضایی شده و 8 سال به عنوان مسئول آموزش، پژوهش و گزینش قوه فعالیت داشته است، اظهارداشت: با توجه به حساسیت موضوع و خطرات آن، انسان های اندکی هستند که می توانند بر اساس همان وظایفی که برایشان تعریف شده است و باید به آن عمل کنند، به آن اهتمام دارند والا باید در طول این مسیر و خدمت در کسوت قضاوت هر لحظه به خداوند بزرگ پناه برد و دچار غرور و قدرت طلبی نشویم.

وی افزود: اینکه باید قاضی به علت خصلت شغلی که دارد باید بزرگ، محترم و با کرامت دیده شوند حرفی در آن نیست، ولی متاسفانه برخی دچار لغزش شده و مسائل را با یکدیگر جابجا دریافت می کنند و دچار غرور می شوند همانطور که در دوران کودکی ما به کسی که مغرور بود می گفتن به زبان محلی « خودش را به قاضی بودن زده»، این مسائل را قضات جوان باید در خود نهادینه کنند تا دچار مشکل نشوند.

معاون قوه قضائیه از اخلاق به عنوان یکی از مهمترین خصوصیات و لازمه فعالیت قضات نام برد و گفت: قضات باید توجه داشته باشند هر کسی که از درب اتاقشان وارد می شود، اعم از مجرم یا غیره در اولویت نخست یک انسان است، باید برخورد مناسب و درخور یک انسان را با آنان داشته باشید و خوب به صحبت های آنان گوش دهید، وقتی هم جرم آن مشخص شد باز هم با روی گشاده و اخلاق نیکو حکم آن را بعد از بررسی دقیق و شنیدن دفاعیات به وی تفهیم کنید.

رئیس شوراهای حل اختلاف کشور ادامه داد: امروز مردم از دستگاه قضا انتظارات بالایی دارند و اگر در مواجه با دادگاه ببینند کسی که بر منصب حکم و شرع نشسته روحانی معمم است به او اعتماد و اطمینان مضاعف پیدا می کنند پس نباید با بی اخلاقی و بداخلاقی و فراتر از سیستم قضایی دیگران را از دین گریزان کرد.

حجت الاسلام و المسلمین احمدی میانجی اظهارداشت: گاهاً در گوشه کنار گزارش هایی مبنی بر برخورد بد روحانیون قاضی به گوش می رسد که این زیبنده نیست، چون مردم از حوزه و روحانیت به عنوان مبلغین و مروّجین دین انتظار دارند به همان اندازه در بسط و تبیین عدالت کوشا و فعال باشند.

معاون سابق وزیر دادگستری تصریح کرد: امروزبرخی از قضات ما محکم بودن و استقلال در رای را با بداخلاق بودن مساوی می دانند و این در حالیست که بزرگان ما وقتی می خواستند حکمی را صادر کنند با نهایت خوش رویی و برخورد در شأن جامعه اسلامی حکم را به متهم تفهیم و حتی در گذشته خودشان حد را جاری می کردند و پس از اتمام حد مجرم او را در آغوش گرفته و ابراز ناراحتی و همدردی کنند و این عمل منجر به این مساله می شد که فرد مجرم با تشکر از حکمی که اجرا شده رضایت خود را از حاکم شرع نشان می داد و به دنبال اصلاح خود می رفت.

وی در بخش دیگری از سخنانش خطاب به فارغ التحصیلان مرکز آموزش های تخصصی فقه و قضات جوان حاضر در مراسم گفت: در کار قضاوت به اندازه کافی وقت به طرفین بدهید تا صحبت کنند، عجله نکنید، هیچوقت مانع دفاع متهم نشوید، اینکه علی رغم مشکلاتی که هست و حجم پرونده هایی که وجود دارد وقت برای شنیدن حرف طرفین بگذارید خیلی مهم است.

معاون قوه قضائیه افزود: وجود پرونده های زیاد در دستگاه قضا نباید منجر به این شود که قاضی بدون رسیدن به اقناع ذهنی دست به قلم ببرد و حکم کند، باید مواظب شیطان و دسیسه های آن بود. بدانید آبروی افراد را بردن خیلی خطرناک و کار شما خیلی حساس است.

حجت الاسلام و المسلمین احمدی میانجی تصریح کرد: « شهوت » و « ثروت » دو مساله ای است که خیلی ها را به دام انداخت و دچار لغزش کرد، در این دو زمینه خیلی مواظبت کنید و به خدا پناه باید برد، نباید بگویم ایمان ما چنین و چنان است، چنین اعتقادی انسان را به زوال می کشاند و سالها تلاش و درس و بحث را رو به تباهی می کشاند.

انتهای پیام  313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha