جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام مخبر معاون مرکز اسلامی فرانکفورت

حوزه/ خطیب جمعه فرانکفورت گفت: بیشترین حوزه فعالیت علمی آیت‌اللّه هاشمی رفسنجانی قرآن بود و آثار قرآنی ایشان می‌تواند برای پژوهشگران راهنما و کارگشا باشد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، نماز جمعه این هفته فرانکفورت به امامت حجت الاسلام و المسلمین مخبر معاون مرکز فرهنگ اسلامی این شهر اقامه گردید.

خطیب جمعه فرانکفورت با اشاره به رحلت آیت اللّه هاشمی رفسنجانی و  همراهی دائمی ایشان با مرجعیت شیعه گفت: بیشترین حوزه فعالیت علمی ایشان قرآن بود  و زمانی که در دوران پهلوی در زندان انفرادی بود به این فکر می افتد که کاش موضوعات مختلف قرآنی را به گونه ای بنویسد که یک پژوهشگر قرانی بتواند از طریق پیگیری یک موضوع نگاه جامعی به قرآن در آن موضوع پیدا کند.

وی افزود: در همان زندان و با تکیه به حافظه خود شروع به دسته بندی آیات قرآن به صورت موضوعی می کند و روی پاکتهای میوه ای که برای زندانی ها می‌آوردند آن مطالب را می نوشت که حاصل آن 22 جلد کتاب شد به نام کلید قرآن و از دل این کتاب ، تفسیری از قرآن با رویکردی نو بیرون آمد به نام تفسیر راهنما. که این کتاب هم بیش از بیست جلد است. این دو اثر قرآنی برای پژوهشگران و علاقه مندان به مطالعات قرآنی می تواند بسیار راهنما و کارگشا باشد.

* انسان باید خود را در همان جایگاه و منزلتی که هست ببیند

وی در ادامه‌ی شرح خطبه 193 نهج‌البلاغه به  بررسی صفت توضع به عنوان سومین  ویژگی انسان های با تقوا  پرداخت و گفت: تواضع به معنای درک انسان از قدر و اندازه خویش و قرار دادن خویش در همان جایگاه است ؛ آدمی باید قدر ، اندازه ، جایگاه و موقعیت خودش را درک کند و خودش را در همان جایگاه و قدر و منزلت و اندازه ای که دارد ببیند. نه خودش را بیشتر از آن ببیند و نه کمتر و پست تر که این صفت، ضد تکبر است تکبر یعنی انسان خودش را از آنچه هست بزرگتر ببیند.

امام جمعه این هفته مرکز فرهنگ اسلامی فرانکفورت با اشاره به این که داشتن صفت تواضع به شناخت انسان از خود باز می گردد به تفاوت دیدگاه مادی گرا و بینش توحیدی در شناخت انسان اشاره کرد و افزود: یک موحد خداشناس می داند که او و همه مخلوقات  وابسته به خدا هستند و هر چیز که در اختیار  اوست مانند علم ، ثروت یا موقعیت اجتماعی همه اعطای خداست و خداست که اینها را به او داده نه این که از ناحیه خودش و ملک خودش ببیند ، بنا بر این به آنچه دارد مغرور نمی شود.

مدیر فرهنگی و آموزشی مرکز فرهنگ اسلامی در ادامه گفت: انسان مؤمن و خدا باور  خودش را در موقعیت فقر  و نیاز به سوی خدا می بیند و می داند که  حقیقت او جز نیاز و فقر در برابرخدا چیزی نیست. همانطور که قرآن فرمود: یا ایها الناس انتم الفقراء الی اللّه و اللّه هو الغنی الحمید. بنا بر این آنچیزی که می تواند شناخت انسان مسلمان را از خودش به درستی تأمین کند ، درک  نسبت خود با خداست.

* محترم دانستن سایر انسانها حاصل شناخت از خود است

وی محترم دانستن سایر انسانها و مخلوقات خدا و دوری از خود بزرگ بینی را حاصل چنین شناختی از خویش دانست و گفت: انسان موحد هیچگاه خودش را بزرگ نمی بیند و می داند که  همه موقعیت ، مقام ، ثروت و آبرویش همه و همه اعطا و لطف خدا و برای خداست نه آنکه ازخودش ببیند و به آن مغرور بشود.

حجت الاسلام و المسلمین مخبر با اشاره به معنای کلمه ( مشی)  گفت : معنای لغت مشی راه رفتن است که در این صورت یعنی انسان متقی راه رفتنش هم با فروتنی است نه متکبرانه که  بخواهد خودش را برتر از دیگران نشان دهد و با غرور و تکبر راه برود؛ و اگر معنای مشی ، روش و سیره زندگی باشد یعنی نه تنها راه رفتن بلکه کارهایش هم متواضعانه است و مجموعه زندگیش را این فضیلت پر کرده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha