جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ کنفرانس بین المللی «گفت و گوهای فرهنگی ایران و جهان عرب در عرصه اعتدال و عقلانیت»

حوزه/ معاون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بر لزوم افزایش مراودات فرهنگی ایران و جهان عرب تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، دکتر عباس خامه یار، معاون اموربین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی،امشب در کنفرانس بین‎المللی گفتگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب در عرصه اعتدلال و عقلانیت در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: اگر از ضرورت ها و مباحث مقدماتی اصول مرتبط به وحدت عبور کنیم، با این آسیب شناسی باید به چند محور و پرسش اشاره کرد.

وی افزود: روابط ایران و عرب از 13 قرن پیش و حتی 3قرن پیش از اسلام آغاز شده بود و پس از دولت عباسی افزایش چشمگیری داشته است.

وی گفت: این روابط در دوره امویان و عباسیان به بعد این روابط فراز و نشیب های خاصی داشته است؛ رژیم طاغوت ادبیات ناسیونالیستی به کار گرفته بود، ولی پس از انقلاب، ادبیات گفتمان اسلامی به عنوان استراتژی کشور در پیش گرفته شده بود.

معاون امور بین‏ الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی یادآورشد: اساسا شروع گفتگوی فرهنگی ایران و عرب نیازمند جهت گیری دقیق است؛ مرور تاریخ مشترک از سوی دو طرف و ایجاد باور برای نسل معاصر از نکات کلیدی در این تجمیع است.

خامه یار بیان کرد: در این عرصه نمی ‏توان از موضع برتری‏ جویی و فخرفروشی با یکدیگر بحث کرد و باید از مباحث چالش برانگیز تاریخی در این عرصه به شکلی گذر کنیم که در این وحدت که مورد تاکید قرآن و پیامبر و بزرگان دین است خدشهای ایجاد شود.

وی گفت: این سوال مطرح است که آیا امروز چیزی به نام جهان عرب وجود دارد یا خیر؟ نویسندگان عرب امروز به چنین جهانی معتقد نیستند.

معاون امور بین‏ الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی یادآورشد: در عین حال باید با این جهان باید با زبانی صحبت کنیم که این گفتمان به خوبی راه خود را در پیش گیردو خللی در این جریان ایجاد نشود.

خامه یار بیان کرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات و مرکز مطالعات این سازمان به دنبال مسایل اصلی گفتمان نخبگان عرب و در چارچوب انجمن های دوستی و انجمن های ادبی مشترک است و به دنبال بنیان نهادن ساختارهای گفتمان است؛ در این عرصه با 18 مرکز آموزشی و پژوهشی همکاری داریم.

وی گفت: در مباحث فرهنگی و تمدنی و گفتمان در منظومه تمدنی، مسایل سیاسی پرچالشی به چشم می‎خورد؛ نکته دیگر آن است که نیازهای داخلی و خارجی گفتگوی ایران و جهان عرب چیست و در این ارتباط چه باید کرد؟

معاون امور بین ‏الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی یادآورشد: باید بپذیریم که هر دو طرف عمق استراتژیک یکیگر به شمار می روند و باید قبول کنیم که گفتگو آداب خود را دارد؛ دیپلماسی مکاتبه ای و دیپلماسی نرم که مشخصه دعوت پیامبر است باید مورد توجه قرار گیرد.

خامه یار بیان کرد: روابط ما با اعراب روابط گرگ و میش نیست و باید نقاط حساس طرف مقابل را شناخت و بر این اساس گفتگو را آغاز کرد.

وی گفت: نکته دیگر پاسخ به این پرسش است که چه جامعه هدفی برای گفتگوی جهان عرب و ایران مناسب است؛ اگر در این عرصه از دریچه تمدن وارد شویم می توانیم عناصر قومی را در آن دخیل کنیم ولی اگراز دریچه مذهب وارد شویم باید دقت نظرهای بیشتری داشته باشیم.

معاون امور بین‏ الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی یادآورشد: محوربعدی، محورهای مرتبط به فرصت ها و چالش هایی است که در جهان عرب مد نظر قرار می گیرد؛ در این گفتمان باید نگاه امنیتی و سیاسی را بر گفتمان فرهنگی غلبه ندهیم.

خامه یار بیان کرد: ناتوانی ایران در نشان دادن ظرفیت های خود به جهان عرب از دیگر مسایلی است که باید به شکل واقعی به آن نگاه کرد؛ متاسفانه جهان عرب شناخت خاصی از فرهنگ ایرانی ندارند؛ آنها بیشتر سبقه سیاسی ایران را می شناسند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha