پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
سواد رسانه ای

حوزه/ کارشناس فضای مجازی، در کارگاه تربیت مربی سواد رسانه ای گفت: مباحث دینی باید هنرمندانه به مخاطب برسد تا تاثیر گذاری بیشتری در ميان نسل امروز داشته باشد.

به گزارش خبرگزاري «حوزه» از مشهد، حسین کیا در کارگاه مقدماتی تربیت مربی سواد رسانه ای حوزه علمیه خراسان، در مدرسه سلیمانیه مشهد با بیان اینکه امروزه ارتقا ایمان و باور دینی مردم مهمترین و اصلی ترین ابزار سواد رسانه ای در کشور اسلامی است، خاطر نشان کرد: مباحث دینی باید هنرمندانه به مخاطب برسد تا تاثیر گذاری بیشتری در ميان نسل امروز داشته باشد.

وی درباره اهمیت بحث و لزوم سواد رسانه ای گفت: دانستن اینکه جامعه در فضای مجازی به چه مطالبی گرایش دارند یکی از ضروریات فراگیری سواد رسانه ای است.

اين فعال فضای مجازی با بیان اینکه سواد رسانه ای نوعی درک مبتنی بر مهارت است، خطاب به طلاب علوم ديني ابراز كرد: یکی از وظایف حوزه های علمیه ارتقا فهم دینی در بین کاربران فضای مجازی است.

کیا بیان داشت: اصلاح رژیم مصرف، داشتن نگاه انتقادی، یادگیری تکنیک های، روش ها و ابزارهای اقناع و تاثیرگذاری بر مخاطب، تجزیه و تحلیل پیام و جریان های رسانه ای، تولید محتوای رسانه ای سالم، جذاب و هدفمند، پنج مرحله سواد رسانه ای است.

وی، قرار دادن رسانه های مختلف را در سبد محتوای مصرفی، بررسی کارکرد خاص هر رسانه، عدم افراط و تفریط در استفاد از رسانه های خاص و مصرف محتوای سالم، شناخت کاربردها و محدودیت های هر رسانه، شناخت فواید و معضلات هر رسانه، تعیین میزان نسبت و نحوه استفاده از رسانه برای هر فرد و در ادامه انتقال به افراد دیگر را از موارد اصلاح رژیم مصرف دانست.

اين مدرس رسانه با بیان اینکه ما امروزه در جهانی زندگی می کنیم  که رسانه ها در همه ابعاد زندگی بشری حضور و نقشی پر رنگ و موثر ایفا را می کنند، گفت: وقت آن رسیده است که پس از  غفلتی طولانی از رسانه هراسی و رسانه پرستی و عدم توجه به رویکرد درست مواجهه با رسانه ها، به اصلاح الگوی مصرف رسانه ای خود بپردازیم  و با مسلح شدن به فهم و مهارت های سواد رسانه ای، این ابزار مفید را به نفع آینده بشری بهینه کنیم.

وی ارتباط را فرآیندی که به واسطه آن فرستنده از طریق یک رسانه پیامی را با تاثیراتی معین به گیرنده می رساند برشمرد و اظهار كرد: منبع، پیام، مجرا، گیرنده، تاثیر، بافت و بازخورد از عناصر ارتباط است.

کیا با بیان اینکه رسانه ابزار ارتباط است، ابراز داشت: رسانه وسیله ای است که فرستنده به کمک آن معنا و مفهوم پیام مورد نظر خود را به گیرنده منتقل می کند.

وی در ادامه به تعریف انواع رسانه های جمعی و فردی پرداخت و بیان کرد: مهمترین کارکرد هر رسانه انتقال پیام از تولید کننده به مخاطب است، اما بسته به این که پیام با چه هدفی و چگونه منتقل می شود، کارکردهای دیگری نیز برای رسانه ها بر شمرده اند که مهمترین آن ها اخبار و اطلاع رسانی، سرگرمی، راهنمایی و رهبری، آموزش و انتقال فرهنگ و سرگرم آموزی است.

اين مدرس رسانه، متن، زیر متن و فرامتن را سه عنصر مهم در تحلیل پیام های ارتباطی دانست و در تشریح زیر متن، گفت: زیرمتن یا لایه درونی، آن چیزی نیست که خوانده، دیده و یا شنیده می شود، بلکه معنایی است که شما از آن متن، در ذهن خودتان خلق می کنید، یعنی معنا و مفهومی که از سوی گیرنده رمزگشایی می شود.

وی با تاکید بر اینکه نگاه انتقادی باید همچون روحی بر همه تعاملات ما با رسانه ها حاکم باشد ابراز کرد: غایت رسانه، اقناع مخاطب است، بنابراین اولین مرحله در تولید محتوا، جلب توجه مخاطب است.

کیا با توجه به اینکه خاصیت رسانه استهلال مخاطب است در ادامه گفت: نقش واژه ها و کلمات در انتقال مفاهیم از فردی به فرد دیگر، تنها  7 درصد است و 38 درصد مربوط به  لحن صدا و 55 درصد دیگر مربوط به زبان بدن است.

وی به بحث سرعت و عمق نفوذ رسانه ها پرداخت و گفت: بازی رایانه ای، شبکه ها اجتماعی، اینترنت، سینما، تلویزیون، رادیو، عکس، روزنامه، مجله و کتاب، شاهد تمرکز و تحلیل مخاطب برای درک پیام هستند.

کارشناس فضای مجازی با بیان اینکه ارتباط غیر کلامی، یکی از اصلی ترین دلایل استفاده از استیکرها در پیامک ها و شبکه های اجتماعی، ناتوانی کلمات در انتقال مفاهیم است، تشریح کرد: ارتباط غیرکلامی همه نشانه ها و علامت هايی را در بر می گیرد که معنا را از راهی غیر از زبان منتقل می کنند.

وی با بیان اینکه رسانه یک پیام است، گفت: رسانه ای در جهان اعتماد به نفس دارد که واقعیت را با مدیریت پخش کند.

کیا با اشاره به کاربران شبکه های اجتماعی و استفاده های متفاوت از آن در پایان تاكيد کرد: بايد برای اعتماد و دوستی در فضای مجازی وسواس به خرج دهید.

گفتنی است، نخستین دوره مقدماتی تربیت مربی سواد رسانه ای ویژه فعالان فضای مجازی در حوزه علمیه خراسان به همت معاونت تبلیغ این حوزه 20 و 21 بهمن در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد برگزار شد.

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha