جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام علی نهاوندی

حوزه/ شبکه اجتماعی و فضای مجازی تکنولوژی است که دارای محصولات و پلت فرم های مختلف است؛ شکل گیری این شبکه های اجتماعی محصول چند عامل مهم از جمله انقلاب اطلاعات است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین علی نهاوندی عصر امروز در نشست فقه رسانه در دفتر انجمن های علمی حوزه گفت: اهمیت بحث از شبکه های اجتماعی و فضای مجازی که طبق نظر مقام معظم رهبری مساله بسیار مهم و سرنوشت ساز است.

وی افزود: ایشان فرمودند،  اهمیت فضای مجازی در حد انقلاب اسلامی و تاثیر این فضا از سلاح و موشک بیشتر است؛ رهبری فرمودند، فضای مجازی دارای مضرات و ثمرات بسیاری است که باید در جهت رشد مفاهیم دینی از این فضا استفاده کرد.

این محقق حوزه گفت: اقسام زندگی و زیست بوم جدید در دو حوزه خود را به خوبی نشان داده است که شامل زیست بوم واقعی و مجازی است.

رئیس سابق مرکز پژوهش های اسلامی رسانه بیان کرد: فناوری و زندگی و امنیت و فرهنگ و سیاست ما در زیست بوم واقعی در جریان است؛ در عرصه بازار و تحصیل در کلاس های درس و ارتباطات و ورزش و... فعالیت های واقعی انجام می شود.

رئیس گروه فلسفه هنر مجمع عالی حکمت اسلامی گفت: در کنار این زندگی، یک زیست بوم جدید نیز ایجاد شده است که در این زیست بوم، شاهد تجارت هستیم ولی نوع این تجارت از نوع الکترونیک است؛ در این دنیا بازی نیز انجام می شود ولی از زمین بازی به رایانه و وسایل الکترونیکی وارد شده است.

حجت الاسلام والمسلمین نهادوندی اظهارکرد: امروزه هوش انسان نیز به هوش مصنوعی تبدیل شده و حتی ازدواج ها نیز به شکل مجازی انجام می شود؛ یعنی یک هویت فردی و اجتماعی مجازی نیز شکل گرفته است.

وی گفت: علم و دانش پشتیبان و تکنولوژی و فناوری و محصول و مصرف از جمله واژه هایی هستند که برای فهم این دو زیست بوم باید به آنها پرداخت.

رئیس سابق مرکز پژوهش های اسلامی رسانه بیان کرد: درعرصه علم و دانش پشتیبان و فناوری نیز مباحث مختلفی مطرح شده است؛ در نگاه اول باید گفت که علم و دانش و تکنولوژی که بر پایه علم و دانش بدست آمده نتیجه موهب الهی و دریافت های انسانی و تجربه بشی است.

رئیس گروه فلسفه هنر مجمع عالی حکمت اسلامی گفت: اسلام با این بخش اول کاملا موافق است و نگاهی کاملا مشوقانه به این بحث دارد؛ اگر چه با دید دقیق، گام برداشتن به سوی علم و دانش های پشتیبان در جایی که دامنه علوم تجربی پیدا می کند کار به روال خود انجام می شود.

حجت الاسلام والمسلمین نهادوندی اظهارکرد: در جایی که پای علومی مرتبط با بشر مطرح می شود ابتدا باید انسان را تعریف کنیم و تا بتوانیم که مدیریت این انسان چگونه خواهد بود.

وی گفت: اگر چه تکنولوژی در علوم تجربی جهت دار نیست، قطعا این علوم در عرصه علوم انسانی کاملا جهت دار است؛ به همین جهت اگر بخواهیم علوم ارتباطات را مثال بزنیم، باید بگوییم که این دو از نوع خاص مدیریت، با هم متفاوت خواهند بود.

این محقق و پژوهشگر حوزه بیان کرد: اگر در این بین وسیله ارتباطی را بدون اشراف و مدیریت و حاکمیت انسان بر او در نظر بگیریم، دیگر این امر جهت دار نیست.

وی گفت: در این زمینه مثال های مختلفی را می توان بیان کرد؛ مثلا جایی که انسان در بستر تاریخی نیازمند سلاح گرم و سرد بوده است در اختیار مسلمانان و کفار بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین نهادوندی اظهارکرد: به همین خاطر، علوم و دانش در نگاه اصلی خود دارای جهت گیری مثبت هستند و مغایرتی با اسلام ندارند و به تعبیر آیت الله العظمی جوادی آملی، آنچه کاشف علم الهی است جزو علوم دینی است و باید از آن حمایت کرد.

وی گفت: در عرصه محصول، بسیاری از تکنولوژی ها در عرصه ارتباطات وجود دارد، ولی این محصولات دیگر خاص تکنولوژی نیست بلکه محصول فناوری و تکنولوژی است.

رئیس گروه فلسفه هنر مجمع عالی حکمت اسلامی  بیان کرد: سیستم دیجیتال و آنالوگ دو محصول سیستم های فناوری شده جدید هستند؛ اینترنت محصول تکنولوژی است نه اینکه خود نت، تکنولوژی باشد.

وی  گفت: چگونگی مصرف نیز از عرصه هایی است که پای مسایل فقهی را به عرصه بازشناختی آن باز می کند.

حجت الاسلام والمسلمین نهادوندی اظهارکرد: شبکه اجتماعی و فضای مجازی تکنولوژی است که دارای محصولات و پلت فرم های مختلف است؛ شکل گیری این شبکه های اجتماعی محصول چند عامل مهم از جمله انقلاب اطلاعات است.

وی گفت: تجدید ساختار سرمایه داری و اقتصاد متکی به برنامه ریزی و نهضت های فرهنگی دهه 1960 از دیگر ارکان شکل گیری شبکه های مجازی بوده اند؛ این مساله فضای مجازی یک بستر تاریخی را طی کرده است که به این مرتبه رسیده است.

رئیس گروه فلسفه هنر مجمع عالی حکمت اسلامی اظهارکرد: این دوران، دوران طفولیت فضای مجازی است و همه دنیا باید خود را برای عرصه های جدید و عجیب در آینده آماده کنیم.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha