پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود مدنی

حوزه/ مدیر جامعه الزهرا(س) گفت: در جامعه‌الزهرا‌(س)چهار دوره گسترده مهارت‌آموزی در بخش‌های تحقیق، تبلیغ، مشاوره و تدریس برنامه‌ریزی شده است که در سال آینده اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمود مدنی امروز در همایش سالانه بزرگداشت مقام معلم که با حضور اساتید جامعه‌الزهرا‌(س)در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد ماه شعبان المعظم و هفته معلم، اظهارداشت: در مدت کوتاهی که در مجموعه جامعه‌الزهرا‌(س)عهده دار مسئولیت بودم، چند نشست عمومی و خصوصی با اساتید بزرگوار این مؤسسه برگزار شده است.

مدیر جامعه‌الزهرا‌(س)افزود: جوان فاضلی در محضر امام هادی(ع)وارد شد، در حالی که بزرگان بنی‌هاشم در محضر حضرت بودند؛ در این هنگام، حضرت او را مقدم داشتند و در کنار خود نشاندند و وقتی نگاه‌های ملامت‌آمیز برخی را دیدند، فرمودند: «من او را برتر نداشتم، بلکه خدا او را برتر داشت».

حجت الاسلام و المسلمین مدنی به آیه ۱۱ سوره مجادله اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید: «يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ ؛ خداوند کسانی را که ایمان آورده‌اند و کسانی را که علم به آنان داده شده درجات عظیمی می‌بخشد»؛ این آیه اشاره به فضیلت ذاتی علم دارد.

وی ادامه داد: ما علم را در کنار تعهد و همچنین تخصص را در کنار تعهد می‌خواهیم، اما می‌توان به این مسئله رسید که نفس علم، فضیلت است؛ نفس علم، گوهر ارزشمندی است که اگر در قلب هر فردی وارد شد، فضیلت است.

مدیر جامعه‌الزهرا‌(س)تصریح کرد: وظیفه ما تکریم صاحبان دانش و منتقل‌کنندگان دانش به مجموعه جامعه‌الزهرا‌(س)است.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی با بیان اینکه ظرفیت‌های جامعه‌الزهرا‌(س)باید با خروجی‌های این مؤسسه تناسب داشته باشد، تأکید کرد: این مؤسسه به قلم مبارک امام خمینی(ره) و تلاش‌های مراجع تقلید عظیم الشأن همچون آیت الله مشکینی، آیت الله فاضل لنکرانی و غیره تأسیس شده است و امروز به عنوان بزرگترین حوزه علمیه بانوان در جهان تشیع است.

وی بیان داشت: هم اکنون طلاب بسیاری از سراسر دنیا در جامعه‌الزهرا‌(س)تحصیل می‌کنند که پس از فارغ‌التحصیلی در کشورهای خود به تبلیغ دین و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی می‌پردازند؛ بنابراین جامعه‌الزهرا‌(س)باید سهم تأثیرگذاری بر جامعه و جهان تشیع داشته باشد.

مدیر جامعه‌الزهرا‌(س)با بیان اینکه باید از همه ظرفیت جامعه‌الزهرا‌(س)استفاده کنیم، به لزوم مهارت آموزی در این مؤسسه اشاره و عنوان کرد: در جامعه‌الزهرا‌(س)، چهار دوره گسترده مهارت‌آموزی در بخش‌های تحقیق، تبلیغ، مشاوره و تدریس برنامه‌ریزی شده است که در سال آینده برگزار می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی در ادامه به آیه شریفه «هَلْ أَتَّبِعُکَ عَلي‏ أَنْ تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْداً؛ آیا از تو پیروی کنم تا از آنچه به تو تعلیم داده شده و مایه رشد و صلاح است ، به من بیاموزی؟» اشاره کردند و اظهار داشت: این آیه نشان می‌دهد که آنچه را که تعلیم می‌دهیم باید رشد باشد و تعلیم ما باید رشد باشد.

وی اضافه کرد: شهید ثانی در کتاب منیه المرید، ۱۲ نکته تربیتی از آیه ۶۶ سوره کهف استخراج کردند که می‌تواند مورد توجه معلمان، اساتید و جویندگان علم قرار گیرد.

مدیر جامعه‌الزهرا‌(س)با بیان این که کلاس درس و تعلیم ما باید رشد علمی داشته باشد، گفت: تقاضای ما این است که اجازه بدهید که طلبه‌ها رشد کنند، فکر کنند و در کلاس درس اشکال کنند تا درس را به درستی بفهمند و حق را از باطل تشخیص دهند.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی با بیان اینکه اساتید زمینه پژوهش را در جامعه‌الزهرا‌(س)گسترش دهند، اظهار داشت: معاونت پژوهش و آموزش با جدیت با یکدیگر همکاری می‌کنند تا زمینه گسترش پژوهش را فراهم کنند.

وی تصریح کرد: امروز مجموعه اطلاعاتی که از طریق اینترنت منتقل می‌شود، در ظرف یک سال دو برابر می‌شود؛ یعنی دانش بشری هر سال دو برابر می‌شود؛ همچنین امروز فضای مجازی در جامعه گسترش یافته است، بنابراین ما نیز همراه با تکنولوژی باید حرکت کنیم.

مدیر جامعه‌الزهرا‌(س)، رشد عملی از دیگر رشدهای تعلیم و کلاس درس عنوان کرد و افزود: انسان بر اثر تلقین تأثیر می‌پذیرد، بنابراین تکرار آیات قرآن کریم و سخنان اهل بیت(علیهم‌السلام) می‌تواند بر انسان اثرگذار باشد و به انسان روشنی بخشد.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی در پایان به لزوم رشد سیاسی در تعلیم اشاره و تأکید کرد: طلبه باید رشد سیاسی داشته باشد و باید بتواند مسائل جامعه را به درستی تحلیل کند.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha