یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
آپارتمان ـ آسانسور

حوزه/ مدیریت آپارتمان یا هرکسی که دوربین ‌های مداربسته در اختیار وی می ‌باشد، فقط در جهت امنیت آپارتمان می ‌تواند از آن‌ ها استفاده کند نه بیشتر.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین سید جعفر ربانی در نوشتاری مباحثی چون؛ نگاه ها، آسانسور، دوربین ‌های مداربسته و سروصدا در آپارتمان نشینی را از منظر فقها بیان کردند.

ساخت آپارتمان و آپارتمان ‌نشینی، دارای احکام خاصی می ‌باشد که لازم است به هریک از آن ‌ها توجه شود.

* نگاه ‌ها

یکی از مباحثِ رفت ‌وآمدها را، «نگاه ‌ها» تشکیل می ‌دهد.

لازم است همگان توجه داشته باشند که «مدیریت چشم ‌ها» واجب بوده و حفظ دیده از نامحرم و بلکه محرم به قصد لذت و شهوت لازم می ‌باشد. تنها نگاهی که از روی شهوت جائز است، نگاه بین زن و شوهر می ‌باشد.

* آسانسور

دیگر از مباحثی که مربوط به آپارتمان ‌ها می ‌شود، بحث «آسانسور» می ‌باشد. در این زمینه توجه به چند نکته لازم است:

1- چنانچه به ‌طور متعارف از آسانسور استفاده شود (بدون این ‌که کوتاهی یا زیاده‌ روی صورت گرفته باشد) ولی دستگاه خراب شود، استفاده ‌کننده ضامن نبوده و چیزی بر عهدۀ وی نیست.

2- چنانچه اعلام شده بیش از فلان تعداد داخل آسانسور نشوند، ساکنان محترم و غیر آن ‌ها نباید تخطی کنند، در غیر این صورت چنانچه خسارتی بر اشخاص یا دستگاه وارد شود، شرعاً ضامن خواهند بود؛ و همین ‌طور است حکم مسئله در صورتی که اعلام شده باشد، بار‌های سنگین با آسانسور حمل نگردد.

3- اگر افرادی در آسانسور گرفتار شوند، نجات آن‌ ها واجب خواهد بود؛ اعم از این ‌که خود شخص بتواند نجات دهد یا مسئولان ذیربط را در جریان بگذارد تا آن ‌ها به نجات اقدام کنند.

4- بیشتر آسانسور‌ها دارای آیینه است؛ ولی لازم است توجه داشته باشیم که فقها در حرمت نگاه شهوت ‌آلود، تفاوتی بین نگاه مستقیم و نگاه از طریق آیینه قائل نشده‌ اند.

5- شایسته است یک یا دو آیه کوتاه از قرآن مجید یا کلمات معصومین‌ علیهم‌ السلام همراه با ترجمه آن در داخل آسانسور نصب شود تا چشم و دل را به نور هدایت روشن کند.

همچنین می ‌توان به ‌جای آهنگی که از بلندگوی آسانسور پخش می ‌شود آیه یا حدیثی را که سه یا چهار ثانیه بیشتر طول نمی ‌کشد همراه با ترجمه آن، پخش نمود تا گوش و قلب به انوار الهی منوّر گردد.

* دوربین ‌های مداربسته

دوربین‌ های مداربسته ‌ای که در داخل آپارتمان یا مراکز دیگر نصب می ‌شود، دارای احکامی است:

1- نصب دوربین ‌ها، جائز بلکه شایسته است؛ چراکه یکی از راه ‌های ایمن ‌سازی مجتمع ‌ها همین روش می ‌باشد.

2- مدیریت آپارتمان یا هرکسی که دوربین ‌های مداربسته در اختیار وی می ‌باشد، فقط در جهت امنیت آپارتمان می ‌تواند از آن‌ ها استفاده کند نه بیشتر.

3- چنانچه به ‌وسیله دوربین، دزدی یا خیانتی ثبت شود در صورتی می ‌توان فرد ثبت شده در دوربین را تعقیب نمود که به ‌طور یقین ثابت شود تصویر مربوط به همان شخص است. بر این اساس با گمانه ‌زنی و تهمت یا شفاف نبودن تصویر، هرگز نمی ‌توان کسی را متهم نمود.

* سروصدا

اجماع فقها به پیروی از آیات و روایات، قائم شده است بر این ‌که آزار و اذیت مردم در هر زمینه ‌ای حرام است؛ از این قانون می ‌توان به چند نتیجه در مورد ایجاد سروصدا دست یافت:

1- نزدیک بودن منزل ‌ها به یکدیگر و نیز نازک بودن دیوارها در آپارتمان ‌ها، حساسیت لزوم «سکوت» را بیشتر نموده و توجه به این امر را افزون می‌ کند.

2- گوش دادن به تلویزیون، رادیو، آهنگ و مداحی، منحصر به داخل منزل بوده و نباید صدای آن، همسایه ‌ها را آزار دهد.

3- بازی کودکان در سالن، قطعاً موجب سروصدا و مزاحمت برای همسایگان گشته و مانع استراحت آنان می ‌شود، لازم است در این زمینه چاره ‌اندیشی شده و اسباب ناراحتی دیگران فراهم نشود.

4- مراسم عروسی، جشن تولد، گردهمایی اقوام و هر برنامه شاد دیگر، مجوّز مزاحمت برای همسایگان نخواهد بود.

5- در ایام محرّم و صفر و سایر مراسم ‌ها، بلندگوها باید منحصر به داخل منزل بوده و صدای آن خارج نشود؛ مگر این که همسایه ‌ها متقاضی باشند.

تهیه و تنظیم: حجت الاسلام والمسلمین سیدجعفر ربانی

هفته نامه افق حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha