سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر کلانتری-نماینده فارس در مجلس خبرگان

حوزه/ نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری گفت: تا ضعف بزرگ علوم انسانی بر طرف نشود، ایده ارزشمند وحدت حوزه و دانشگاه تحقق نخواهد یافت و از حد شعار فراتر نمی رود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر کلانتری، در دومین اجلاس پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی، با اشاره به ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه گفت: نزدیک به 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد ، ولی هنوز علوم انسانی برگرفته از مبانی اسلام و منبطق بر واقعیات بومی ایران اسلامی در حدی که مورد نیاز مجامع علمی کشورمان باشد، نیست و باید گفت این نقیصه بزرگ، مهمترین عامل در پرورش یافتن مدیران و مسئولان سکولار است؛ مدیرانی که اسلام و حکومت اسلامی را باور نکرده اند و حل معضلات را تنها با عمل به نسخه های بیگانگان امکان پذیر می دانند.

نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری افزود: تا این ضعف بزرگ علوم انسانی بر طرف نشود، ایده ارزشمند وحدت حوزه و دانشگاه تحقق نخواهد یافت و از حد شعار فراتر نمی رود.

وی ادامه داد: هر چند نمی توان از اقدامات ارزشمند و در خور تقدیری که از سوی برخی مراکز علمی و پژوهشی انجام گرفته، ولی هنوز کاستی های فراوانی وجود دارد و این به هیچ وجه زیبنده نظام اسلامی نیست.

حجت الاسلام والمسلمین کلانتری افزود: چگونه می توان از فارغ التحصیل رشته اقتصاد انتظار داشتف مجری احکام نورانی اسلام باشد و حال آن که بیشترین سرو کارشان با نظریات آدام اسمیت، کینز، آلفرد مارشال، کارل منگر، جونز، فیشر و امثال ایشان است؟

عضو خبرگان رهبری: اگر ذهن جوان با این نظریات الحادی خو بگیرد که اعتقاد به خدا و دین، محصول ترس و دلهره و یا معلول جهل و نادانی و یا نتیجه عقده های روانی است، چگونه می توان با او از فطری بودن دین و از جبلی بودن اعتقاد به خدا سخن گفت؟

وی اظهار کرد: برخی از نظریه پردازان علوم سیاسی، آن گاه که در مقام تقسیم بندی حکومت ها و نظام های سیاسی بر می آیند، به گونه ای سخن می گویند و به نحوی تقسیم می کنند که حکومت های دینی یا به طور کلی مغفول و غریب واقع می شوند و یا در ذیل عنوان حکومت های استبدادی و در مقابل رأی جمهور قرار می گیرند آیا برای دانش پژوهانی که با این گونه رویکردها انس گرفته و با آن ها رشد یافته اند تبیین مدل حکومت دینی و ارائه نظریه ولایت فقیه آسان است؟

حجت الاسلام والمسلمین کلانتری اضافه کرد: آیا آن دسته از دیدگاه تربیتی، اقتصادی و روانشناسی که بر مبنای طبیعت گرایی، اصالت تجربه و پراگماتیسم بنا شده جوابگوی نیازهای ماست که مهمترین منبع برای شناخت انسان و عظیم ترین گنجینه برای معرفت بشر را وحی و آموزه های وحیانی می دانیم ؟

عضو خبرگان رهبری در ادامه افزود: آیا اسلام به ما اجازه می دهد درباره علوم انسانی که پرورش دهنده مدیران جامعه از صدر تا ذیل استف بی تفاوت بنشینیم و چشم به نظریه ها و تراوشات ذهنی کسانی بدوزیم که جز به منافع خود و غارت نمی اندیشند؟

وی در پایان گفت: آیا علما و فقهای سخت کوش ما که توانسته اند از روایات فقهی و آیات الاحکام که بخش محدودی از قرآن کریم است علم غنی، گسترده، پویا، مستحکم و افتخار آمیز فقه را تدوین کنند نمی توانند ازآیات مرتبط با انسان و صفات و گرایش های او که به مراتب بیش از آیات الاحکام است و از روایات گسترده مرتبط با انسان، علوم انسانی مستقل و مبتنی بر نگرش ناب اسلامی را تدوین کنند و به جهان تشنه و سرخورده امروز اراده دهند ؟

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha