جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
وضعیت اسلام در رسانه های آلمان

حوزه/ کای حافظ Kai Hafis استاد دانشگاه ارفورت آلمان در مقاله ای وضعیت تصویر اسلام در رسانه های آلمانی را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» کای حافظ Kai Hafis استاد دانشگاه ارفورت آلمان در مقاله ای وضعیت تصویر اسلام در رسانه های آلمانی را مورد بررسی قرار داد.

این پروفسور که در زمینه اسلام شناسی و علوم ارتباطات تخصص دارد، معتقد است اسلام تصویر مثبتی در رسانه های غربی ندارد.

* بمب و ترور به نام اسلام در رسانه ها به تصویر کشیده می شوند

وی در ابتدای مقاله خود عنوان کرد: برقع، بمب، ترور و غیره موضوعاتی هستند که همیشه به نام اسلام در رسانه ها به تصویر کشیده می شوند. این نوع تصاویر، اسلام ستیزی را در بین مردم افزایش می دهد و برای گروه های افراطی و پوپولیسم امکان سوءاستفاده را فراهم می سازد.

استاد دانشگاه ارفورت آلمان افزود: مدام در رسانه ها با بحث های مختلفی روبرو هستیم. از یک سو نخبگان لیبرال هستند که سعی دارند تصویر مهاجران و مسلمانان را منفی نشان ندهند و از سوی دیگر گروه ها و احزاب افراطی راست هستند که باعث شکاف اجتماعی در جامعه می شوند.

وی ادامه داد: این نوع تصاویر در رسانه های اغلب کشورهای غربی وجود دارد. اما هر کدام به سبک خود آنها را نشان می دهند. در امریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان به طور مکرر از اسلام سخن گفته می شود. ممکن است یک موضوع ساده چندین بار در رسانه های یک کشور مطرح شود.

* نحوه بازتاب موضوعاتی مثل ترور از سوی رسانه ها بسیار مهم است

این کارشناس رسانه اظهارداشت: رسانه ها همه کاری می کنند تا مسائل مربوط به اسلام را شفاف نشان دهند اما از یک موضوع غافل هستند. آن موضوع این است که گاهی اوقات واقعیاتی مثل ترور نیستند که تصویری منفی به اسلام می دهند، بلکه تکرار این نوع اخبار و نحوه نمایش آنها هستند که باعث می شوند تصاویری منفی از اسلام در ذهن مخاطبان شکل گیرند.

بنابر اعلام رایزنی فرهنگی ایران در آلمان وی در پایان گفت: طبق یک آمار حدود 60 تا 80 درصد از مطالبی که با موضوع اسلام در رسانه های آلمانی منتشر شدند، موضوعاتی مانند خشونت، ترور، تبعیض زنان و بنیادگرایی را در بر داشتند. اگرچه برخی از این موضوعات مانند ترور وجود دارند، اما نحوه بازتاب آنها از سوی رسانه ها بسیار مهم است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha