جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
جمال شورجه/ عبدالله باکیده/ جواد اردکانی

حوزه/ بنا به رسالتی که سینمای ایران دارد، در این گزارش همراه با چند تن از فعالان این عرصه، به واکاوی نقش سینمای ایران در حمایت از محرومان و مظلومان جهان خصوصا بحرین می پردازیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، برخی اتفاقات هستند که هیچ گاه نمی‌توان آن را فراموش کرد، برای مثال آن چه که در حلبچه روی داده، بعد از سال‌ها هنوز در یادها باقی مانده، یا اگر در مقیاس وسیع‌تر بخواهیم بگوییم، انفجاری هسته ای که در ژاپن رخ داد، پس از 70 سال هنوز در یادها باقی ماند؛ این مسئله نیز از آنجا نشأت می‌گیرد که این فجایع به اندازه‌ای بزرگ و دردآور است که نمی‌توان آنها را از یاد برد. در همین راستا سینما همیشه سعی کرده، تصویرگر درستی از فجایای رخ داده در جهان باشد تا در گذر زمان از شدت آن کاسته نشود، چون همه باید بدانند هر لحظه امکان رخ دادن چنین وقایعی است، برای همین هنر به ویژه سینما همیشه باید مردم را هوشیار نگاه دارد.

در زمان حال نیز اتفاقات مشابهی در حال رخ دادن است که عمق و درد آن چیزی از انفجار هسته‌ای در هیروشیما یا حلبچه کم ندارد، آنهم فجایایی است که در بحرین روی می‌دهد و جامعه جهانی به ویژه کسانی که ادعای حقوق بشری دارند، چشم خود را به روی آن بسته‌اند. در همین راستا سعی کردیم با چند تن از فیلمسازان متعهد کشورمان پیرامون رسالت سینما در تصویر سازی درست از آنچه که در جهان امروز روی می‌دهد، گفت‌و‌گویی انجام دهیم.

* سینما پیش قراول کاخ سفید

جمال شورجه کارگردان سینما که چند سال پیش با ساخت فیلم «33 روز» به فجایایی رژیم صهیونیستی پرداخته بود، درباره مسئله بحرین و رسالت سینما در تصویرسازی این فجایع گفت: سینمای امروز جهان پیش قراول کاخ سفید است، چون هر گاه جنایت یا اتفاقی می‌خواهد از سوی آمریکائیان رقم خورد، قبل‌تر فیلم‌هایی ساخته می‌شود تا بخواهند به واسطه آن مردم را تحت تاثیر خود قرار دهند، اما این رسانه از دید ما مغفول واقع شده و نتوانسته‌ایم از آن برای تبلیغ آموزه‌های اسلامی و انقلابی بهره ببریم.

*سینمای انقلابی نمره خوبی ندارد

وی افزود: جدا از این ما در حوزه تبلیغات اسلامی کم کار بوده‌ایم، حتی در برخی مواقع نیز نقش مخرب داشته‌ایم، یعنی تصویرسازی از کشورمان کرده‌ایم که به هیچ وجه مایه افتخار ایران اسلامی نیست، برای همین جدا از این‌که نمی‌توانیم به سینما نمره خوبی در حوزه تبلیغات انقلابی بدهیم، باید به آن امتیاز منفی نیز دهیم، البته بودند فیلمسازان متعهدی که با کارهای دغدغه مند خواستند به نوعی جبران مافات کنند، اما آن ها هم نیز در سایه جو حاکم بر سینما نادیده گرفته شده‌اند. برای مثال از فیلم «جشن تولد» نام می‌برم که با اکران بسیار مهجورانه روی پرده رفت، درصورتی که این کار به موضوعاتی می‌پرداخت که جامعه جهانی به شدت با آن درگیر است.

* سرمایه گذاری دولت در افشای جنایات رژیم بحرین

شورجه ادامه داد: بحرین نیز موضوع مهمی است که امروز سبب آزرده خاطر شدن همه انسان‌های جهان شده، چون نمی‌توان انسان بود، اما ظلم‌هایی که در این کشور رخ می‌دهد و زنان و کودکان بی گناه در آن به شهادت می‌رسند را ندیدند. با این توضیح دولت را موظف می‌دانم تا در این حوزه سرمایه‌گذاری لازم را انجام دهد، تا فیلمسازان علاقمند قادر باشند با نشان دادن گوشه‌ای از فجایایی که در بحرین رخ می‌دهد، مردم را بیشتر آگاه کنند.

* همکاری جلادان سعودی و آل خلیفه

دیگر فیلمسازی که در این حوزه از نظراتش بهره بردیم حمید بهمنی است که در پرونده کاری خود فیلم‌های انقلابی کم ندارد. وی درباره موضوع مورد نظر این گزارش گفت:  آنچه که در بحرین این روزها رخ می‌دهد، به شدت دردآور است، چون در آنجا کودکان و زنان بی‌دفاع هستند که آسیب می‌بینند. این فجایای شرم‌آور توسط دولتی رخ می‌دهد که خود را خادم الحرمین می‌داند! اما به واقع همانگونه که حضرت آقا بیان کردند شجره خبیثه هستند که دستشان به خون بسیاری از بی‌گناهان آلوده است و امروز در کنار رژیم حاکم بر بحرین، جنایات بسیاری را رقم می زنند.

* حمایت آمریکا از رژیم جنایتکار آل خلیفه

وی افزود: این دولت منفور توسط آمریکا حمایت می‌شود، کشوری که امام (ره) به درستی آن را شیطان بزرگ نامید. این کشور با حمایت‌های خود از آل سعود و آل خلیفه باعث شده دنیا آن گونه که باید، متوجه جنایاتی که در بحرین رخ داده، نشود، برای همین نقش سینمای ایران در این میان بسیار با اهمیت‌تر می‌شود، چون می‌توان با ساخت برنامه‌های تاثیرگذار شرایطی را به وجود آورد تا آنچه در بحرین رخ می‌دهد، بهتر و بیشتر دیده شود، البته کاملاً مشخص است که بخش خصوصی به تنهایی قادر نیست در این حوزه فعالیت کند، بلکه حتما باید بخش دولتی پشت این کارها قرار گیرد تا شرایط تولید برای آن بهتر و بیشتر فراهم شود.

* اولویت سینمای ایران دفاع از مظلوم است

جواد اردکانی دیگر فیلمسازی که در این گزارش از نظراتش بهره بردیم درباره اتفاقات رخ داده در بحرین گفت: پرداختن به موضوعی چون بحرین، جزو اولویت‌های سینمای ایران است، همان گونه که در درباره فلسطین یا سوریه نیز باید فیلم تولید شود، اما به این موضوع می‌توان از دو منظر نگاه کرد که به نظرم هر دوی آنها باید مورد توجه قرار گیرد. اول این‌که در فیلم‌های مورد نظر جنایاتی که در آن کشور رخ می‌دهد تصویر شود تا مردم جهان بدانند کودکان و زنان قربانی جنایات آل سعود و حکام وابسته به آن هستند.

* آشکار کردن چهره واقعی مدعیان حقوق بشری

وی ادامه داد: رویکرد دوم این است که در فیلم‌هایمان نشان دهیم چگونه کشورهایی که ادعای حفظ حقوق بشر را دارند، چشم خود را به روی واقعیات بسته‌اند! آیا آنها نمی‌دانند چه اتفاقی در بحرین یا سوریه رخ می‌دهد؟ این سوالات اگر به درستی مطرح شود، چهره واقعی مدعیان حقوق بشر برای مردم آشکار می‌شود و آنها می‌بینند تنها امری که به آنها اهمیت دارد، حفظ منافع خود است.

جواد اردکانی افزود: پرداختن به موضوع مورد نظر به شدت مهم است، چون اگر نتوانیم در این حوزه قدم‌های خوبی برداریم، در حقیقت به مفهوم مورد نظرمان ضربه زده‌ایم. برای همین توصیه می‌کنم در حوزه فیلمنامه‌نویسی، توجه و دقت شود تا پایه و اساس فیلم‌های انقلابی قوی بنا شود؛ در ادامه از نیروهایی استفاده شود که قلباً نیز به مفاهیم مورد نظرشان معتقد باشد، در غیر این صورت اگر بخواهیم تنها به داشته‌های فنی تکیه کنیم، فیلم‌مان تاثیرگذاری لازم را به همراه نخواهد داشت.

* سینمای غرب توجیه کننده ظلم آل خلیفه است

دیگر فیلمسازی که در این گفت‌وگو از نظرش به عنوان آخرین سینماگر بهره بردیم، عبدالله باکیده است. این فیلمساز درباره آنچه در بحرین رخ می‌دهد گفت: جنایات رخ داده در بحرین به هیچ زبانی قابل بیان نیست، چون شدت و دردی که در آن است، به اندازه‌ای است که نمی‌توان آن را توصیف کرد. امروز در بحرین کودکان بی‌گناه جان می‌بازند و هیچ یک از قدرتمندان غربی که دائم شعار حقوق بشر را سر می‌دهند، نسبت به این اتفاقات از خود عکس العمل نشان نمی‌دهند، درصورتی که هر ساله فیلم‌ها و سریال‌های مختلفی ساخته می‌شود تا به نوعی رفتار سربازان آمریکایی در آن توجیه شود!

وی به توضیح فوق اضافه کرد: با توجه به کم توجهی‌های جهانی نقش ایران به عنوان کشوری که خود را منادی مظلومان جهان می‌داند بسیار پررنگ‌تر می‌شود، چون امروز ما به جایگاهی دست یافته‌ایم که می‌توانیم به واسطه فیلم ها‌یمان در جشنواره‌های خارجی حرف و شعار خود را بیان کنیم، پس بیایم شرایطی را به وجود آوریم تا ظلمی که به کودکان مظلوم بحرینی می‌شود دیده شود؛ اتفاقی که اگر رخ دهد، مطمئن هستم بسیاری از آزاد مردان دنیا برای حمایت از مردم و کودکان مظلوم بحرینی به پا خواهند خواست.

* ضرورت ساخت فیلمی درباره بحرین

در انتهای این گزارش باید یاد آور شویم ساخت فیلم درباره بحرین، اقدامی واجب است، به شرطی که خواست دولتی نیز پشت آن باشد، برای همین به محمد حسین حیدریان، رئیس جدید سازمان سینمایی که اخیراً پست خود را تحویل گرفته، توصیه می‌کنیم به این دست موضوعات توجهی ویژه داشته باشد، چون رسالت سینمایی که زیر پرچم جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند، حمایت از مظلومان جهان به ویژه مردم بحرین، فلسطین و سوریه است.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha