شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام مسعود آذربایجانی / اخلاق

حوزه/ رئیس مرکز تخصصی اخلاق حوزه علمیه قم بر لزوم افزایش سعه صدرِ اجتماعی به مدد تعالیم و آموزه های دینی در جامعه تاکید کرد.

حجت الاسلام و المسلمین مسعود آذربایجانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به این که امروزه یکی از آسیب هایی که متوجه سبک زندگی جامعه ماست، بحث نابُردباری و عدم سعه صدر و صبوری نداشتن در مراودات و تعاملات اجتماعی است، اظهار داشت متاسفانه در این سال ها تا حدودی بخش هایی از مردم به دلیل مشکلات شخصی و اقتصادی و گرفتاری های مختلف، تا حدودی پرخاشگر شده و گاه به جهت نابردباری و عدم سعه صدر دست به رفتارهایی می زنند که بعداً برایشان مشکل ساز می شود.

وی افزود: راه مقابله با این گونه مشکلات همانا تقویت بُعد معنوی و تغییر نگاه به زندگی است به طوری که در این راستا باید به ترویج آموزه های دینی و کلام اهل بیت(ع) پرداخت.

عضو هیئت علمی گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: البته به صورت فردی همه ما سخنرانان و معلمان اخلاق خوبی هستیم و سخنان بسیار ارزنده ای بر زبان می رانیم، اما متاسفانه گاه در مقام عمل و رفتار ، پایمان لنگ است و باید این آسیب را با تمرین و ممارست برپایه آموزه های قرآنی و اسلامی رفع و اصلاح کنیم.

وی همچنین با بیان این که پرخاشگری و کاهش آستانه تحمل اجتماعی خود دارای علت ها و ریشه هایی است که باید به طور دقیق مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد، گفت: از جمله این عوامل می توان به مواردی چون فقر و تبعیض، بحران های خانوادگی ، نداشتن امنیت اجتماعی و شغلی، عدم برخورداری از احترام لازم در خانواده و اجتماع و ... اشاره کرد که در این خصوص به ویژه مسئولان و کارگزاران نظام و دولت وظیفه سنگینی برعهده دارند.

وی افزود : همچنین در بُعد فردی یکی از بایسته ها در این باره آن است که ما حقیقتاً به حقوق دیگران احترام بگذاریم و از آفت خودبینی و خودمحوری و این که فقط به فکر منافع خویش باشیم، به شدت پرهیز داشته باشیم و در یک کلمه اگر واقعاً زندگی ما رنگ و بوی دینی داشته باشد، می توانیم به طور نسبی بر مشکلاتی همچون عصبانیت و پرخاشگری، قانون شکنی، هنجار گریزی و غیره چیره شویم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha