جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
پرونده رهبران هندو به جرم تخریب مسجد بابری به جریان افتاد

حوزه/ چند تن از رهبران ارشد بهاراتیا جاناتا، حزب هندو ناسیونالیستی حاکم در ایالت اورتارپرادش، به دلیل نقشی که در توطئه تخریب مسجد بابری داشته‌اند، به دادگاه احضار خواهند شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از الجزیره، دادگاه عالی هند اعلام کرد، چند تن از رهبران ارشد بهاراتیا جاناتا، حزب هندو ناسیونالیستی حاکم در ایالت اورتارپرادش، به دلیل نقشی که در توطئه تخریب مسجد بابری مربوط به قرن 16 در سال 1992 داشته‌اند، به دادگاه احضار شده و پرونده آنان پس از 25 سال مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

دیوان عالی هندوستان روز چهارشنبه گفت: محاکمه این افراد در شهرستان شمالی لاکنو برگزار خواهد شد و دو ساله خاتمه پیدا خواهد کرد.

یک دادگاه پایین‌تر پیش از این حاضر به پیگیری اتهام زده شده به رهبران ارشد این حزب از جمله ال.کی ادوانی، مورلی منهرجوشی و اوما بهارتی نشده بود.

مسجد بابُری نام مسجدی در شهر آیودیا (آیودهیا یا آجودهیا) در بخش فیض آباد در ایالت اوتارپرادش هند در یک صد کیلومتری شرق لاکنو است که برفراز تپه‌ای به‌نام «رام کوت» به معنی «قلعه رام» وجود داشت. این مسجد که در اوایل سده دهم هجری/ شانزدهم میلادی به دستور ظهیرالدین محمد بابُر بنا شده بود در ۱۹۹۲ میلادی توسط هندوهای افراطی تخریب شد.

گروه‌های هندو مدعی شده بودند این مسجد در مکان مبعد خدای آنان راما ساخته که توسط مسلمانان تخریب شده است.

تخریب مسجد بابری منجر به آشوب‌های مذهبی در سرتاسر هندوستان شده که حداقل 2 هزار نفر در پی این آشوب‌ها جان خود را از دست دادند. پرنده مربوط به تخریب این مسجد نزدیک به 25 سال در سیستم قضایی هندوستان در گردش بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha