جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
دیدار با رهبر فرقه چشتیه

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین شاملی از مبلغان فعال بین المللی حوزه در سفری بیست روزه به کشور هند ضمن برگزاری دوره های آموزشی از مراکز علمی و فرهنگی این کشور بازدید کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین عباسعلی شاملی طی سفر به هند در مراکز و موسسات فرهنگی این کشور حضور یافت و علاوه بر سخنرانی در مراکز علمی و آموزشی با برخی شخصیت های مذهبی دیدار کرد.

خبرگزاری «حوزه» ضمن تشکر از ایشان گزارش این سفر را که از بیستم اسفندماه 1395 تا یازدهم فروردین 1396 انجام شد تقدیم خوانندگان ارجمند می کند:

دعوت و اعزام از سوی شورای اعزام جامعه المصطفی العالمیه

دعوت این جانب از سوی حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا صالح مسؤول نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه در کشور هندوستان به مدت سه هفته برای برگزاری کارگاه های روش شناسی تحقیق در علوم انسانی برای طلاب و دانش پژوهان شاغل به تحصیل در هندوستان که مستقیم یا غیر مستقیم به جامعه المصطفی وابسته هستند انجام شد. همچنین برگزاری نشست های دانشگاهی، مصاحبه و فعالیت های رسانه ای به زبان انگلیسی از دیگر برنامه های این سفر بود.

برگزاری کارگاه ها در شهر لکنو

روز 21 اسفند ماه برای برگزاری دوره ها و کارگاه های مقدماتی روش شناسی تحقیق در دو دوره سه روزه برای خواهران و برادران در جامعه الزهرای خواهران شهر لکنو به سمت این شهر حرکت کردیم

در این دوره که به صورت دیداری و شنیداری و ارائه اسلایدهای پاورپوینت ارائه شد محورهای زیر مورد بحث و بررسی قرار گرفت:

*روش شناسی مطالعه شبکه ای، عوامل و موانع مطالعه بهینه و بهداشت روانی مطالعه

*واکاوی عوامل دخیل در کیفی‌سازی روند تحصیل طلبگی و راه‌های دستیابی به زی طلبگی در تحصیل، آموزش و یادگیری

*چگونگی تهیه و تدوین گزارش علمی کتاب

*چگونگی تهیه و تدوین آکادمیک و استانداردهای مقاله طول ترم تحصیلی

*تکنیک های بالابردن انگیزه طلبگی و تحصیل در حوزه های علمیه و فرایند هدف گذاری تحصیلی

*بازشناسی مفاهیم کلیدی در روش شناسی تحقیق

*تکنیک های تندخوانی از نگاه بیل کاسبی

*چگونگی تهیه و تدوین گزارش علمی کتاب، مقاله یا سایت علمی

*هدف گذاری تحصیلی و جهت گیری برای گزینش رشته تخصصی در روند طلبگی

*تکنیک های تمرکزیابی در مطالعه، یادگیری، کلاس های درسی، و تلاش های علمی طلبگی

بازدیدها و سخنرانی در مدارس علمیه گزارش سفر حجت الاسلام و المسلمین شاملی به کشور هندوستان

در حاشیه ارائه کارگاه ها ، از چندین مدرسه علمیه شهر لکنو بازدید و در جمع برادران و خواهران طلبه سخنرانی و نشست پرسش و پاسخ برگزار شد که طی آن موضوعات زیر واکاوی شد:

*مدرسه علمیه تنظیم المکاتب بخش برادران بازشناسی رسالت طلبگی در قرآن کریم آیه 122سوره مبارکه توبه، «فلولا نفر من کُلِّ فرقه....» زمان شناسی و آماده سازی خود برای نیازهای کنونی جهان اسلام

*مدرسه علمیه تنظیم المکاتب بخش خواهران با موضوع الگوگیری از رسالت انبیاء در قرآن کریم و بازشناسی حرکت زمان شناسانه علامه طباطبایی در قرآن پژوهی و تلاش های علمی در عرصه فلسفه اسلامی و علوم عقلی

*مدرسه علمیه جامعه الزهراء خواهران با موضوع زمان شناسی در روند تحصیل طلبگی و تهیأ برای ایفای نقش طلبگی زمان شناسانه و بازشناسی فدراسیون جهانی شیعیان خوجه جهت الگوگیری در اقدامات تبلیغی جهانی

*مدرسه علمیه سلطان المدارس با موضوع بازشناسی مفهوم امامت و ولایت در نگاه حضرت فاطمه زهرا با تکیه بر فرموده فاطمی «إنّما مثَلُ الامام مثَلُ الکعبه»

*مدرسه علمیه سلطان الواعظین با موضوع چالش های پیش روی عالمان دین در دوران فرانوگرایی

بسته آموزش رسانه ای تربیت فرزند به زبان انگلیسی

به دعوت نمایندگی هادی تی وی (Hadi T.V.) در کشور هندوستان دوازده برنامه فشرده به زبان انگلیسی در باب سیره تربیتی فاطمی فرزندان به  زبان انگلیسی ارائه شد که هم اکنون در فضای مجازی بارگذاری شده و قابل دستیابی برای مخاطبان انگلیسی زبان در سطح جهان است.  تناظر الگوی تربیتی نبوی و فاطمی، فلسفه استمرار و جاودانگی الگوی عمل معصومان (علیهم سلام الله)، اوج گیری حضرت زهرا (علیها سلام الله) به قله قرب و کمال در کوتاه ترین زمان تکلیف، ساحت بندی سیره تربیتی حضرت زهرا، تفکیک ساختار و محتوا در سیره فاطمی، بازشناسی پیوند نظر و عمل در سیره فاطمی، چگونگی بهره گیری از شعر و قصه گویی در سیره تربیتی فاطمی  برخی از محورهایی هستند که در این گفتمان رسانه ای مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند.

بازدید از مراکز شهر لکنو

*بازدید از امام باره های بزرگ و کوچک این شهر

*مشارکت در نماز جمعه شهر لکنو و دیدار با امام جمعه شهر

*دیدار از موزه و گالری عکس های پادشاهان مسلمان در هندوستان

*دیدار از امام باره شاه نجف و اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء در آن

*زیارت قبرستان غفران مآب و قبر عالم بزرگ شیعی میرحامد حسین هندی صاحب کتاب عبقات الانوار و شاگرد برجسته وی

*دیدار از مسجد جامع شهر لکنو

* اِمام باره یا امام بارا، به مفهوم «امام خانه»، بناهایی در سرزمین هند است که شیعیان برای برگزاری مراسم مذهبی خاص خود، در آنها گرد می‌آیند.

 

گزارش سفر حجت الاسلام و المسلمین شاملی به کشور هندوستانسفر به دهلی نو و بازدید از مراکز دینی و فرهنگی

  1. بازدید از مرکز دینی محلی هندوها (معبد عمومی و معبد ثروتمندان هندو) ، معبدهای بزرگ و کو چک سیخ ها و مرکز جن ها هندو

  2. دیدار از مجسمه بزرگ بودا در دهلی نو که در کانادا تهیه و به هندوستان منتقل شده است

  3. دیدار از مرکز مهم و چشمگیر آکشاردام که مهم ترین و زیباترین معبد هندوها در دنیا است و با فیلم، نوربازی، و صحنه سازی روند شکل گیری و اندیشه فلسفی هندوئیزم را به تصویر می کشد.

  4. بازدید از قبر مطهر شهید قاضی نورالدین شوشتری صاحب بیش از 150 کتاب و رساله به ویژه کتاب احقاق الحق و مجالس المؤمنین

  5. دیدار از تاج محل در شهر آگرا که بدست جهان شاه و به عشق همسرش ساخته شده است و یکی از هفت عجایب جهان به شمار می رود!

* شایسته است متن معرفی کننده کوتاهی در معرفی شخصیت علمی، معنوی و اثرگذار شهید ثالث سید نورالله قاضی شوشتری تهیه و در مقبره و بارگاه ایشان به صورت تابلو یا کتاب چه به زبان های فارسی، انگلیسی و اردو ارائه شود تا زائران و بازدیدکنندگان از برکات این شخصیت بزرگ اسلامی بهره مند و به معرفتی دست یابند.

کلاس های درسی در دهلی

در نمایندگی جامعه المصطفی بخش برادران در شهر دهلی نو کلاسی با موضوع مبانی و راهکارهای تعلیم و تربیت اسلامی در قرآن کریم مشتمل بر ارائه شاخص ها و مراحل تعلیم و تربیت نبوی در قرآن کریم با تکیه بر سه کریمه قرآنی برگزار شد.

رونمایی از کاشی درگاه معین الدین چشتی در سفر به جیپور و اجمیر

با هماهنگی نماینده محترم مقام معظم رهبری در کشور هندوستان حجت الاسلام و المسلمین مهدی مهدوی پور به همراه سفیر جمهوری اسلامی ایران آقای غلامرضا انصاری به شهر های جیپور و اجمیر رفتیم و با شیعیان موسوی و جعفری اجمیر واقع در قله تراگر که درجوار بارگاه امام زاده حسین اصغر به همراه قبور هزار شهید همراه ایشان زندگی می کنند، دیدار داشتیم.

همچنین کاشی درگاه معین الدین چشتی را که یک رباعی در مدح امام حسین(ع) است و از سوی جمهوری اسلامی ایران تهیه و نصب شده است، در حضور وزیر امور اقلیت های کشور هندوستان سید مختار عباس نقوی رونمایی شد. متن این رباعی به این شرح است:

شاه است حسین، پادشاه است حسیـن            دین است حسین، دین پناه است حسین

سرداد، نداد دست در دست یزیــــــــــــد                 حقا که بنای لااله است حسیـــــــــــن

 

دیدار با بیست و نهمین سجاده نشین فرقه چشتیه و شعر جالب بالای سر او

در بعداز ظهر همین روز با سید زین العابدین علیخان که  بیست و نهمین سجاده نشین فرقه چشتیه در اجمیر بود، دیدار داشتیم. وی در این دیدار گفت: من در کتابخانه شخصی و خصوصی خود بیش از هزار نسخه کتاب دست نویس فارسی دارم که برخی در حال از بین رفتن است و باید تصحیح و بازسازی و چاپ شود. همچنین گفت: پیشینه فرقه چشتیه در مجلدی گردآوری شده که توسط دانشگاه آکسفورد به چاپ رسیده است. نماینده مقام معظم رهبری هم در این دیدار خاطر نشان کرد: می توانیم در بازآفرینی و چاپ این دست نوشته ها به شما کمک کنیم.  زین العابدین علیخان در بالای سرش دست نوشته ای داشت که با این شعر معروف آغاز می شد که:

لی خمسة أطفی بهم حرّ الجحیم الحاطمة                    المصطفی والمرتضی وابناهما و فاطمه

گزارش سفر حجت الاسلام و المسلمین شاملی به کشور هندوستان

کارگاه روش شناسی قرآن پژوهی در شهر مظفرنگر

برنامه بعدی در این سفر شرکت در کارگاه روش شناسی قرآن پژوهی در جمع طلاب و استادان حوزه علمیه امام حسین (علیه السلام) در شهر مظفرنگر بود. برخی از موضوعات مطرح شده در این کارگاه یک روزه عبارت بود از: آشنایی با روش تفسیر موضوعی شهید علامه سیدمحمدباقر صدر (اعلی الله مقامه القدوسی) زیر عنوان بازشناسی منطق استنطاق در فهم موضوعی قرآن کریم، آشنایی با رسالت امروزین روحانیت در معرفی موضوعی و تخصصی علوم اسلامی، پیش نیازهای ایفای نقش طلبگی در جهان معاصر.

در این سفر از  بارگاه سمبلیک حضرت اباالفضل العباس سلام الله علیه در 30 کیلومتری این شهر به دنبال یک معجزه بازدید به عمل آمد و در جمع هیئت امنا و کارگزاران این بارگاه برای بهره گیری بهینه از این بارگاه با راه اندازی دار القرآن و یک مؤسسه آموزشی و پژوهشی سخنرانی صورت گرفت.

نظر کیسنجر درباره نحوه حضور مسلمانان در مسائل جهانی

با همکاری و هماهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو با یکی از خبرنگاران و قلم بدستان مسلمان هندوستان به نام سیدسعید نقوی پیرامون وضعیت کنونی مسلمانان در سطح جهان و جایگاه شیعیان امامی در نقش آفرینی وحدت امت اسلامی گفتگو صورت گرفت.

وی خاطرنشان کرد که در نشستی که دو ماه پیش در شهر اسلو در نروژ داشته است هنری کسینجر به وی خاطر نشان ساخته که گرانیگاه چگونگی و نحوه حضور مسلمانان در مسائل جهانی به جای آن که مسأله اشغال فلسطین باشد، چالش های شیعه و سنی به ویژه با دخالت جریان افراطی داعش در سطحی فراگیرتر در جامعه جهانی و به ویژه در خاورمیانه است.

در برابر این دیدگاه، بر این نکته تأکید شد که مسأله اصلی و هسته ای دنیای اسلامی در وضعیت کنونی همان اشغال فلسطین و شکل گیری ثبات آوارگان فلسطینی در موطن خود در قالب یک حکومت است و حزب الله به عنوان سمبل شیعیان امامی در حال همکاری با سنیان مبارز برای احیای حقوق برباد رفته فلسطنیان هست و جهان در حال گرایش به بازشناسی اندیشه و عمل شیعیان امامی برای ایفای نقش نوین تقریبی و توحیدی در امت اسلام و جامعه بشری است.

آقای سعید نقوی با توجه به تجربه دیرین خود در تحلیل وضعیت امت اسلامی خاطر نشان کرد شایسته است جمهوری اسلامی ایران در فضای رسانه ای جهانی برای مدیریت اطلاع رسانی بهینه و ارائه دیدگاه های خود یک پایگاه تلویزیونی راه اندازی و یا حمایت کند که در عصر جامعه اطلاعات دچار فقر خبررسانی یا ترور اطلاعات قرار نگیرد.

نشست علمی در دانشگاه ملی دهلی نو

با هماهنگی و همکاری نمایندگی جامعه المصطفی در دهلی نشستی علمی در دانشکده مطالعات اسلامی دانشگاه ملی دهلی نو ترتیب داده شد که در آن فشرده ای از پایان نامه دکتری این جانب در دانشگاه مک گیل کانادا زیر عنوان روند و چیستی توسعه فرهنگی و فرهنگ اسلامی توسعه در یک جامعه دینی بر پایه نظریه شهید علامه سید محمدباقر صدر (عطرالله مرقده) ارائه گردید که مورد توجه و استقبال استادان و دانشجویان این دانشکده قرار گرفت. در این نشست دیدگاه های گوناگون حاضران در این موضوع مطرح و نقد گردید.

جای خالی مسلمانان در گذارِ سمبلیکِ تاریخی هند

در مرکز و معبد بزرگ هندوها در شهر دهلی نو در بخش بازنگری پیشینه کشور هندوستان که میهمانان سوار یک قایق می شدند و به گونه ای سمبلیک از دوران هندباستان بینندگان برهه های تاریخی فرهنگ و تمدن هندوستان را یکی پس از دیگری مشاهده می کردند تا به دوران هند نوین می رسیدند.

گزارش سفر حجت الاسلام و المسلمین شاملی به کشور هندوستان

با تأسف و شگفتی فراوان برغم آن که در کشور هندوستان حاکمان مسلمان مغول و گورکانی بیش از هفت قرن حضور و حاکمیت داشته اند و آثار و شگفتی های فراوانی از خود برجای گذاشته اند که از جمله آنها ساختمان زیبا و خیره کننده تاج محل است اما در این گذارِ سمبلیکِ تاریخی، هیچ نامی یا نشانه ای از اسلام و تمدن اسلامی و حضور حاکمان مسلمان برده نمی شود! و تلاش شده که حضور مسلمانان به کلی نادیده گرفته و محو شود! نشان تأسف برانگیز دوم این که در مقبره و قصر همایون نیز آیات قرآنی و نمادهای اسلامی از سنگ قبر پادشاه و اتاق را محو شده است! پیشنهاد می کنم این فترت و تعصب بزرگ فرهنگی و تمدنی از طریق دفتر یونیسف سازمان ملل متحد از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران پیگیری شود.

گزارش سفر حجت الاسلام و المسلمین شاملی به کشور هندوستان

* دیدار با بیست و نهمین سجاده نشین فرقه چشتیه

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha