جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
 قرآن مجید

حوزه/ نوبت صبح دومین روز از کنفرانس ملی قرآن پژوهی پیشرفت امروز ۲۱ اردیبهشت ماه با سخنرانی چند تن از استادان حوزه و دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»،حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این کنفرانس گفت:  بیان اینکه مفسر برای عملیات تفسیر باید مسایل علوم مختلف مانند علوم اجتماعی، علوم تجربی و ... را بداند، اظهار کرد: دانش تفسیر در طول تاریخ تحت تاثیر مهارت مفسران، نیازها و مطالبات خارج و ظرفیت محتوایی قرآن بوده است و این سه مقوله توانسته‌اند کشف مراد الهی را در لایه‌های مختلف سامان دهند.

وی با بیان اینکه بشر آرمانی دارد که به جایی برسد که رنج نداشته باشد و یا لذتی خالص و دائم داشته باشد که ما از آن به سعادت یاد می‌کنیم تصریح کرد: حرکت از وضع موجود برای رسیدن به وضع مطلوب پیشرفت نام دارد و پیشرفت در دل جریان آرمان‌خواهی نهفته است.

این محقق و قرآن‌پژوه با بیان اینکه پیشرفت در ذات قرآن وجود دارد اظهار کرد: مفسر اگر بخواهد تفسیر کاملی داشته باشد باید حتما به پیشرفت توجه داشته باشد البته بسیاری از مفسران به این مقوله توجه نداشته‌اند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عنوان کرد: اگر ما پیشرفت دینی و معنوی را حداقل ظرفیت قرآن بدانیم حتما باید علوم تربیتی و علم اجتماع و ... را بدانیم تا این دانش ها حداقل در حوزه منابع به کمک تفسیر بیایند.

همچنین حجت الاسلام و المسلمین محسن الویری، استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه قرآن از مباحث ذهنی و انتزاعی سخن نگفته بلکه از عینیت تاریخی و واقعی حرف زده است عنوان کرد: تفسیر تاریخی سرنوشت انسان را در یک نگاه یکپارچه و ناظر به جوامع انسانی با محوریت انبیاء گزارش کرده است.

وی با تاکید بر اینکه قرآن همه ابعاد معرفتی و پیشرفت را براساس آموزه‌های وحیانی در اختیار ما قرار داده است اظهار کرد: آورده تفسیر تاریخی محدود به مقوله پیشرفت نیست، بلکه مفهوم پیشرفت، عوامل پیشرفت را به صورت عینی و مراحل پیشرفت را در اختیار می‌گذارد و سازکارها و چالش های فراروی پیشرفت را نیز بیان می کند.

وی تاکید کرد: قرآن ویژه جامعه ما نازل نشده لذا بدترین چیز این است که ما برداشتی شتابزده از قرآن داشته باشیم و بخواهیم آن را در کشور پیاده کنیم.

یادآور می شود: اولین کنفرانس قرآن‌پژوهی پیشرفت ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت ماه در مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه(رشد)  با حضور صاحبنظران حوزه و دانشگاه در حال برگزاری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha