جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی سبحانی

حوزه/ استاد حوزه گفت: دانشنامه جهان اسلامی یکی از افتخارات جمهوری اسلامی و حوزه تشیع است و امیدوارم این اثر به زودی با پایان برسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی سبحانی عصر سه شنبه در جلسه نقد و بررسی «دانشنامه جهان اسلام جلد 21»  که در انجمن های علمی حوزه برگزار شد، گفت: دانشنامه جهان اسلام، یکی از افتخارات جمهوری اسلامی و حوزه تشیع است و امیدوارم این اثر به زودی با پایان برسد.

وی با بیان اینکه در سه لایه می‌شود جلد 21 دانشنامه را مورد بررسی قرار داد، تصریح کرد: اولین لایه در مورد هویت این دانشنامه است، مشخص شود تعریف، اهداف و مخاطبان این دانشنامه چیست.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی امامت عنوان کرد: رویکرد محتوایی و ساختار درونی مقالات دو لایه دیگر دانشنامه برای بررسی در این جلسه است.

وی با مطرح کردن سه سؤال در مورد دانشنامه گفت: سؤال اول این است که این دانشنامه تا چه اندازه تأسیسی و تا چه اندازه توصیفی است؛ یعنی مدیران دانشنامه چه مقدار اجازه داده‌اند، نویسنده خودش ورود کرده و یا تنها از پژوهش‌ها سخن گوید.

حجت الاسلام  والمسلمین سبحانی با بیان اینکه در این جلد دو رویکرد مختلف وجود دارد افزود: پاره‌ای از مدخل‌ها از پژوهش‌های موجود است و نویسنده در آنها ورود نکرده است و مدخل‌هایی هم وجود دارد که از اساس محقق خودش بنیادی را ریخته است.

وی ابراز داشت: سؤال دوم این است که عنوان جهان اسلام چه مقدار در مدخل‌ها تأثیر گذاشته است و آیا این بُعد را در نظر گرفته‌ایم که چون جهان اسلامی است نگاهی فرامذهبی به موضوع داشته‌ایم یا خیر.

نویسنده و پژوهشگر حوزه با بیان اینکه در این دانشنامه وحدت رویه در این موضوع دیده نمی‌شود گفت: در جایی از این دانشنامه این بُعد تمدنی مشاهده شده است و در جایی که انتظار داریم خالی از این بُعد است.

وی با اشاره به اینکه سؤال سوم این است که تا چه اندازه عهده‌دار دفاع از مباحث شیعی است  گفت: در این موضوع نیز باز وحدت رویه دیده نمی‌شود و ایرانی و شیعی بودن در آن پررنگ است و در برخی مدخل‌ها فرامذهبی عمل کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین سبحانی بیان کرد: در مدخل زن، دو زیر مجموعه دارد به نام قرآن و حدیث و به ابعاد اجتماعی و فرهنگی و دیگر مقوله‌ها توجه نکرده است، ولی در مدخل زیارت می‌بینیم که به‌طور کامل در مقوله‌های فرهنگی و اجتماعی کار شده است.

انتهای پیام/313/30

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha