پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
تصویر/ ضبط برنامه های آیت الله العظمی سبحانی برای ماه مبارك ١٤٣٨

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی با تاکید بر اینکه روزه به عنوان یک عبادت عمومی و جهانی در امت های پیشین هم بوده است، گفتند: روزه یکی از ارکان ایمان به شمار می رود و انسان در ماه مبارک رمضان در صورت آماده بودن شرایط باید روزه بگیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حضرت آیت الله سبحانی شامگاه شنبه در نخستین برنامه چشمه معرفت که از شبکه دوم سیما پخش شد، با اشاره به آیه 183 سوره بقره «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ»، اظهار داشتند: در رابطه با این آیه پرسش شده، چرا قرآن کلمه «كُتِبَ» را به کار برده است؛  «كُتِبَ» در لغت عرب از نظر ریشه به نوشته های سنگی می گویند و بعدها این کلمه استعمالات بیشتری پیدا کرده و به نگارش های امروز هم کتابت می گویند.

ایشان در پاسخ به پرسش مذکور تصریح کردند: شاید نظر این است که وجوب روزه همانند نوشته بر سنگ از محکمات است و خیلی اهمیت دارد؛ لذا روزه یکی از ارکان ایمان به شمار می رود و انسان در ماه مبارک رمضان در صورت آماده بودن شرایط باید روزه بگیرد.

معظم له همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره آیه 183 سوره بقره مبنی بر اینکه چرا این آیه از نوشته شدن روزه بر امت های پیشین خبر می دهد، ابراز داشتتند: روزه گرفتن یک عمل سختی است به خصوص اگر در ایام تابستان و روزهای بلند باشد؛ بر این اساس شاید نکته این است، انسان اگر بخواهد روزه بگیرد یک نوع حرجی بر وی ایجاد می شود و خدا برای اینکه این مسئله را آسان کند و تسهیل ببخشد می فرماید، همانطور که روزه را بر امت های یهود و نصاری نوشته ایم، بر شما هم نوشته ایم تا بدین شکل از رنج این مسئله بکاهد؛ برخی مسائل وقتی گسترش پیدا می کند، گوارا می شود.

این مرجع تقلید تصریح کردند: بنابراین هدف از اینکه می فرماید روزه گرفتن را برای دیگران هم نوشتیم، این است که می خواهد کار را برای ما آسان کند که ما هم روزه گرفتن را بر خود سخت نشماریم.

حضرت آیت الله سبحانی افزودند: همچنین قرآن در آیه 184 اشاره می کند روزه در روزهای معدودی برای شما مقرر شده است و این مسئله هم به نوعی تسهیل به شمار می رود که انسان این عمل واجب را مشکل نشمارد و این روزه را بگیرد که سپری از آتش است.

ایشان با تاکید بر اینکه روزه به عنوان یک عبادت عمومی و جهانی در امت های پیشین هم بوده است، گفتند: با اینکه گزارش دقیقی از نحوه و شکل روزه گرفتن امت های پیشین وجود ندارد، اما حضرت موسی در میقات چهل روز، روزه گرفت؛ روزه گرفتن حضرت مسیح هم قطعی است؛ روزه گرفتن حضرت زکریا و حضرت مریم هم در قرآن اشاره شده است.

معظم له با بیان اینکه روزه گرفتن دارای جنبه دنیوی و اخروی است، اظهار داشتند: روزه گرفتن از منظر دنیوی بهترین بهداشت برای انسان است و موجب خروج مواد غذائی زائد باقی مانده از دستگاه گوارش می شود؛ البته بنده طبیب نیستم و پزشکان بهتر می توانند فوائد روزه را برای ما مطرح کنند.

این مرجع تقلید به تاثیر اجتماعی روزه اشاره کردند و گفتند: انسان بوسیله گرسنگی و تشنگی، متوجه شرایط سخت زندگی کسانی می شود که شبانه روز گرسنه و تشنه هستند و به کمک دیگران می پردازد.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به اهمیت روزه از منظر اخروی، تصریح کردند: پیامبر اکرم(ص) فرمودند در این ماه با گرسنگی و تشنگی خود، گرسنگی و تشنگی روز قیامت را بیاد آورید.

ایشان در پایان به پرسش امیرمومنان(ع) از رسول خدا(ص) مبنی بر اینکه بهترین عمل در ماه مبارک رمضان چیست اشاره کردند و گفتند: پیامبر اکرم(ص) فرمود بهترین عمل این است که انسان گناه نکند؛ انسان باید از روزه جسمی و معنوی خود مراقبت کند.

انتهای پیام/313/33          

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha